d24t som långloppsmotor

En plats för olje-brännare!
ace_of_cloves
För mycket laddtryck

d24t som långloppsmotor

Inlägg av ace_of_cloves »

Jag och några kompisar håller på att bygga långloppsbil och vi har tänkt bygga på en d24t

Vi har ännu bara kastat idéer och rivit en bil, men nu börjar allvaret. d24an har ju några svaga sidor, vilka?
Vi siktar på att motorn skall få ungefär 170hk när vi är klara.
Dessa lopp är 6h, 12h och 24h.

Vi har tänkt:
*Byta ut den remmdrivna pumpen mot en el pump som får gå efter att motorn stängts av för att undvika att toppen blir för varm, trycka in vatten genom frostpluggarna och montera tjock ny aluminium kylare.
Kommer inte på några fler saker i skrivandets hetta men om nån har några saker om hur man får en d24t att hålla några timmar på nästan fullgas så är jag mer än glad om någon delar med sig.
phixit
För mycket laddtryck

Re: d24t som långloppsmotor

Inlägg av phixit »

Nått som kan vara bra är att hitta en utväxling som passar för ändå målet. så man ligger bra i effekt bandet men ändå ligger på ett lämpligt varvtal på "mach fart" så man inte stressar dieseln med för mycket varv.

annars en bra vatten kylare, bra IC och oljekylare.
ace_of_cloves
För mycket laddtryck

jo värmen vet jag att tar kål på det mesta.
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Är det inte bättre att ta en bmw/merca diesel med lite högre effekt från början än att skrämma upp d24an och ändå få det hållbart? Bara en tanke, vet ju inte hur eran budget eller plan med bilen i övrigt ser ut :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
ace_of_cloves
För mycket laddtryck

en bmw eller mercedes diesel så kostar en bra bit mer än en d24 samt att man inte får byta motor till en som inte har suttit till modellen man tänkt köra med.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

ace_of_cloves skrev:en bmw eller mercedes diesel så kostar en bra bit mer än en d24 samt att man inte får byta motor till en som inte har suttit till modellen man tänkt köra med.
skaffa en gammal merca w124 300diesel då? :) nä förlåt min jävlighet, men har tyvärr sett folk lida med att få d24orna med turbo att hålla vid 200+ hk...
Dänniz 073-8447664
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Aha, då förstår jag. Men som Dennis säger så är det många som har problem med d24 när de trimmas, skruvar man bara upp laddet och pumpen börjar det snart jävlas. Som originalmotor går de hur långt som helst men pillar man så blir de inte så gamla. Det är mina erfarenheter iaf.
Trimmar man seriösare kan man få det att hålla men då är nog Merca alternativet iaf billigt i jämförelse.
Senast redigerad av subw000fer den tis jan 01, 2013 8:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
ace_of_cloves
För mycket laddtryck

Dennis Öhman skrev:
ace_of_cloves skrev:en bmw eller mercedes diesel så kostar en bra bit mer än en d24 samt att man inte får byta motor till en som inte har suttit till modellen man tänkt köra med.
skaffa en gammal merca w124 300diesel då? :) nä förlåt min jävlighet, men har tyvärr sett folk lida med att få d24orna med turbo att hålla vid 200+ hk...

förstår din mening. jag lät mig övertalas av de andra att komma med, det går ju alltid att byta ut d24an mot en b230.

vi hade tänkt prova först och se vart vi kommer för att sedan konstatera att det var en dålig idé.
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Kolla på VWs Golf-4 TDi som VW-motorsport körde TransAm med. De la i en 2,5 TDi-femma som de skrämde upp till 240-250hk nåt och spöade hela startfältet med.

Man borde kunna göra nåt liknande med en Polo TDi eller Golf TDi fast då med de 1,9-fyror som sitter där original.
Annars finns Volvo 850 med 2,5-femman men då blir det en stor och tung bil.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
ace_of_cloves
För mycket laddtryck

Pacman skrev:Kolla på VWs Golf-4 TDi som VW-motorsport körde TransAm med. De la i en 2,5 TDi-femma som de skrämde upp till 240-250hk nåt och spöade hela startfältet med.

Man borde kunna göra nåt liknande med en Polo TDi eller Golf TDi fast då med de 1,9-fyror som sitter där original.

Nu frågade jag ju inte efter vilken motor som är bäst, utan svaga sidor på en D24 som går att förbättra!
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

ace_of_cloves skrev: Nu frågade jag ju inte efter vilken motor som är bäst, utan svaga sidor på en D24 som går att förbättra!
Byt motor? :) Nä, köra tills de rasar och hoppas på bästa är ju ett sätt att utvärdera själv och kanske lära sig hur man gör för att den ska hålla.
Kylsystem?
Olja? Beställde själv gulf 0w30 racing olja till min b230.. 2700:- för 20liter fick jag lös för.. Vet ej vad dieslar gillar för viskositet, själv vill jag ha lättrunnen samt esterbaserad syntet olja till min motor. Inte helsyntet utan steget längre.. Kommer dock ha täta byten i rally/rallycross..
Dänniz 073-8447664
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

ace_of_cloves skrev:
Pacman skrev:Kolla på VWs Golf-4 TDi som VW-motorsport körde TransAm med. De la i en 2,5 TDi-femma som de skrämde upp till 240-250hk nåt och spöade hela startfältet med.

Nu frågade jag ju inte efter vilken motor som är bäst, utan svaga sidor på en D24 som går att förbättra!
Nu vet jag inte om du är trög eller okunnig...men jag försökte bara tipsa om var du kunde hitta trix och tips om hur man trimmar VW-dieslar hos fabriksteam på internationell nivå!
Du kanske inte vet att D24T är en VW-motor som eg heter 1G eller DW när de sitter i LT, eller ACL istället för D24TIC och att den är VÄLDIGT närbesläktad med motsvarande femcylindriga D5252 som heter AAT el AEL i Audi A6 eller VW LT...dvs den motor jag tipsade om som VW själva trimmat till ca 250hk i en långloppsbil? Det skulle förvåna mig ganska mycket om det de gjorde på den motorn inte går att kopiera rakt av på en sexa då de är i stort sett likadana motorer rakt igenom. Bara mindre borr och mindre slag på sexan.

Försökte bara hjälpa till....lycka till med ditt racingprojekt!

Förresten...vilken racingklass i Finland får man köra med diesel?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
ace_of_cloves
För mycket laddtryck

Dennis Öhman skrev:
Byt motor? :) Nä, köra tills de rasar och hoppas på bästa är ju ett sätt att utvärdera själv och kanske lära sig hur man gör för att den ska hålla.
Kylsystem?
Olja? Beställde själv gulf 0w30 racing olja till min b230.. 2700:- för 20liter fick jag lös för.. Vet ej vad dieslar gillar för viskositet, själv vill jag ha lättrunnen samt esterbaserad syntet olja till min motor. Inte helsyntet utan steget längre.. Kommer dock ha täta byten i rally/rallycross..
vi byter inte motor förens den rasat.

Pacman skrev:

Nu vet jag inte om du är trög eller okunnig...men jag försökte bara tipsa om var du kunde hitta trix och tips om hur man trimmar VW-dieslar hos fabriksteam på internationell nivå!
Du kanske inte vet att D24T är en VW-motor som eg heter 1G eller DW när de sitter i LT, eller ACL istället för D24TIC och att den är VÄLDIGT närbesläktad med motsvarande femcylindriga D5252 som heter AAT el AEL i Audi A6 eller VW LT...dvs den motor jag tipsade om som VW själva trimmat till ca 250hk i en långloppsbil? Det skulle förvåna mig ganska mycket om det de gjorde på den motorn inte går att kopiera rakt av på en sexa då de är i stort sett likadana motorer rakt igenom. Bara mindre borr och mindre slag på sexan.

Försökte bara hjälpa till....lycka till med ditt racingprojekt!

Förresten...vilken racingklass i Finland får man köra med diesel?
Definetivt inte trög men kanske en aning okunnig. Jag vet att d24 är en vw diesel, och att de är närbesläktade med den 5-cylindriga tdin som även finns i framhjulsdrivna volvon från 97 till 01/02.
Jo jag förtår mycket väl att du vill hjälpa till. Vi hade tänkt bygga en en bil för Endurace http://www.autourheilu.fi/lajit/endurance/
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Lite bilder och nötter som diskuterar livets vatten mm...

http://www.google.com/imgres?imgurl=htt ... sch&itbs=1
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

Inlägg av dundersmurfen »

Vill du få d24 att hålla så se över oljetrycket i toppen, har för mig det är där det faller bort oftast. håll den lagom kall, sänk gärna kompet, då genom att fräsa djupare "blomma" i kolvtoppen. hoppas att kamaxlen håller :thumbright:

Hur hårt skall den belastas?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar