Hejsan!
Vilken av 4-p vs 6-p sinter pallar med mest?.
Var jäkligt säker ett tag på att 6-p höll för mer då det var mer massa som låg emot svänghjulet.
( Ju mer gummi mot vägen dessto bättre grepp - teorin. )
Men sen var det någon nisse som hävda att 4-p höll för mer ....
Mvh
Jonas R.
4-p vs 6-p sinter
4-p vs 6-p sinter
Jonas Rithell
Re: 4-p vs 6-p sinter
Har för mig att 4p greppar bättre. Beror ju lite på vilka hk och nm du kör med och vad du ska använda bilen till. 4p hade inte jag rekommenderat till gata. Ska vara "huggit" och drygt om man inte är van. 6p ska vara enklare att köra med utan k-stopp 

http://www.zatzy.com/teknik/282027-4-pu ... -puck.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan Edlund må vara en teoretiker, men han vet vad han pratar om.
Jag drog genast en parallell till bromsar. Jag har funderat på att montera dubbla bromsok som alternativ till större skivor men enl denna presenterade kunskap om friktion så skulle det inte få avsedd effekt. Det skulle bara öka arean på beläggen och därmed ge ökad tålighet mot värme och slitage. Man skulle fortfarande få trampa lika hårt på pedalen för att uppnå samma friktion mot skivan.
Jag försöker förstå...magkänslan säger att man borde kunna överföra mer arbete med dubbla arean.....
EDIT: AHHH....nu slog det mig. Man halverar det hydrauliska trycket från pedal till ok för samma tryck mot skivan.
Jag hade alltså både rätt och fel. Man skapar en utväxling för att kunna överföra mer tryck och lägga mer last på beläggen och därmed öka friktionen.
Nu är jag nöjd igen.
Jag drog genast en parallell till bromsar. Jag har funderat på att montera dubbla bromsok som alternativ till större skivor men enl denna presenterade kunskap om friktion så skulle det inte få avsedd effekt. Det skulle bara öka arean på beläggen och därmed ge ökad tålighet mot värme och slitage. Man skulle fortfarande få trampa lika hårt på pedalen för att uppnå samma friktion mot skivan.
Jag försöker förstå...magkänslan säger att man borde kunna överföra mer arbete med dubbla arean.....
EDIT: AHHH....nu slog det mig. Man halverar det hydrauliska trycket från pedal till ok för samma tryck mot skivan.
Jag hade alltså både rätt och fel. Man skapar en utväxling för att kunna överföra mer tryck och lägga mer last på beläggen och därmed öka friktionen.
Nu är jag nöjd igen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)