problem tändning haltech e11v2

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Holma
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 23, 2010 2:31 pm
Ort: Gällivare

problem tändning haltech e11v2

Inlägg av Holma »

Hej!
håller på bli tokig, sommarn nästan gått och jag får ingen gnista på ena tändspolen, sitter två stycken dubbelspolar.
allt är kopplad rätt efter elschema till 2-kanals tändförstärkare men det är bara ena spolen som ger gnista.
Triggern ger utslagg också.
Holma
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 23, 2010 2:31 pm
Ort: Gällivare

Re: problem tändning haltech e11v2

Inlägg av Holma »

Tokless på bilen nu.. kan man använda 36-1 triggerhjul till originalboxen på något sätt. har inte kvar triggerkransen på originalsvänghjulet.
Holma
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 23, 2010 2:31 pm
Ort: Gällivare

Re: problem tändning haltech e11v2

Inlägg av Holma »

Kan jag ha bränt tändutgångarna eller är det tändmodulen som är bränd, kan man mäta upp sånt ?
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Re: problem tändning haltech e11v2

Inlägg av Mats Ivarson »

Det kan orsakas av flera saker.
Har du rätt inställningar i sprutet?
Får motorn rätt trigger? Saknas kamgivarens signal kan man få sådana problem.
Koppla in en lysdiod (i serie med ett 1kohm motstånd) och titta på hur det blinkar. Kommer det signal från boxen? Börja med det. Koppla in på samma sätt parallellt på spridarna.
Jg tror på triggerproblem, eller att du har fel triggersetup för dina inställningar. Skall du köra wastefire behöver du tex ett 60-2 hjul eller en kamgivare. Har du det?

Mats
Holma
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 23, 2010 2:31 pm
Ort: Gällivare

Re: problem tändning haltech e11v2

Inlägg av Holma »

Det kan orsakas av flera saker.
Har du rätt inställningar i sprutet?
Får motorn rätt trigger? Saknas kamgivarens signal kan man få sådana problem.
Koppla in en lysdiod (i serie med ett 1kohm motstånd) och titta på hur det blinkar. Kommer det signal från boxen? Börja med det. Koppla in på samma sätt parallellt på spridarna.
Jg tror på triggerproblem, eller att du har fel triggersetup för dina inställningar. Skall du köra wastefire behöver du tex ett 60-2 hjul eller en kamgivare. Har du det?



Hej mats ska testa det tack återkommer med svar !
Setup:
kl racing 36-1 trigger hjul
original volvo triggergivare
reluctor kit

tänkte köra wastefire, måste jag ha kamgivare ?
Holma
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 23, 2010 2:31 pm
Ort: Gällivare

Re: problem tändning haltech e11v2

Inlägg av Holma »

Har beställt en ny Hella vr givare. Ska testa om det är den som var trasig!
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Re: problem tändning haltech e11v2

Inlägg av Mats Ivarson »

Du skall ej behöva kamgivare med den setupen.

Mats
Holma
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 23, 2010 2:31 pm
Ort: Gällivare

Re: problem tändning haltech e11v2

Inlägg av Holma »

Det var den sprillans nya tändmodulen som hade brunnit.
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Re: problem tändning haltech e11v2

Inlägg av Mats Ivarson »

Kan du stått med slutsteget inkopplat och tändningen påslagen innan du ställt in rätt i boxen? Då ligger utgångarna sannolikhet högt (ström genom spolen) hela tiden. Då brinner saker upp.
Tips, ha bara lilla kontaktstycket i boxen om du inte är säker på att allt ät rätt inställt. Eller ha åtminstone slutsteg/tändspolar urkopplade.

Mats
Holma
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 23, 2010 2:31 pm
Ort: Gällivare

Re: problem tändning haltech e11v2

Inlägg av Holma »

Jajamen stog med allt påslaget, nu har man lärt sig ! ja just det bra tips !!
Skriv svar