Recept på en b230 på ca 400hk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Recept på en b230 på ca 400hk
Hej
Har åkt en ruskigt snabb bil idag och vill bygga en bra motor till min locost.ska bygga och bes med den motorn jag har nu, men vill börja samla delar till en bättre motor som man kan bygga vid sidan av själva bygget:) så har ni några bra koncept så skriv gärna det här:)
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Har åkt en ruskigt snabb bil idag och vill bygga en bra motor till min locost.ska bygga och bes med den motorn jag har nu, men vill börja samla delar till en bättre motor som man kan bygga vid sidan av själva bygget:) så har ni några bra koncept så skriv gärna det här:)
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 269
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 2:20 pm
- Ort: blekinge/kallinge
- Kontakt:
Re: Recept på en b230 på ca 400hk
1000cc spridare
hx35 turbo
531 topp
v-kam
vems sprut
o behålla sugmotor komp o köra e85 så kommer du få ett fint register
hx35 turbo
531 topp
v-kam
vems sprut
o behålla sugmotor komp o köra e85 så kommer du få ett fint register
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Recept på en b230 på ca 400hk
Hehe, så det ska bli en till dräpar7a!?
Kolla min 264-tråd å lyyskis 242-tråd så ser du receptet på roliga 8v, lyyskis e helt sjuk!!
Kolla min 264-tråd å lyyskis 242-tråd så ser du receptet på roliga 8v, lyyskis e helt sjuk!!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Recept på en b230 på ca 400hk
Nja 400 hk kanske var och ta i:) men jag vill ha en rapp motor med tidigt ladd. Har kollat lite 0-100 tider med en kille som kör locost, han körde under 5s med ca 270 hk tro jag det var och ca 700 kg bil:) svårast blir väl växlingen;)
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Recept på en b230 på ca 400hk
Skulle säga att ett vettigt sprut är första steget, hade du tänkt åka med LH 2.4?
Sen en lätt putsad 530, ett par spridare med marginal, en "lagom" kam, E85 å en s200 på ett någorlunda vettigt grenrör.
Har du bara dom grova stakarna och håller koll på spikningar mm så ska det inte vara några problem att plocka 3-400hk under 2bar!
Sen en lätt putsad 530, ett par spridare med marginal, en "lagom" kam, E85 å en s200 på ett någorlunda vettigt grenrör.
Har du bara dom grova stakarna och håller koll på spikningar mm så ska det inte vara några problem att plocka 3-400hk under 2bar!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Recept på en b230 på ca 400hk
Han har sec låda i den 7an och bromsar 217 på drivhjulen hos http://www.witune.se" onclick="window.open(this.href);return false;Karlskrona skrev:Nja 400 hk kanske var och ta i:) men jag vill ha en rapp motor med tidigt ladd. Har kollat lite 0-100 tider med en kille som kör locost, han körde under 5s med ca 270 hk tro jag det var och ca 700 kg bil:) svårast blir väl växlingen;)
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
700 kg är med chaufför i
//Per
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Recept på en b230 på ca 400hk
Det förklara växlingen 
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;

http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Recept på en b230 på ca 400hk
lite uppvisning
http://www.youtube.com/watch?v=zv-mCxx1 ... q4zc7LZhzA" onclick="window.open(this.href);return false;
//Per
http://www.youtube.com/watch?v=zv-mCxx1 ... q4zc7LZhzA" onclick="window.open(this.href);return false;
//Per
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Recept på en b230 på ca 400hk
Härlig film
vem är det som kör?
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;

http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Recept på en b230 på ca 400hk
Tjena björn!Karlskrona skrev:Hej
Har åkt en ruskigt snabb bil idag och vill bygga en bra motor till min locost.ska bygga och bes med den motorn jag har nu, men vill börja samla delar till en bättre motor som man kan bygga vid sidan av själva bygget:) så har ni några bra koncept så skriv gärna det här:)
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
går å bygga en rolig b230 rätt billigt
portad 530 topp.
enem v16kamaxel.
portat 940 grenrör
bw s200g turbo 50mm in / 56mm ut (minsta modellen av 200g aggregaten, liten lastbilsturbo)
h-profil ( orginal b230fk stakar orkar ca3++ men säkrast me h-profil)
lite nya lager å packningar
ett programerbart sprut.
Med dom grejerna plockar du 350-400 hk å 5++nm.
körde själv med de i min 940 i somras å plockade 374hk vid 6000rpm å 518 nm vid 3700rpm.
å med de vi pratat om via mejl, varit fullt upptagen men kanske kan lösa de om en vecka eller 2 när jag är tillbaka på jobbet!
mvh
Jens Hedlund.
Re: Recept på en b230 på ca 400hk
Karlskrona skrev:Nja 400 hk kanske var och ta i:) men jag vill ha en rapp motor med tidigt ladd. Har kollat lite 0-100 tider med en kille som kör locost, han körde under 5s med ca 270 hk tro jag det var och ca 700 kg bil:) svårast blir väl växlingen;)
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
med 1550 kg tung bil å 313hk samt 440 nm körde jag 0-100 på lite över 5 sek med vinterdäck.
han borde kunna köra bättre tider eller har han dåligt register

Jens Hedlund.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tor sep 27, 2012 7:23 pm
Recept på en b230 på ca 400hk
Xuri skrev:Karlskrona skrev:Nja 400 hk kanske var och ta i:) men jag vill ha en rapp motor med tidigt ladd. Har kollat lite 0-100 tider med en kille som kör locost, han körde under 5s med ca 270 hk tro jag det var och ca 700 kg bil:) svårast blir väl växlingen;)
http://Www.locost.bloggplatsen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
med 1550 kg tung bil å 313hk samt 440 nm körde jag 0-100 på lite över 5 sek med vinterdäck.
han borde kunna köra bättre tider eller har han dåligt register
Hur mätte du den tiden? Porschen jag åkte gör 0-100 på 4.5 enligt Porsche, vi mätte inte när vi körde:)
Www.locost.bloggplatsen.se
Re: Recept på en b230 på ca 400hk
Med videokamera å mätarfart 
lugnt start å vinterdäck

lugnt start å vinterdäck

Jens Hedlund.
Re: Recept på en b230 på ca 400hk
B230FK Block:
Uppborrat till första överdimension (96,30)
Oringat
Viktad och balanserad vev
Alla packningar och lager i motorn nytt
H-profilstakar viktade
Nya originalkolvar viktade
Ny vattenpump
Skimsad oljepump
Toppen är en 530 som är byggd av Kent Karlsson (Motordesign Sweden AB-Bygger B230 Evo Motorerna)
"Portad och kompsänkt
Skimsade ventilfjädrar
Mirafrästa säten
38mm rostfria avgasventiler
V-kamaxel
ARP-topplockspinnbultar"
Portat insug med 3tums 960 spjällhus
Portat originalgrenrör
Gröna S60/V70R spridare (968:or)
Grp A bränsletrycksregulator inställt på 3,8 Bar
3tums luftmassmätare
Chippad tänd och bränslebox, avstämt för spridare och luftmassmätare från SCT
Varvstopp ligger på 7000rpm+ inte vågat testa vart de lligger ^^
Forge dumpventil
19T Aggregat 1,3-1,4 Bar
M90L Låda
Förstärkt tryckplatta 655
Disel lamell på det stumma djupa svänghjulet
Lämnade 283,4whp/5940rpm..389,9nm/3795rpm vid 1,1 Bar med org intercooler,16T och mer orörd i block,topp..
gissar 300-320hk nu med 19T..
dock känns den trög efter 5500RPM så vad är lämplig uppgradering? är inte ute efter toppeffekt.
känns som att turbo,spridare,kam kanske ska bytas
turbocenter mappar lh2.4 har jag hört..
Uppborrat till första överdimension (96,30)
Oringat
Viktad och balanserad vev
Alla packningar och lager i motorn nytt
H-profilstakar viktade
Nya originalkolvar viktade
Ny vattenpump
Skimsad oljepump
Toppen är en 530 som är byggd av Kent Karlsson (Motordesign Sweden AB-Bygger B230 Evo Motorerna)
"Portad och kompsänkt
Skimsade ventilfjädrar
Mirafrästa säten
38mm rostfria avgasventiler
V-kamaxel
ARP-topplockspinnbultar"
Portat insug med 3tums 960 spjällhus
Portat originalgrenrör
Gröna S60/V70R spridare (968:or)
Grp A bränsletrycksregulator inställt på 3,8 Bar
3tums luftmassmätare
Chippad tänd och bränslebox, avstämt för spridare och luftmassmätare från SCT
Varvstopp ligger på 7000rpm+ inte vågat testa vart de lligger ^^
Forge dumpventil
19T Aggregat 1,3-1,4 Bar
M90L Låda
Förstärkt tryckplatta 655
Disel lamell på det stumma djupa svänghjulet
Lämnade 283,4whp/5940rpm..389,9nm/3795rpm vid 1,1 Bar med org intercooler,16T och mer orörd i block,topp..
gissar 300-320hk nu med 19T..
dock känns den trög efter 5500RPM så vad är lämplig uppgradering? är inte ute efter toppeffekt.
känns som att turbo,spridare,kam kanske ska bytas
turbocenter mappar lh2.4 har jag hört..