Drag slicks tråden

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Drag slicks tråden

Inlägg av 7aan »

Här är tänkt att samla tipps på olika märken av slicks och olika setuper på lufttryck och så vidare och vidare.

Jag har lite erfarenhet av m/t 26x8,5-15" körde dom en varm sommar kväll med 0,65bar i kalltryck och upplevde dom väldigt vingliga.

Nästa år blir det att köra hoosier 26x9-15" på 940in

En annan fråga vad är det för nackdelar eller fördelar på att ha däcket 26högt och 28högt är det bara rullomkretsen eller?
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Drag slicks tråden

Inlägg av Magistern »

Jag körde MT ET Drag 8,5"breda 26"höga i början av säsongen. Vinglade som fan på 0,6bar tryck. Bettade fan 0 på gatan. Äckligt som fan. Sladdade ju typ 200m förbi mål... Med 9"breda 26" höga hoosier Drag, upplevde jag det som mer stabilt och betydligt bättre grepp. Körde då på 0,65bar kalla. Märktes stor skillnad i grepp även på strippen.

Nästa år blir det 9"breda 28" höga + uppdatera bakvagn. Då banan ska 10an sitta:P
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Drag slicks tråden

Inlägg av 7aan »

Tror det där är jävligt svårt asså hur man ska starta med launch osv man vill inte spinna bort sig lixom :p

Nä har bestämt det blir hoosier 28x9-15" och kom även över 5liter trackbite så grepp kommer det finnas.

Tror man kan köra dom 0,65 i kall tryck och sen värmen man på rejält bör trycket hamna runt 0,8bars tryck.
Min erfarenhet från roadracingen är att däcktrycket kallt/vart blir ungefär plus 0,2 altså ett kallt däck som har tryck 0,6 om man värmer några varv på bana stiger det som Max till 0,8! Alltså en total ökning på 0,2bar.

Dock va detta på hoj slicks med en stomme i däcket. Riktiga drag slicks kanske reagerar mer då det är mjukare blandning och hat knapt någon stomme i däcket.

Tycker även det är skummt med m/t däcken att dom inte har några i Sverige pga innehåll av "HA-olja". Nå väl har bara hört gott om hoosier och dom är dessutom billigare en m/t.
Micke Grönlund
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Drag slicks tråden

Inlägg av Nova Jörgen »

7aan skrev:Här är tänkt att samla tipps på olika märken av slicks och olika setuper på lufttryck och så vidare och vidare.

Jag har lite erfarenhet av m/t 26x8,5-15" körde dom en varm sommar kväll med 0,65bar i kalltryck och upplevde dom väldigt vingliga.

Nästa år blir det att köra hoosier 26x9-15" på 940in

En annan fråga vad är det för nackdelar eller fördelar på att ha däcket 26högt och 28högt är det bara rullomkretsen eller?
Det är klart att dom blir vingliga du hade ALLDELES för lågt tryck i dom.

Väldigt många kör med för lågt lufttryck i sina slicks. Detta gör att sidorna "skrynklar" sig för mycket i starten, det gör även att slitbanan inte ligger an mot underlaget på ett korekt sätt, utan mitten på anläggningsytan buktar inåt lite. Det innebär även att däcket rullar tyngre samt att det blir vingligt i hög hastighet. Det är också mycket viktigt att använda fälgar med rätt bredd till däcket.

Allt för ofta använder man för lågt lufttryck i däcket i stället för att arbeta med chassits inställningar för att försöka få bättre fäste.

1bar = 14,503774 psi (pounds per square inch )
1bar = 1,0197162 kg/cm2
Ett högre däck, större diameter ger en större kontaktyta mot underlaget.

lite nyttiga länkar i ämnet...
http://www.mickeythompsontires.com/tech.php?bulletin=s3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hoosiertire.com/faqdrag.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

(lägger till ytterligare en bra länk)
http://www.chevyhiperformance.com/techa ... ewall.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh.
Senast redigerad av Nova Jörgen den ons sep 05, 2012 9:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Drag slicks tråden

Inlägg av Nova Jörgen »

Varje bil och tillfälle har olika behov av slicks, det går inte att säga att det ena märket är mycket bättre än det andra ( förutsatt att vi talar kvalitets slicks ) det bereor helt på vad just den speciella bilen har för behov.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Drag slicks tråden

Inlägg av Magistern »

Nova Jörgen skrev: Det är klart att dom blir vingliga du hade ALLDELES för lågt tryck i dom.
Alla som jag frågat har sagt att jag ska börja testa på 0,8bar och jobba mig nedåt tills det bettar bra. Var nere på 0,6bar ett tag och då tyckte jag det greppade fint.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Drag slicks tråden

Inlägg av Nova Jörgen »

Magistern skrev:
Nova Jörgen skrev: Det är klart att dom blir vingliga du hade ALLDELES för lågt tryck i dom.
Alla som jag frågat mig har sagt att jag ska börja testa på 0,8bar och jobba mig nedåt tills det bettar bra. Var nere på 0,6bar ett tag och då tyckte jag det greppade fint.
Japp precis som jag nämnde dom flesta åker med alldeles för lågt tryck.

Läs i länken vad däcktillverkaren rekomenderar...
http://www.mickeythompsontires.com/tech.php?bulletin=s3" onclick="window.open(this.href);return false;

När jag deltog i Dave Morgans chassie seminarium så föreläste han om slicks och visade illustrationer och talade om hur dom funkar och att många kör med för lågt tryck och väldigt ofta med fel fälgbredd.

Man ska alltid sträva efter att kunna åka med så högt tryck som möjligt med bibehållet fäste. En bil som går stadigt och rullar lätt är en snabb och säker bil.

Ett litet däck på en tung bil behöver betydligt högre lufttryck än ett stort däck på en lätt bil. Det har helt enkelt att göra med hur mycket last däcket behöver bära.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Drag slicks tråden

Inlägg av lyyski »

En perfekt tråd till mig som sneglar åt att köpa ett par slicks,

Va rekommenderar ni för att köra gatrace? Sen om någon har koll på vilken däckstorlek som rymma i en 242 vore ju fint:)

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Drag slicks tråden

Inlägg av Magistern »

lyyski skrev:En perfekt tråd till mig som sneglar åt att köpa ett par slicks,

Va rekommenderar ni för att köra gatrace? Sen om någon har koll på vilken däckstorlek som rymma i en 242 vore ju fint:)

Med vänlig hälsning,
Vet åtminstone en som körde på 8,5" breda 26" höga 15"are på sin 242. Med helt std chassi. Tror det är det bredaste man får på utan att det ska vara några problem alls. Ska du ha 9or och högre så blir det lite trångt.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Drag slicks tråden

Inlägg av Magistern »

Nova Jörgen skrev:Varje bil och tillfälle har olika behov av slicks, det går inte att säga att det ena märket är mycket bättre än det andra ( förutsatt att vi talar kvalitets slicks ) det bereor helt på vad just den speciella bilen har för behov.
Tänkte bara höra om du har någon uppfattning om hur mycket skillnad det gör med fälgens bredd?? Jag har ju kört 9" bred hoosier på std 6,5" fälg. Det har ju funkat bra men sidorna på däcket blir ju lite bulliga. Om jag breddar till rekomenderade 8-10" vad kan jag räkna med för skillnader? Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Drag slicks tråden

Inlägg av Nova Jörgen »

Magistern skrev:
Nova Jörgen skrev:Varje bil och tillfälle har olika behov av slicks, det går inte att säga att det ena märket är mycket bättre än det andra ( förutsatt att vi talar kvalitets slicks ) det bereor helt på vad just den speciella bilen har för behov.
Tänkte bara höra om du har någon uppfattning om hur mycket skillnad det gör med fälgens bredd?? Jag har ju kört 9" bred hoosier på std 6,5" fälg. Det har ju funkat bra men sidorna på däcket blir ju lite bulliga. Om jag breddar till rekomenderade 8-10" vad kan jag räkna med för skillnader? Mvh
Först å främst kommer däcket få en bättre anliggningsyta mot underlaget. Med för smal fälg så bular däcket inåt i mitten på slitbanan när sidorna skrynklar sig. Du kommer få en betydligt stadigare sida på däcket vilket gör bilen stadigare. Snabbare reaktionstid på chassit då sidan inte kommer att skrynkla sig onödigt mycket. Förmodligen ett mer lättjusterat chassi...ja det är några av fördelarna.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Drag slicks tråden

Inlägg av Magistern »

Nova Jörgen skrev:Varje bil och tillfälle har olika behov av slicks, det går inte att säga att det ena märket är mycket bättre än det andra ( förutsatt att vi talar kvalitets slicks ) det bereor helt på vad just den speciella bilen har för behov.

Det låter mycket bra. Får bli ett par bredare fälgar då:)
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Drag slicks tråden

Inlägg av Toffe »

Ja åkte 1.49 i 60-fot med m&t drag 8.5-26-15 på en Alu fälg i rekomenderad bredd av tillverkaren, ja hade dock coilovers dubbel justerbara å de gjorde sjukt stor skillnad, innan ni gnäller på däcken se över de andra 1000 detaljerna på era bilar. De finns sjukt mycket att göra även på en std bil

Edit, precis som Jörgen skriver då åker ni med för lågt tryck! Gick ja under 0.75 på så vingla de bra, iofs så känns de mycket mer på en smal kostig motför strippen
Hammarström
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
Ort: örnsköldsvik

Re: Drag slicks tråden

Inlägg av Hammarström »

Tänkte prova att åka slanglöst i mina M/T 10x26 men dom verkar inte hålla tätt. vad göra?
va tror ni om "pungteringsspray"
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Drag slicks tråden

Inlägg av T-27 »

Ett Tips istället för punkterings spray
Blanda YES diskmedel 50/50 med vatten och pensla blandningen på hela insidan slickset låt det torka och montera så håller det tätt :thumbright:

MVH Mats
Bild
Skriv svar