Turboval till "nya" motorn.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
simon.s
Lite mer laddtryck

Turboval till "nya" motorn.

Inlägg av simon.s »

Hej, läser runt gör man alltid, och massor har frågat samma i flera år :thumbright:

Nu får jag bli medlem i den klubben, blir inte klok på alla olika avgashus nr etc.

Först motorn i delar då....

Botten: b230fk, nya lager,ringar, honad, allt genomgånget så det är i bra skick i övrigt.
Topplock: 405 topp, standard ventiler, hårdare enkelfjädrar, lätt putsade kanaler, riktplanad 0.20. genomgången.
Kamaxel: Tänkt prova H-kam, har kört med k-kam innan och vill känna skillnaden?.
Grenrör: Ajdén pulssplitt grenrör t3 fläns, kl w-gate.
Turbo: ???
Avgas: 3" från turbo hela vägen så rakt det går, 1st liten dämpare.
Insug: Orginal b23et.
Insprutning: Nu jublar alla :hihi:, kör med mercedes 500sl sprut alltså K-jetronic! Alla utgångar används, matar till 8st 240 turbospridare. Orginal matarpump i tanken-catchtank-bosch 044-k-jetet, 8mm soppaledning tur/retur. Bränsletrycken justerar vi efterhand.
Tändning: Orginal 240 turbo, med lite hjälp av msd 6al2, med blaster ss spole och msd 8mm (tror jag) tändkablar, vanliga ngk stift 7 i värmetal.

Skall köra med lättat svänghjul (plant).

Det är väl maskinen i det hela tror jag.

Tanken med den då? Testa lite och se vad som fungerar och inte, hur långt k-jetronicet orkar med.
Bilen kommer väl gå någon mindre banträff, ingen strippkörning.

Men jag är väldigt tacksam för tips på en turbo som kan fungera vettigt ihop med ovanstående iaf. Och det bör vara "budget" aggregat, då i princip hela motorn är ihopplockad av saker man haft. Skriv gärna hur ni tänkt med den/dom turbos ni föreslår, skall vara med t3 twinentry.

Mvh Simon