evakueringsslang b230
evakueringsslang b230
kan man skippa slangen som går ner i tråget? från evakueringsburken och neråt alltså. Och är det bara burken som håller oljepumpsdrevaxeln på plats?. Känns lite rackligt om man ska bygga racemotor. Är det några speciella mods som brukar göras med evakueringen eller?. Tips mottages tacksamt. Förresten så är det en sugmotor som byggs.
Re: evakueringsslang b230
Jag har tagit bort den slangen på en motor jag byggt och den motorn fick jag aldrig rätt på vevhusventilationen på. Verkar som det har nåt med kommunicerande kärl att göra att man måste återleda oljan till under oljenivån i tråget.
Vitmotorn är likadant konstruerad fast med en gjuten kanal i block/mellangördel/sump.
Mitt råd: Köp en ny mjuk och fin sådan slang och fäst med sin klämma som det sitter original!
Vitmotorn är likadant konstruerad fast med en gjuten kanal i block/mellangördel/sump.
Mitt råd: Köp en ny mjuk och fin sådan slang och fäst med sin klämma som det sitter original!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
ja tar alltid bort den, klipper av den 10-15mm så du för med tätningen, som pacman skriver låter oehört märkligt.
om du vill ha mer ventilaton vill du inte ha den under nivån. vi har gjort så på flera effekt starka motorer med gott resultat, som det innan ståt på en fontän ur vevhuset på.
om du vill ha mer ventilaton vill du inte ha den under nivån. vi har gjort så på flera effekt starka motorer med gott resultat, som det innan ståt på en fontän ur vevhuset på.
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Kontakt:
det där lilla fästet brukar man hitta i tråget, det är överbockat. Mina erfarenheter kommer från långlopps motorer, så jag vill inte ha det monterat.
mvh Calle
mvh Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

Vill man bara ha mer ventilation så kan man ta det vid fördelarhålet framtill eller mek-pumphålet på sidan.
Men man behöver ha en oljeretur med där man återleder den kondenserade oljan från vevhusgaserna tillbaka in i motorn och det bör man göra under oljenivån för att inte slabba till det med ventilationen.
Men man behöver ha en oljeretur med där man återleder den kondenserade oljan från vevhusgaserna tillbaka in i motorn och det bör man göra under oljenivån för att inte slabba till det med ventilationen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
ja har gjort som ja skrev på X-antal maskiner, som tryck ur sig ren olja pga av att den slangen ligger under nivån. den skall ligga ovanför för minst problem och de överbockade järnskrotet kastar man bort. även fått in motorer som rasat när nån bytt denna slangen till ny dito, som sedan tappat plåt biten och så ha slangen nött mot aggregat axeln och vipps så har silen satt igen sig.