Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Inlägg av Nisse Hult »

Jag ska låna Volvo-verktyg och shimsa in pinjonghöjden i helgen är det tänkt.
Men vilka siffror är det som gäller?
Axeln är en 1030 och tolleransen är +0,05 -0,02.
Utväxling och lager är begagnade.

Snabbhjälp helst eftersom jag ska ner nu i eftermiddag och skruva med det.

Bild
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Inlägg av Rasmus Annander »

ring jerry på vide bilservice han kan! han har nog ett o annat tips :thumbright:
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Inlägg av Nisse Hult »

Finns inget sådant här i närheten.
Däremot någonstans i trakten av Skruv.
Är det den du menar?
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Inlägg av j björk »

Jag gissar att 2618 är parnumret (pinjong kronhjul) och att 36 är ofsettmåttet.

Dvs. att den ska ligga 36 hundradelar längre in mot diffen till.
Men de måtten är jag van vid att de står på kronhjulet (inte volvo)

Men om du kan låna verktygen, kan du inte låna rep handbok också?

Det är lite rörigt att bara göra efter eget huvud, även om man har hyfsad koll på hur man gör.
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Inlägg av Nisse Hult »

Ja det kan nog vara parnummer för det återkommer instansat på kronhjulet med 2 extra siffror framför.

Jag tittade på en annan pinjong till 1030 och det var .36 där också.
På ytterligare ett par var det .30 som gällde, men det var 1031-stuff.

Låna verktyg. Tsss, det är ju semester och dom rätta gubbarna var på playan
så jag får nog tillverka mina verktyg själv.
Det enda jag är osäker är höjden på den tolk som ska stå på pinjongen.

Om det är Volvos gröna häften du menar så har jag dom som .pdf

Efter eget huvud... Är det till sisst och syvene inte märkbilden som är avgörande?
Hmm, Alltså:
Först chimsar man in pinjonghöjden.
Sedan shimsar man in stoppet mellan lagrena.
Right?

Jag lade en bit lödtenn emellan och fick 0.10 mm.
Kan jag då lägga en 0.12-0.14 shims där för att avlasta lagret?

Jag hoppas på svar ( naturligtvis :-) ) eftersom detta forum är väl det forum
där den djupare kunskapen om bilar finns vad jag förstått.

Denna kunskap om bakaxlar iaf håller på att gå förlorad på Volvo.
"Vi lagar inget nuförtiden, bara byter ut." säger dom.
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Inlägg av j björk »

Det är lite lurigt att shimsa beg. lager.
Du måste först shimsa lagerförspänningen, den ändrar pinjonghöjden också.

Vet inte riktigt vad det ska vara för förspänning, gissar på ca 2 tiondelar.
Skulle nog lägga ca 15 hundringar och se hur det blir.

På nya lager skulle man nog haft ett vridmotstånd på ca 100Ncm (har jag för mig enheten är på mätaren)
Med gamla får du nog inte det, betydligt mindre. 30-50 kanske.

Jag tror att de ligger för hårt om det "hugger" när du vrider.

När du har hittat en lagerförspänning du är nöjd med kan du mäta pinjonghöjd och ändra lika mycket på shimsen vid stora lagret (för höjden) och vid lilla lagret (för förspänningen)
JEPS
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån jul 26, 2010 8:07 pm

Re: Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Inlägg av JEPS »

litt sent svar, men kolla här: http://www.240.se/service/30039_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tommy Johansen
Sulitjelma, Norge
75 244 v8 * 76 245 Tic * 88 245 TIC * 63 Cadillac deville * Pro Xr * 242VOC * 242TIC *
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Inlägg av Nisse Hult »

JEPS skrev:litt sent svar, men kolla här: http://www.240.se/service/30039_2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag skrev att jag hade Volvos gröna häften, missade du det?
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
JEPS
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån jul 26, 2010 8:07 pm

Re: Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Inlägg av JEPS »

ops, beklager, missade det ja, såg gjennom manga bakaxel trådar, så gikk litt fort i svängarna :p
Tommy Johansen
Sulitjelma, Norge
75 244 v8 * 76 245 Tic * 88 245 TIC * 63 Cadillac deville * Pro Xr * 242VOC * 242TIC *
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Inlägg av Nisse Hult »

Jo, det är lätt hänt. titta in på http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/index.html
Där håller jag på att bygga upp en databas med filer till 200/700 i första hand.
Jag har lika mycket material hemma som ska sorteras upp varefter tiden räcker till.

Det jag saknar mest just nu är A-måttet, från pinjongens platta yta till drivaxelcentrum.
Det finns en tolk som just nu är inlåst på semester-Volvo...
j björk skrev:Det är lite lurigt att shimsa beg. lager.
Du måste först shimsa lagerförspänningen, den ändrar pinjonghöjden också.
För en lekman vore det logiskt att shimsa in pinjonghöjden först,
och sedan när den är klar shimsar man in lagerförspänningen samt bara kollar att pinjonghöjden inte flyttat på sej.
Men så lätt ska det antagligen inte vara..


Vet inte riktigt vad det ska vara för förspänning, gissar på ca 2 tiondelar.
Skulle nog lägga ca 15 hundringar och se hur det blir.
Nu är jag inte med i tankegångarna riktigt här...
Menar du att shimsningen i mitten, lagerförspänningen, ska ta 75% och lagrena 25% av dragningen med 200 Nm?


På nya lager skulle man nog haft ett vridmotstånd på ca 100Ncm (har jag för mig enheten är på mätaren)
Med gamla får du nog inte det, betydligt mindre. 30-50 kanske.
En sådan mätare ingår inte i min verktygslåda, så vad kan man jämföra med i tryck-väg?
Som att lyfta 1/4 kilo med ett finger?
Eller snurra pinjongen i en radie på 200 mm med pekfingret?


Jag tror att de ligger för hårt om det "hugger" när du vrider.
Man vill ju gärna förspänna bakre lagret duktigt så det inte börjar att klättra när man krämar på lite.
Å andra sidan blir det stor värmeutveckling om det är för hårt spänt.
Det är väl denna balansen som är det klurigaste.


När du har hittat en lagerförspänning du är nöjd med kan du mäta pinjonghöjd och ändra lika mycket på shimsen vid stora lagret (för höjden) och vid lilla lagret (för förspänningen)
Det där tror jag att jag förstod.
När lagerförspänningen är klar, flyttar man bara runt shimsningen.
Alltså en ökning på .10 på pinjonhöjden ger en minskning med .10 på lagerförspänningen.
När jag kollade spelet med lödtenn drog jag med 200 Nm,
det kanske jag inte skulle gjort utan tagit det lite lugnare, tyckte jag att jag läste nå´nstans.
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Inlägg av j björk »

När du ändrar lageförspänningen kommer pinjonghöjden ändra sig, frågan är bara hur mycket.

Jag föreslår att du helt enkelt använder det shimset som satt vid stora lagret från början.
Då kommer du antagligen hamna rätt bra med pinjonghöjden när du har möjlighet att mäta sedan.

Stoppa i ett allderles för tjockt shims vid lilla lagret (för det är väl inte klämhylsa på de här axlarna?)
(ca 5 tiondelar tjockare än vad det borde vara eller något sådant)
Dra åt muttern lite lagom, så allt bottnat ordentligt bara.

Mät med indikatorklocka på pinjongen när du trycker den upp och ner hur mycket den rör sig.

Tex. pinjongen rör sig 30 hundradelar.
Du vill ha 15 hundradelars förspänning.

shimset som är i är 1mm tjockt.

Dra av 0,3 för spelet= 0,7mm.
Spelfritt, men helt utan förspänning skulle du alltså haft ett 0,7mm shims.
Dra av 0,15 för förspänningen= 0,55mm

Så för att få 15 hundradelars förspänning skulle du i det här exemplet haft ett shims som är 0,55mm istället för shimset som man hade i vid mätningen som var 1mm.

*Tyvärr vet jag inte vad vridmomentmätningen motsvarar i någon annan mätmetod, jag vet ungefär hur det ska kännas med handen..

Jag förstår inte riktigt mätningen med att dra muttern 200Nm och mäta med lödtenn. Kanske är något som används på volvo, mina kunskaper kommer huvudsakligen från vw/audi lådor med längsmont. motor. Även där är det ju vinkeläxel etc. men kan ju säkert skilja en del på förspänningar etc. när det är alu hus.

Men dra muttern 200nm, mäta tjockleken på lödtenn som du lagt dit istället för shims och mont shims i den tjockleken?

Låter som väldigt hård förspänning tycker jag isf.

Men det skulle ju vara intressant om du jämförde det resultatet med mitt förslag på mätning :)
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Inlägg av Rasmus Annander »

http://www.videbilservice.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Inlägg av Nisse Hult »

Det har blivit ett uppehåll här för jag väntar på nya shims från Volvo.

Jag gjorde om lödtennprovet med ett betydligt lägre moment och då fick jag ett glapp på 0.19 mm
som tillsammans med ett standardshims på 1.74 gav 1.93 vilket var lite för lite, lagrena nöp för tidigt, eller nå´t.
Sedan provade jag med ett hemmagjort shims på 2.02 och drog till 220 nm, men det var för tjockt så lagren glappade lite.
Så jag tror att runt 1.96 skulle passa bra.

Jag har 3 st shims på 1.74 + 1.84 + 1.86 och har beställt 0.08 + 0.12 och av det kan jag få ut 1.94 + 1.96 +1.98
vilket borde räcka tycker jag.

Under tiden bytte jag stötdämpare, bärarmsbussningar och kulbulten som stod på arbetsordern.
Plockade väck fjäderbenet och satte upp det med kläm på stötdämparstången och drog åt skapligt hårt,
den skulle ju inte användas mera, och tog i på toppmuttern med en hylsa och stången snurrade..?
Vad 17, Jag drog då åt för konungen och fosterlandet så jag trodde att det stora bastanta skruvstycken skulle rämna.
Stången snurrade... :doh:
Efter att ha tillbringat lördagen i bilen letandes efter en muttermaskin ringde min garagekompis från Frankrike
och sa lungt "Du kan ju testa min elektriska Ferm, den ligger bakom ryggen på dej"
Det tog 4,39 sekunder så var muttern loss.. Jag fattar inget.. (Men det är väl inte meningen heller antar jag..) :?
Den andra sidan tog inte lång tid nu när man visste hur det skulle göras!

Besiktning på fredag förmiddag och månadssrace samma kväll. OM JAG HINNER!!!
Sedan är det den årliga cruisingen på lördagen.
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Inlägg av Nisse Hult »

Hinner nog inte... har fått fel märkbild tror jag

Bild

Jag shimsade med 1.97 och det kändes bra, men hur gör man egentligen för att få ett bra färg-avskrap?
På dom bilder man ser på nätet och i instruktionsböcker ser färgen fint avskavd ut.
Men jag får inga sådana bra ytor.
Jag funderar på att hänga dit kardanen, in med drivaxlarna,
på med ett par däck för att få lite vridmotstånd i det hela och köra lite med motorn.

Eller hur gör proffsen egentligen?

Mitt karvande med pinjongen och hålla emot med krondrevet är nog inte den rätta metoden...

Edit:
Vad dumt. NU som först ser jag ju att det är baksidan som jag gnuggat..
Ja ja, någon sa att om det är svårt med att få en bra märkbild på framsidan
så ska det gå lika bra med baksidan, jag får kolla imorgon.

Funderar också på om man kan gå ner till 1.96 för att få den att snurra lite lättare.
Innan jag plockade ut pinjongen ur donatorn så var där ett litet men klart märkbart lagerspel.
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: Shimsa in pinjongen. BRÅDIS

Inlägg av Nisse Hult »

Hur det gick sedan...
Ja det var ett tag sedan nu, jag råkade hitta tråden på Google.

Jorå, jag fick ihop märkbilden perfekt och körde ett race mot kompisens Toyota Supra
med en fruktansvärd massa turbomatade hästar.
Han kom inte ifatt mej förräns EFTER mållinjen.! :-)
Han har fortfarande svårt att sova om nätterna...

2013 var det "crunch" igen i bakaxeln.
Denna gången var det diffdrev-pinnen som skurit och kanat ut på pinjongen.
Jag är numera sparsam med enhjulare.

Bilen fick sedan stå tills jag gav mej på det hela igen i våras, jag hade ju gjort det förut...
Fick tag på en gammal utsliten 4.10-utväxling som monterades.
När jag släpper gasen så sjunger axeln för mej, men inte när jag gasar.! :-)
Och det är ju det som är det viktigaste.

För några veckor sedan var det en klubb som hade ett lokalt streetrace i stan
och en annan kompis i en BMW hade utmanat mej.
Det vart en trevlig kväll om jag får säga det själv..
Jag visade samtliga utmanare var skåpet skulle stå!!
Även en M3 fick titta på bakluckan.

Och i höst är det Blackrace i Linköping. Hur ska det gå...
Brukar vara lite hårdare på miss Evil´s tillställningar.

Vinnardäcken på tävlingarna kunde vara kul att nämna i sammanhanget.
Ett par regumerade, sajpade, vintersulor, 10-20 år gamla 185or som jag hittade i trädgården.
Inga konstigheter här inte. :-)
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
Skriv svar