evakueringsslang b230

Diskussioner för erfaret folk
jonny h
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån apr 04, 2011 12:46 pm
Ort: Älvsbyn

evakueringsslang b230

Inlägg av jonny h »

kan man skippa slangen som går ner i tråget? från evakueringsburken och neråt alltså. Och är det bara burken som håller oljepumpsdrevaxeln på plats?. Känns lite rackligt om man ska bygga racemotor. Är det några speciella mods som brukar göras med evakueringen eller?. Tips mottages tacksamt. Förresten så är det en sugmotor som byggs.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: evakueringsslang b230

Inlägg av Pacman »

Jag har tagit bort den slangen på en motor jag byggt och den motorn fick jag aldrig rätt på vevhusventilationen på. Verkar som det har nåt med kommunicerande kärl att göra att man måste återleda oljan till under oljenivån i tråget.
Vitmotorn är likadant konstruerad fast med en gjuten kanal i block/mellangördel/sump.

Mitt råd: Köp en ny mjuk och fin sådan slang och fäst med sin klämma som det sitter original!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: evakueringsslang b230

Inlägg av Toffe »

ja tar alltid bort den, klipper av den 10-15mm så du för med tätningen, som pacman skriver låter oehört märkligt.

om du vill ha mer ventilaton vill du inte ha den under nivån. vi har gjort så på flera effekt starka motorer med gott resultat, som det innan ståt på en fontän ur vevhuset på.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: evakueringsslang b230

Inlägg av calle Bengtsson »

det där lilla fästet brukar man hitta i tråget, det är överbockat. Mina erfarenheter kommer från långlopps motorer, så jag vill inte ha det monterat.

mvh Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: evakueringsslang b230

Inlägg av Pacman »

Vill man bara ha mer ventilation så kan man ta det vid fördelarhålet framtill eller mek-pumphålet på sidan.
Men man behöver ha en oljeretur med där man återleder den kondenserade oljan från vevhusgaserna tillbaka in i motorn och det bör man göra under oljenivån för att inte slabba till det med ventilationen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: evakueringsslang b230

Inlägg av Toffe »

ja har gjort som ja skrev på X-antal maskiner, som tryck ur sig ren olja pga av att den slangen ligger under nivån. den skall ligga ovanför för minst problem och de överbockade järnskrotet kastar man bort. även fått in motorer som rasat när nån bytt denna slangen till ny dito, som sedan tappat plåt biten och så ha slangen nött mot aggregat axeln och vipps så har silen satt igen sig.
Skriv svar