Julas svetshjälm, är ni nöjda?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Julas svetshjälm, är ni nöjda?

Inlägg av subw000fer »

Jag har fått för mig att det är många som köpt julas billigare svetshjälm, eller andra liknande, när de automatiskt avbländande började komma ner i pris så vanliga garagetomtar hade råd. Jag köpte en för ca tre år sen tror jag, den var i stil med denna http://www.jula.se/svetshjalm-212035" onclick="window.open(this.href);return false; men kostade då ca 7-800kr.
Många har tyckt att de fungerat dåligt/långsamt men det har inte stört mig så mkt.

Nu har det hänt något med den dock, den bli sämre och sämre på att "göra det mörkt". Har haft den stått på max bländning (13) länge men den orkar inte blända ordentligt ens för lägre strömstyrkor längre och försöker man svetsa grovt sätter sig ljuspricken kvar i synfältet direkt. (Pratar MIG/MAG svetsning)

Är det någon mer som fått detta fenomen med en sådan hjälm? (alltså billiga självavbländande med endast solcelldrivning)

Måste köpa en ny hjälm tror att det blir denna: http://www.jula.se/svetshjalm-origo-tech-9-13-212037" onclick="window.open(this.href);return false;
Känns som ett mycket bra alternativ för priset. Försökt hitta tips/test på nätet men fann inte mkt nyttig info.. en och annan forumtråd bara.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Re: Julas svetshjälm, är ni nöjda?

Inlägg av Driddler »

Jag har en sån Esab. Har fungerat bra. Det enda jag stör mej på är att jag tycker att det är lite svårt att se hela spalten om man svetsar långt och vrider med huvudet,

Nu vet inte jag om även 3000-4000kr hjälmarna är lite så också? Känns mer som det har med bakrundsljuset som ändrars när man vrider på huvudet.

Nu pratar jag om att försöka få riktigt snygga svetsar . Inte nåt obetydligt man bara mosar ihop.

Tror det är en mycket bra hjälm för pengarna? Jag är ingen expert på området.
Viktigt är det att ha rätt Ansital också. Annars ser man bara smältan och fogarna försvinner i kontrasten.

Ska bli kul att höra vad expertisen har att säja. Dom som provat hjälmen.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

jag köpte hjälmen idag och ska prova den. Jag tänkte på det du sa när jag testade den i butiken och jämförde med den billigare, det är mindre sikt i esab hjälmen.
Dels är glaset lite mindre och sen har man huvudet längre ifrån glaset :? jag tyckte nästan den billigare satt bättre men köpte esaben. Ska se om man kan modifiera så att huvudet kommer närmre glaset.
Robin A
The 242 is no more..
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Esaben släcker bra o.s.v. Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara dåligt siktfält? Men svetsa inte med för ljus inställning. Då blir det som jag skrev tidigare att man bara ser svetspunkten och spalten är svår att följa.
Skriv sen när du provsvetsat :)
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
effe
För mycket laddtryck

Inlägg av effe »

man får vad man betalar tror att esab hjälmen är bra mycket bättre.. inte så dyr heller förstår att ni inte vill lägga för mycket pengar men

kan berätta att jag köpte min speedglashjälm för 10 år sedan kostade då typ 2400 plus moms svetsar dagligen tig mig pinne funkar lika bra som ny fortfarande så den var värd slantarna kan höra med grabbarna på min bilklubb wccc om vad dom tycker om esab hjälmen
vi har två såna hjälmar där dock har jag själv alldrig testat den

mvh effe
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Jag har både en billig och en Dyr.

Den billiga, är en från Verktygsboden i Borås, kostade 400:- om jag minns rätt. (Finns ej kvar i sortimentet)

Bild

Helt utan knappar batterier rattar eller annat, bara solceller och en inställning.

Det bästa med den billiga hjälmen är helt klart vikten, den är betydligt lättare faktiskt.
Ligger man under bilen och blir trött i nacken är varje gram viktigt.
Dock är den Optiskt betydligt sämre, den är helt enkelt suddigare än en Speedglas.
Sen har den även lite olika mörka partier när den är "släckt" så det är typ 9 nånstans och 13 på ett annat ställe.

Gillar man att punkta mycket är just denna dålig, då den släcker ner mycket saktare om man "Blinkar" med svetsen.
TIG svetsning funkar sådär, men det går.

Sen har jag även en Speedglas.

Bild

Speedglas hjälmen är bättre "bild" i, och klarar även TIG svetsning bättre.
Vissa billigare klarar inte detta bra alls.

Just min hjälm kommer ifrån elektronik skrot lådan på jobbet, och består av delar från flera kasserade hjälmar.
Man kommer långt med Lim tejp och en lödkolv :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Driddler: Provat hjälmen och det där med sikten tänkte jag inte alls på när jag svetsade, man riktar väl oftast huvudet mot det man ska svetsa i de flesta fall :roll:
Ska testa att mörka ner den lite mer nästa gång. Jag hade inga problem att se fogen men det kanske kan bli bättre då, tack för tipset!

effe: Det är väldigt sant. Att man får vad man betalar för.
Nu hade jag den förra hjälmen i 3 år, måste man byta var tredje så blir det lika mkt/mer pengar än att köpa en bra som din och ha den 10+ år, så är det ju. Då har man en bra hjälm med :)

Daniel: Mycket bra med en utvärdering! Det där med vikten är något jag inte riktigt tänkt på nu. Men när när jag köpte jula-hjälmen och hade haft vanligt glas innan var det stor skillnad, den ville ju snurra på huvudet när man låg under bilen med kramp i nacken om man inte stramade åt den tills man inte fick något blod i pannan längre. Sen lärde man sig att istället inte ha huvudet i så dumma positioner i onödan.
Den var tung trots att det var en med bara solceller. Men bra poäng med de billiga kanske ändå.

Mellan den gamla och nya skärmen blir det orättvist att bedöma hur suddigt det är eftersom den gamla blivit ganska repig. Men i esaben är det knivskarpt iaf.
Jag har använt speedglass när jag gick TIG utbildning men då blev det aldrig någon riktig jämförelse eftersom det var TIG & speedglass i kursen och MIG & jula hemma. Helt andra förutsättningar med ljus osv med.

Hehe, din kostade inte flera tusen då iaf ;)

Jag har inte svetsat så mkt än för att kunna uttala mig om esab-hjälmen ordentligt än men än är jag helt nöjd! Ny svets + ny hjälm = roligt att svetsa :)
Robin A
The 242 is no more..
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Jo man brukar nog titta där man svetsar :) Men det jag menade var att ibland har jag upplevt det varit lite svårare att se. Om det har med att exempelvis ett lysrör speglat sej in bakom i hjälmen vet jag ej. Kanske bara jag som är petig?
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Pga siktfältet använder jag euromaski, utan allt hitech = lätt och smidig :)
Peter Strandberg
Alfa kombi
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Vad behöver man ett stort synfält till när man svetsar?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Så man ser vad man gör, fast man kan ju säkert köra bil med periskop också
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende

Inlägg av anglia-61 »

Lite beroende på användaren också, har man bredare mellan ögonen blir synfältet smalare.
En gammal Speedglas xl är min favorit.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Driddler: Ja får man mkt ljus bakifrån i skärmen stör det rejält iaf. Jag tycker det är helt OK sikt på det sättet med esaben :)

jol: Är det en helt vanlig skärm menar du? Vikten är ju som sagt en fördel då.

Ang synfält så upplevde jag inte det som ett stort problem när jag väl svetsade :)
Robin A
The 242 is no more..
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Jo en vanlig i avseende på utan avbländning, men brett synfält. Ska ju vara tajt runt skallen också så man når in dit man svetsar

http://www.skyddsprodukter.se/svetsprod ... euromaski/" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

"Vi" svetsar ju på ett helt annat sätt än i industrin.

Om jag kollar på grabbarna som står och svetsar i produktionen på jobbet, vänds och vrids det på detaljer, och plockas ut ur fixturer mm.
Detta utan att fälla upp skärmen, då är synfältet viktigt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar