Det är otroligt roligt och intressant att läsa på detta forum!
Har börjat på med ett projekt med en kompis som har en Schenck broms från 1967.
Denna broms kommer från KTH's källare där den har stått i reserv i alla år, mao okörd!
Bosse har inte så mycket ledig tid så den har stått i pallställ i några år, så jag har nu tagit hem den till mitt garage där jag (som har mer tid

Det är inget hightech alls utan vi funderar mest på att få den att börja bromsa något till att börja med.
Bromsen skulle sitta på KTH och bromsa lastbilsmotorer i timmar så den är rejäl!
Specen är 250kg/5000rpm och den heter U1-30h men jag hittar inte speciellt mycket info på nätet om den.

På detta forum finns mycket erfarenhet av bromsar, så jag har lite funderingar.
Eftersom den är så stor, fysiska mått:
Hur mycket vatten tror ni den kommer att behöva för att bromsa 500-800Nm
Kommer den att behöva mer vatten och högre tryck än tex Jens Sturska eller primers "home made"?
Den spiller vattnet från bänken ner i ramen och ut genom ett rör.
Hade tänkt att sätta en balja med en dränkpum som spolar tillbaka det till en tank (kanske 208L fat).
Sätta en till dränkpump i fatet och mata bromsen med den, eller skall den ha som tex Jens bänk ca 500m/l i inloppet?
Kommer den att börja suga själv då bänken börjar jobba, och skulle jag då kunna sätta tanken under taket?
Kommer den att klara av 7-8000rpm eller kaviterar vattnet då?
Hoppas ni kan komma med idéer och synpunkter.
Mitt dilemma är att jag inte har så mycket plats i garaget annars skulle jag ha byggt tankarna utomhus, men det går ju inte i Norrland.