Sida 1 av 1
Ekonomitrimm och lägre förbrukning, B230A
Postat: fre feb 10, 2006 11:05 am
av Harley
Tjenixen
Tänker fixa till broderns volvo lite... lite mer effekt och förhoppningsvis dra lite mindre soppa ! Väntar på lite varmare väder innan meket börjar.
Motorn verkar dra onödigt mkt soppa, lite över litern långväg och minst 1,5 i stan.
Har ni några bra tips på vad som kan göras ? Förgasarn ska vara nyligt genomgången och bytta nålar mm enl förra ägaren.
Planerna än så länge är:
*Byta ut höfläkten mot el-dito.
*Byta till T-kam för bättre vrid och lägre bränsleförbrukning (?)
Hur mkt kan man byta innan det är dags att justera om förgasaren ?
Är k-kam annan topp bara att glömma ?
Tacksam för alla svar, tips och ideer =)
Postat: fre feb 10, 2006 4:05 pm
av TommyBrand
du kan ju också tjäna mycket effekt och bränsleförbrukning på att renovera tändsystemet..
Postat: fre feb 10, 2006 4:42 pm
av Harley
Ahh lät intressant, berätta mera ! =)
Postat: fre feb 10, 2006 4:54 pm
av Schlorven
Man kan ju plana toppen ett gnutta åxå. Men bästa är om man gnuggar ner en diesel motor, men då vart de ju inge ekonomi trimm, men garanterat mindre bränsleförbrukning. De billigaste sättet är nog att montera ett ägg under gaspedalen

Postat: fre feb 10, 2006 6:47 pm
av Rogge
De billigaste sättet är nog att montera ett ägg under gaspedalen
då blir det ju stor åtgång på ägg = oekonomiskt
E85 konv. billigare men törstigare
Postat: lör feb 11, 2006 11:36 am
av Harley
Menar ni att det verkligen ÄR så stor skillnad i soppaförbrukning mellan insprutning och förgasare.. på så gamla motorer ?
Hade en lite vässad B230f själv, den drog 1,2.... i stan... brorsan åker en del i stan och pendlar lite bortanför sävar och sörplar 1.5 ?
Postat: lör feb 11, 2006 1:14 pm
av caterpillar
om motorn har nå større defekt/slitne ringar,utætte ventiler,så drikker den mer bensin enn nødvendig.har du lav laddespenning(volt) til batteriet drikker den svært mye mer bensin.

øket laddespenningen fra 11,5 volt -14,7 på en 2,3 granada,gikk forbruket ned med 0.6 på mila

volvo har fx ett vældig dåli tendsystem,så en kraftig oppgradering vil nokk hjelpe svært.siden vil ett grenrør/avgassrør i rett dim hjelpe ,da volvos motorer er nesten plomberad

+15hk ved bytte av avgassrør/grenrør,som åsså vil senke forbruket

skifte av en mer fornuftig kam kan åsså senke forbruket- da er IKKE T-kammen ett alternativ,kun ett søppelalternativ. k-kammen eller h-kammen burde funke MEGET bra.....åpner lenger-motorn får mere luft.
Postat: lör feb 11, 2006 1:38 pm
av Harley
Caterpillar: jo jag vet att både K och H kammen är mkt bättre, hade en k-kam i min förra. Men i detta fall så måste jag väll börja byta munstycken i förgasaren mm ?
Vill gärna undvika detta då jag inte är vidare bra på just den biten.
Han har haft mkt dålig laddning här ett tag, men det är åtgärdat. Har bytt generator. Otroligt att det kan skilja så mkt i soppa dock (ang din granada) !
Ang kam så är det dessutom svårare och dyrare att få tag på dessa medans jag har en t-kam liggandes i köket =)
Vad menar ni mer specifikt med att renovera tändsystemet ?
Byta vissa/alla delar ? byta till _andra_ delar ?
Postat: lör feb 11, 2006 2:01 pm
av jonny
Börja med ett komptest för att utesluta att motorn är kass , har man ojämn komp så blir förbrukningen hög .
Service : Byt olja+filter , tändstift , luftfilter , kolla membranet i förgasaren så att det inte är sprucket (eller byt det , kostar ca 20 kr ) .
Kolla fördelarlock och rotor , byt om det inte ser bra ut , byt även tändkablar om de är gamla .
Justera tändningen.
Justera förgasaren .
Byt till brytarlöst tändsystem om du inte redan har det , kräver mindre underhåll .
Åker själv med B23A (gått över 30 000 mil ) med K-kam med en bränsleförbrukning på 0,9 - 0,95 liter per mil , kör mest korta sträckor , vid långkörning tar den garanterat under 0,9l/mil , använder dock motorvärmare ganska ofta vintertid .
Använder Biltemas 10-40 mineralolja , luftfilter, membran , tändkablar .
Dock bör fördelarlock , rotor , oljefilter , tändstift köpas på någon annan biltillbehörs affär , biltemas håller för ojämn kvalite , enligt mig .