Negativ camber på stiv axel

Modifieringar och tips
Emil Hetty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: fre jan 01, 2010 2:46 pm

Negativ camber på stiv axel

Inlägg av Emil Hetty »

Er det noen som har noe erfaring med å lage og bruke negativ camber på stiv axel?
Det sies at Gruppe A bilene hadde 1,5grader negativ, så da går det vel greit å kjøre med det?

Det er snakk om en Volvo 740 med 1031 axel.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Negativ camber på stiv axel

Inlägg av calle Bengtsson »

Några som är duktiga på sånt är Ingvar gunnarsson motorsport. sen går det jue att bygga axeln med avlastade drivaxlar och hela köret. men det är kostsamt.
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Negativ camber på stiv axel

Inlägg av Pacman »

GruppA-bakaxeln gjordes i 30 ex och var helt i aluminium med ställbar camber och toe med shimsbrickor. Den kan du inte jämföra med en normal stel axel.
Man kan svetsa utanpå rören (värma) så de kröker sig.
Det finns metoder där man spänner linor på ovansidan av axeln med och drar ihop den som en pilbåge.
Upp till ca 1,0grad ska fungera utan större problem med drivaxlar och diff. Vill man ha mer måste man modda drivaxlarna i splinesen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Negativ camber på stiv axel

Inlägg av Anders_Karlsson »

Hittade lite bilder på en rätt frän Mazda RX7, den har stel bakaxel med fast camber på 3,5 grader.

http://mohlin.wankeltrim.se/photogaller ... rowstart=0
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Emil Hetty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: fre jan 01, 2010 2:46 pm

Re: Negativ camber på stiv axel

Inlägg av Emil Hetty »

Men gruppe A akslene har samme drivakseler og diff som stål akselene?

Jeg tenkte å gjøre det slik:
http://picasaweb.google.com/m/viewer#ph ... 1229244434
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Negativ camber på stiv axel

Inlägg av Pacman »

Kan inte se bilden...måste logga in.
Nu utvecklade VMS sina fem bilar från säsong till säsong från 85-87 men jag är ganska säker på att de körde centrumbult-drivaxlar hela tiden.

http://www.240grupp-a.se/hjul_bak.htm
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Emil Hetty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: fre jan 01, 2010 2:46 pm

Re: Negativ camber på stiv axel

Inlägg av Emil Hetty »

Pacman skrev:Kan inte se bilden...måste logga in.
Nu utvecklade VMS sina fem bilar från säsong till säsong från 85-87 men jag är ganska säker på att de körde centrumbult-drivaxlar hela tiden.

http://www.240grupp-a.se/hjul_bak.htm
Prøver igjen:
Bild

Men splinsa på drivakselene og diffen er vel den samme på Gruppe A og vanlig akseler?
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Negativ camber på stiv axel

Inlägg av TVR »

Någon (minns tyvärr inte vem) påstod att man kan köra med ungefär 0,5º camber på en 1030/1031 utan att behöva bearbeta diff eller drivaxlar. Ska man ha mer får man slipa splinesen på drivaxeln konisk. Då skulle man kunna ha drygt 1º (möjligen var det 1,5º)
Vilket ju är ungefär samma som Pacman redan skrivit...

Jag har inget som styrker det utan det är alltså ut minnet. Fast det var någon som kunde Volvo axlar jag pratade med. Skulle nämligen till att göra en skränkt axel till min egen bil vid den tiden.
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Negativ camber på stiv axel

Inlägg av Daniel 850 »

grp A drivaxlarna är rundade över splinesen som en banan

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Tor24
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: sön jan 16, 2011 10:19 pm
Ort: Norge

Re: Negativ camber på stiv axel

Inlägg av Tor24 »

GrA axelen er avrundet, har selv sett en slik axel og de tåler ikke så mye moment som de orginale. Har kjørt med axel som er sveist om til 1.5 grader camber og det funker.
Skriv svar