Ursäkta newbiefrågorna som följer. Men jag är inte så van att hålla på med elektronik och sånt.
Jag köpte en bil med ms V3.0 (vet ej om det är MS1 eller ms2) som krånglar. Den tappade mappningen lite då och då för förra ägaren. Och efter en lite för noggrann motortvätt lyckades även gnistan försvinna. Då köpte jag bilen. Idag öppnade jag boxen och såg att kretskortet var bränt i ytterkanten vid Q16 (VB921)-transistorn. Jag googlade lite och såg att det tydligen är en kass transistor så jag köpte ett par BIP373 på E-bay idag.
Nu till frågorna.
1. Kan det ha vart den som krånglat tidigare då gnistan fanns, då den tappade mappningen ibland?
2. Måste den mappas om nu då jag byter transistorn? Eller ligger mappen kvar (i minnet)?
3. Är det nåt att lägga ner tid på eftersom det krånglat länge och dessutom blivit bränt eller ska jag köpa ett nytt "riktigt" sprut typ Vipec? Man har nästan bara hört skit om MS. Men just därför vore det kul att få det att funka!
//Jerry
Megasquirtskit?
Moderator: backeliten
Megasquirtskit?
VW Caddy Mk1 TD
- backeliten
- MS-Guru
- Kontakt:
Re: Megasquirtskit?
Att den tappar mappningen betyder att något i el-systemet inte fungerar som det är tänkt.
Med tanke på att den är bränd där du beskriver misstänker jag tändproblem, dvs de har kört tändningen på ett felaktigt sätt. Förmodligen har det inverterat signalen till tändspolen,
dvs den har försökt ladda tändspolen när den egentligen ska vila. Då får man mycket stora strömmar och en hel del störningar i systemet, speciellt om du har kört med en VB921.
Jag gissar att tändstörningar har gått in baklänges och "tömt" minnet på processorn.
Jag skulle vid det här laget inte lita allt för mycket på denna box, för att få det att fungera igen måste boxen kontrollmätas vid där den är bränd så inte jordplanet har fått sig en törn.
Sen skulle jag sett över hela inkopplingen så det inte finns risk för att det slår tändpulser baklänges in till processorn.
Siste skulle jag ha bytt processorn, då den vid det här laget nog inte är speciellt kry.
1. Enligt ovan beskrivning, mycket troligt.
2. Nej, mappen ligger kvar i minnet, detta är bara ett förstärkarsteg för att förstärka processorns svaga signal till kraftig signal som orkar driva tändspolen.
3. Jag skulle defentivt låta någon kunnig titta på boxen och byta de delar jag beskriver ovan. Annars kommer du snart in i samma problem igen.
MS fungerar bra, men det kräver att man själv kan en del om elektronik (eller har viljan att lära sig). Tittar man enbart till pengar så är det svårslaget vad det gäller funktioner. Men som sagt, det kräver att man lägger tid på att förstå hur det fungerar.
/Jonas
Med tanke på att den är bränd där du beskriver misstänker jag tändproblem, dvs de har kört tändningen på ett felaktigt sätt. Förmodligen har det inverterat signalen till tändspolen,
dvs den har försökt ladda tändspolen när den egentligen ska vila. Då får man mycket stora strömmar och en hel del störningar i systemet, speciellt om du har kört med en VB921.
Jag gissar att tändstörningar har gått in baklänges och "tömt" minnet på processorn.
Jag skulle vid det här laget inte lita allt för mycket på denna box, för att få det att fungera igen måste boxen kontrollmätas vid där den är bränd så inte jordplanet har fått sig en törn.
Sen skulle jag sett över hela inkopplingen så det inte finns risk för att det slår tändpulser baklänges in till processorn.
Siste skulle jag ha bytt processorn, då den vid det här laget nog inte är speciellt kry.
1. Enligt ovan beskrivning, mycket troligt.
2. Nej, mappen ligger kvar i minnet, detta är bara ett förstärkarsteg för att förstärka processorns svaga signal till kraftig signal som orkar driva tändspolen.
3. Jag skulle defentivt låta någon kunnig titta på boxen och byta de delar jag beskriver ovan. Annars kommer du snart in i samma problem igen.
MS fungerar bra, men det kräver att man själv kan en del om elektronik (eller har viljan att lära sig). Tittar man enbart till pengar så är det svårslaget vad det gäller funktioner. Men som sagt, det kräver att man lägger tid på att förstå hur det fungerar.
/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
Ok! Tack för ditt svar. Jag tror det blir ett Vipec istället. Då fick jag helt plötsligt ett par BIP373 över. Eller om jag ska testa att byta en och se vad som händer. Jag är väldigt sugen på att höra hur motorn låter då jag inte hört den ännu, om det så bara är på tomgång. Sen blir det troligen ett Vipec V44 från PPF som de får mappa. Tror jag iaf.. Det finns ju en del kosing att spara om man vill och kan.
Hur värmekänslig är föresten styrboxen? Den satt monterad på en plexiskiva c.a 1,5cm ifrån plåten som är i princip rakt ovanför turbon. Jag har iofs tänkt köpa en sån där socka att trä över turbinhuset men det kanske inte räcker för att få ner strålningsvärmen.
Turbon syns i vänstra övre hörnet.
//Jerry

Uploaded with ImageShack.us
Hur värmekänslig är föresten styrboxen? Den satt monterad på en plexiskiva c.a 1,5cm ifrån plåten som är i princip rakt ovanför turbon. Jag har iofs tänkt köpa en sån där socka att trä över turbinhuset men det kanske inte räcker för att få ner strålningsvärmen.
Turbon syns i vänstra övre hörnet.
//Jerry

Uploaded with ImageShack.us
VW Caddy Mk1 TD
Då kanske man kan få köpa ett billigt MS på hemmaplan
.
Jag har kört med MS ganska länge nu i min RC-bil och det är som backeliten beskriver man behöver förstå lite elektronik för att klara av det.
Men annars funkar det bra. Det som är riktigt risigt på det är kontaktstycket för kabelhärvan, D-sub? hur tänkte de då?
Om du vill sälja så PM gärna mig, bor i Skogsbo.
/Micke

Jag har kört med MS ganska länge nu i min RC-bil och det är som backeliten beskriver man behöver förstå lite elektronik för att klara av det.
Men annars funkar det bra. Det som är riktigt risigt på det är kontaktstycket för kabelhärvan, D-sub? hur tänkte de då?
Om du vill sälja så PM gärna mig, bor i Skogsbo.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Lite mer laddtryck
Finns nog ingen databox som trivs speciellt bra i motorrummet jämte en turbo, så kolla över boxen coh flytta in den i kupen istället, att det strulat är inte boxens fel, är det klåpare som kopplar och monterar hjälper det inte att man köper det dyraste som finns.
Lugnt o försiktigt, ett steg i taget och du har många sköna tusingar över till andra kul prylar.
Lugnt o försiktigt, ett steg i taget och du har många sköna tusingar över till andra kul prylar.