Men vilka siffror är det som gäller?
Axeln är en 1030 och tolleransen är +0,05 -0,02.
Utväxling och lager är begagnade.
Snabbhjälp helst eftersom jag ska ner nu i eftermiddag och skruva med det.

Jag skrev att jag hade Volvos gröna häften, missade du det?JEPS skrev:litt sent svar, men kolla här: http://www.240.se/service/30039_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
När jag kollade spelet med lödtenn drog jag med 200 Nm,j björk skrev:Det är lite lurigt att shimsa beg. lager.
Du måste först shimsa lagerförspänningen, den ändrar pinjonghöjden också.
För en lekman vore det logiskt att shimsa in pinjonghöjden först,
och sedan när den är klar shimsar man in lagerförspänningen samt bara kollar att pinjonghöjden inte flyttat på sej.
Men så lätt ska det antagligen inte vara..
Vet inte riktigt vad det ska vara för förspänning, gissar på ca 2 tiondelar.
Skulle nog lägga ca 15 hundringar och se hur det blir.
Nu är jag inte med i tankegångarna riktigt här...
Menar du att shimsningen i mitten, lagerförspänningen, ska ta 75% och lagrena 25% av dragningen med 200 Nm?
På nya lager skulle man nog haft ett vridmotstånd på ca 100Ncm (har jag för mig enheten är på mätaren)
Med gamla får du nog inte det, betydligt mindre. 30-50 kanske.
En sådan mätare ingår inte i min verktygslåda, så vad kan man jämföra med i tryck-väg?
Som att lyfta 1/4 kilo med ett finger?
Eller snurra pinjongen i en radie på 200 mm med pekfingret?
Jag tror att de ligger för hårt om det "hugger" när du vrider.
Man vill ju gärna förspänna bakre lagret duktigt så det inte börjar att klättra när man krämar på lite.
Å andra sidan blir det stor värmeutveckling om det är för hårt spänt.
Det är väl denna balansen som är det klurigaste.
När du har hittat en lagerförspänning du är nöjd med kan du mäta pinjonghöjd och ändra lika mycket på shimsen vid stora lagret (för höjden) och vid lilla lagret (för förspänningen)
Det där tror jag att jag förstod.
När lagerförspänningen är klar, flyttar man bara runt shimsningen.
Alltså en ökning på .10 på pinjonhöjden ger en minskning med .10 på lagerförspänningen.