Sida 1 av 1
Negativ camber på stiv axel
Postat: fre jan 04, 2013 2:49 pm
av Emil Hetty
Er det noen som har noe erfaring med å lage og bruke negativ camber på stiv axel?
Det sies at Gruppe A bilene hadde 1,5grader negativ, så da går det vel greit å kjøre med det?
Det er snakk om en Volvo 740 med 1031 axel.
Re: Negativ camber på stiv axel
Postat: fre jan 04, 2013 3:47 pm
av calle Bengtsson
Några som är duktiga på sånt är Ingvar gunnarsson motorsport. sen går det jue att bygga axeln med avlastade drivaxlar och hela köret. men det är kostsamt.
Re: Negativ camber på stiv axel
Postat: lör jan 05, 2013 1:29 am
av Pacman
GruppA-bakaxeln gjordes i 30 ex och var helt i aluminium med ställbar camber och toe med shimsbrickor. Den kan du inte jämföra med en normal stel axel.
Man kan svetsa utanpå rören (värma) så de kröker sig.
Det finns metoder där man spänner linor på ovansidan av axeln med och drar ihop den som en pilbåge.
Upp till ca 1,0grad ska fungera utan större problem med drivaxlar och diff. Vill man ha mer måste man modda drivaxlarna i splinesen.
Re: Negativ camber på stiv axel
Postat: lör jan 05, 2013 10:15 am
av Anders_Karlsson
Hittade lite bilder på en rätt frän Mazda RX7, den har stel bakaxel med fast camber på 3,5 grader.
http://mohlin.wankeltrim.se/photogaller ... rowstart=0
Re: Negativ camber på stiv axel
Postat: lör jan 05, 2013 11:39 pm
av Emil Hetty
Men gruppe A akslene har samme drivakseler og diff som stål akselene?
Jeg tenkte å gjøre det slik:
http://picasaweb.google.com/m/viewer#ph ... 1229244434
Re: Negativ camber på stiv axel
Postat: sön jan 06, 2013 12:26 am
av Pacman
Kan inte se bilden...måste logga in.
Nu utvecklade VMS sina fem bilar från säsong till säsong från 85-87 men jag är ganska säker på att de körde centrumbult-drivaxlar hela tiden.
http://www.240grupp-a.se/hjul_bak.htm
Re: Negativ camber på stiv axel
Postat: mån jan 07, 2013 1:52 pm
av Emil Hetty
Pacman skrev:Kan inte se bilden...måste logga in.
Nu utvecklade VMS sina fem bilar från säsong till säsong från 85-87 men jag är ganska säker på att de körde centrumbult-drivaxlar hela tiden.
http://www.240grupp-a.se/hjul_bak.htm
Prøver igjen:
Men splinsa på drivakselene og diffen er vel den samme på Gruppe A og vanlig akseler?
Re: Negativ camber på stiv axel
Postat: mån jan 07, 2013 7:56 pm
av TVR
Någon (minns tyvärr inte vem) påstod att man kan köra med ungefär 0,5º camber på en 1030/1031 utan att behöva bearbeta diff eller drivaxlar. Ska man ha mer får man slipa splinesen på drivaxeln konisk. Då skulle man kunna ha drygt 1º (möjligen var det 1,5º)
Vilket ju är ungefär samma som Pacman redan skrivit...
Jag har inget som styrker det utan det är alltså ut minnet. Fast det var någon som kunde Volvo axlar jag pratade med. Skulle nämligen till att göra en skränkt axel till min egen bil vid den tiden.
Re: Negativ camber på stiv axel
Postat: ons jan 09, 2013 3:29 pm
av Daniel 850
grp A drivaxlarna är rundade över splinesen som en banan
//Wigge
Re: Negativ camber på stiv axel
Postat: lör jan 12, 2013 6:04 pm
av Tor24
GrA axelen er avrundet, har selv sett en slik axel og de tåler ikke så mye moment som de orginale. Har kjørt med axel som er sveist om til 1.5 grader camber og det funker.