Agip 10-60 racing vs. Mobil1 5-50 Peak Life. Meninger?
Agip 10-60 racing vs. Mobil1 5-50 Peak Life. Meninger?
Hva har dere av formeninger om disse to oljeproduktene til en turboladet M50 bmw motor? Hva ville vært det naturlige valget å tatt for å sikre god smøring?
Agip:
Viskositet ved 40°C mm2/s 141.2
Viskositet ved 100°C mm2/s 24,5
Viskositet Indeks 207
offisielt godkjent og møter kravene fra følgende spesifikasjoner:
- API SL
- CCMC Europeisk Sekv.. G5-PD2-D4
- MB 227.5
- VW 500.00 og 505.00
Mobil:
Viskositet, cSt ASTM D445
@ 40º C 108
@ 100º C 17.5
Viskositetsindeks 180
API SN/SM/SL
ACEA A3/B3, A3/B4
Mobil 1 Peak Life 5W-50 har følgende utstyrsprodusentgodkjenninger:
VW 501 01 / 505 00
PORSCHE A40
MB-Godkjenning 229.1 / 229.3
BMW høyytelses-dieselmotorolje
Lexus LFA Factory Fill
Agip:
Viskositet ved 40°C mm2/s 141.2
Viskositet ved 100°C mm2/s 24,5
Viskositet Indeks 207
offisielt godkjent og møter kravene fra følgende spesifikasjoner:
- API SL
- CCMC Europeisk Sekv.. G5-PD2-D4
- MB 227.5
- VW 500.00 og 505.00
Mobil:
Viskositet, cSt ASTM D445
@ 40º C 108
@ 100º C 17.5
Viskositetsindeks 180
API SN/SM/SL
ACEA A3/B3, A3/B4
Mobil 1 Peak Life 5W-50 har følgende utstyrsprodusentgodkjenninger:
VW 501 01 / 505 00
PORSCHE A40
MB-Godkjenning 229.1 / 229.3
BMW høyytelses-dieselmotorolje
Lexus LFA Factory Fill
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Agip 10-60 racing vs. Mobil1 5-50 Peak Life. Meninger?
Agip är vad jag förstår en riktigt bra olja.
Har dock aldrig kört med den förutom i en hoj.
aprilia SXV 550
Där är AGIP rekomenderat, det är en relativt högvarvig 2cyl motardhoj.
Har dock aldrig kört med den förutom i en hoj.
aprilia SXV 550
Där är AGIP rekomenderat, det är en relativt högvarvig 2cyl motardhoj.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Agip 10-60 racing vs. Mobil1 5-50 Peak Life. Meninger?
Men på dessa fakta klarar Mobil-oljan i princip genomgående högre kvalitetskrav än Agip-oljan.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Agip 10-60 racing vs. Mobil1 5-50 Peak Life. Meninger?
ja men jag vill tro att dessa API SF GL och allt vad det innebär är en slags 'lägsta krav' på en olja.
Många skitoljor lyckas juh skryta med höga klasser på flaskan.
De bra oljorna klarar detta och lite till.
Medans de 'dåliga' klarar detta precis.
Med detta sagt så tror jag att en riktigt bra olja kunde klassats MYCKET högre om de velat.
Många skitoljor lyckas juh skryta med höga klasser på flaskan.
De bra oljorna klarar detta och lite till.
Medans de 'dåliga' klarar detta precis.
Med detta sagt så tror jag att en riktigt bra olja kunde klassats MYCKET högre om de velat.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Agip 10-60 racing vs. Mobil1 5-50 Peak Life. Meninger?
Takker for svar folkens! Jeg vil gjerne at folk diskuterer her, om hva som er riktig olje å bruke til denne type motor og hvorfor. 

Re: Agip 10-60 racing vs. Mobil1 5-50 Peak Life. Meninger?
Det går inte diskutera vidare utan mycket mer information om hur och vad, så att säga. Jag är ingen expert, men anser att det är mer komplicerat än vad som framgår här.
Det är ju en viss skillnad om du ska köra drifting med hög långvarig belastning, eller om du bara ska mysa omkring på landsvägen och göra säkra omkörningar. Och det är inte direkt en motor med någon hög friktion i ventilmekanismen heller. Vad jag vet har den inte några speciella krav, lite tätare oljebyten och översyn då det är en turbo-motor kan behövas. Sen måste man titta på de temperatur och tryck du uppnår när du piskar omkring med den belastning den används mest. Har du en oljekylare förändrar det vad oljan behöver klara, och en oljekylare med termostat och en utan har både för och nackdelar.
Är den sen dåligt mappad eller bara körs "fet" för säkerhets skull, så till den grad att oljan börjar lukta av bränslet även om temperaturen är hög nog att de flyktiga delarna ska dunsta, då lär du byta oftare .. eller fixa problemet.
Det är ju en viss skillnad om du ska köra drifting med hög långvarig belastning, eller om du bara ska mysa omkring på landsvägen och göra säkra omkörningar. Och det är inte direkt en motor med någon hög friktion i ventilmekanismen heller. Vad jag vet har den inte några speciella krav, lite tätare oljebyten och översyn då det är en turbo-motor kan behövas. Sen måste man titta på de temperatur och tryck du uppnår när du piskar omkring med den belastning den används mest. Har du en oljekylare förändrar det vad oljan behöver klara, och en oljekylare med termostat och en utan har både för och nackdelar.
Är den sen dåligt mappad eller bara körs "fet" för säkerhets skull, så till den grad att oljan börjar lukta av bränslet även om temperaturen är hög nog att de flyktiga delarna ska dunsta, då lär du byta oftare .. eller fixa problemet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Agip 10-60 racing vs. Mobil1 5-50 Peak Life. Meninger?
Jag lyssnade på en föreläsning av en olje expert för inte så länge sedan.
Han var inne på att oljor med så stor skillnad mellan varm och kall viskositet är mindre bra. 30-35 i skillnad typ.
Jag skulle tro att det handlar om att en olja med stor skillnad lättare kan ändra sina egenskaper efterhand.
Han var inne på att oljor med så stor skillnad mellan varm och kall viskositet är mindre bra. 30-35 i skillnad typ.
Jag skulle tro att det handlar om att en olja med stor skillnad lättare kan ändra sina egenskaper efterhand.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Agip 10-60 racing vs. Mobil1 5-50 Peak Life. Meninger?
Finns en del intressant att läsa på autopower där "Johan B" har läst på en del och försökt att sprida kunskap. Denna tråd handlar dock om annat test:
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=153167
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=153167
- cossie_demon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 384
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
- Ort: Jönköping/Huskvarna