hjälp med vnt styrning av en vnt turbo
hjälp med vnt styrning av en vnt turbo
har tänkt sätta en vnt turbo på min 1.9 tdi 1Z och 12mm pumphuvud större spridare, har kollat på några mekaniska lösningar på styrningen till vnt, undrar kan man inte köra med extern westgate på grenröret som justerar laddtrycket och så ett stag mellan gasreglaget och turbo som reglerar vingarna i turbon? om det funkar är det en lättare lösning än dom som jag har sett som verkar bökiga att få till. någon här som är lite insatt i vnt tubo? och vad tror ni om en gt2252v turbo på en 1.9 räcker den till till ca 180-200hk? den sitter bla i vw 2.5 tdi, eller finns det någon bättre vnt turbo för mitt ändamål?
Re: hjälp med vnt styrning av en vnt turbo
Vet inte säkert hur det ser ut. Men kan tänka mig att det fungerar med extern wastegate om du låser vnt för max laddtryck? Går kanske låsa mekaniskt eller med vakuum om den är vakum/tryckstyrd vnt?
Kan inte svara på dom andra frågorna. och vet inte hur det blir med motorstyrningen om man ändrar det där.
Kan inte svara på dom andra frågorna. och vet inte hur det blir med motorstyrningen om man ändrar det där.
Kan du inte sätta dit en wg-klocka som påverkar vnt-axeln vid lågtryck då?
På min -06 commonrail styr en pneumatikklocka vnt av och på, som i sin tur är elstyrd och via motorstyrningen säkert har tex ladd, last, varvtal och gaspedalsläge som indata.
På min -06 commonrail styr en pneumatikklocka vnt av och på, som i sin tur är elstyrd och via motorstyrningen säkert har tex ladd, last, varvtal och gaspedalsläge som indata.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Vad menar du med att låsa? Standard i turbon sitter det en westgate som är vacumstyrd, tänkte ta bort den klockan och sätta ett stag eller wire mellan gasreglaget på pumpen och till vingarna på turbon, så när man gasar så vrids vingarna efter hur mycket gas man ger, och sen en extern westgate på grenröret som reglerar laddtrycket.
Tanken bakom vnt är ju att ge bra spool på botten och högt ladd på toppen av de avgasmängder den får, så det är ju mer styrt av laddtryck än hur mycket du gasar.
Även om du ger fullt så kommer det inte hända så mycket om du har låga varv på hög växel med vnt i toppeffekt-läget . Utan du vill ligga kvar på vridmoment-läget tills du får upp varvet och börjar producera avgaser
Även om du ger fullt så kommer det inte hända så mycket om du har låga varv på hög växel med vnt i toppeffekt-läget . Utan du vill ligga kvar på vridmoment-läget tills du får upp varvet och börjar producera avgaser
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
ja helt rätt, hur får man till en styrning som funkar bra när man inte har en ecu som styr detta? har sett någon mekanisk lösning dock osäker hur bra den funkar.
testa med att bara köra den styrd efter typ en wastegate, så att den är "stängd" när det inte är nått ladd och öppnar upp vart efter laddet stiger till att vara helt öppen.
Kan ju vara bra med en wastegateklocka som går att byta fjädrer i, så kan man lättare testa när det är optimalt att den ska öppna.
Kan ju vara bra med en wastegateklocka som går att byta fjädrer i, så kan man lättare testa när det är optimalt att den ska öppna.
Har läst att det smäller (tryckstötar) om man bara kör med westgate. Har inte testat själv men verkar som den även måste vara kopplad till gasen på något sätt för att undvika det.
Om du kopplar det med en wastegate som öppnar vingarna när laddtrycket kommer, fungerar det nog skapligt vid full acceleration. Det har gjorts flera sådanna byggen på cummins-motorer.countach skrev:Har läst att det smäller (tryckstötar) om man bara kör med westgate. Har inte testat själv men verkar som den även måste vara kopplad till gasen på något sätt för att undvika det.
Problemet blir när du ligger efter vägen på låg last, lågt laddtryck. Då vill wastegatelkockan stänga vingarna=högt avgasmottryck. Därför har jag sett att några har försökt med ett arrangemang kopplat till gasreglaget, för att få vingarna att öppna upp under låg last. Har dock inte sett något som fungerat än.
Det är svårt att få till.
Har testat detta på en 20V 2.5L mercadiesel, körde med en gt20 vnt från volvos D5.
Wastegate från en stor GT40, passade förövrigt bolt on...
Man får fenomenen som beskrivits ovanför, på full gas, med mycket avgasflöde fungerar det.
Men när man ligger på halvgas så försöker den bygga högt laddtryck med ett litet avgasflöde vilket gör att det låter illa om turbon. Det väser och fräser.
Vill släpp från fullgas får man tryckstötar tillbaka ut genom turbin.
Släppte ide´n med en mekaniskt styrd vnt-turbo och kör nu med en turbo från bmw 525tds.
Fungerar bättre för mig iaf.
Har testat detta på en 20V 2.5L mercadiesel, körde med en gt20 vnt från volvos D5.
Wastegate från en stor GT40, passade förövrigt bolt on...
Man får fenomenen som beskrivits ovanför, på full gas, med mycket avgasflöde fungerar det.
Men när man ligger på halvgas så försöker den bygga högt laddtryck med ett litet avgasflöde vilket gör att det låter illa om turbon. Det väser och fräser.
Vill släpp från fullgas får man tryckstötar tillbaka ut genom turbin.
Släppte ide´n med en mekaniskt styrd vnt-turbo och kör nu med en turbo från bmw 525tds.
Fungerar bättre för mig iaf.
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
-
- För mycket laddtryck
Her er link til en kildekode til arduino som kan styre vnt-turbo!
den har jeg på g i min hilux.
http://dmn.kuulalaakeri.org/vnt-lda/" onclick="window.open(this.href);return false;
den har jeg på g i min hilux.
http://dmn.kuulalaakeri.org/vnt-lda/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel Krüger