Innan spolen går sönder

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Innan spolen går sönder

Inlägg av dgyldmark »

Hur upplevde ni era motorer innan enkel spolen packar ihop?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Re: Innan spolen går sönder

Inlägg av fredde_vit_pv »

vilken fråga! :shock: :hihi:
Hur mår man innan man dör?
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Inlägg av dgyldmark »

Vi kan sväva iväg, Kan berätta hur de känns att ha ett titan ben,hur de känns när huvudet spricker, hur de känns när någon hugger en mora kniv i lungan :thumbdown: 8) Men nu ställer jag frågan för att komma ett snäpp längre i utredningen om varför just min motor inte svarade på tändning som det var tänkt (tråden -s38 ovanligt fenomen), under iaf 4 timmars körning innan spolen brann upp. Fick vi ligga riktigt lågt på tändningen ändå var motorn spikbenägen. :|

Undrar helt enkelt om någon märkte något på sin maskin innan er spole gick sönder, Enbart spolen inget annat.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Ursprungsfrågan var ju hyfsat luddigt formulerad... Som man frågar får man svar. ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Jag som följt Dans problemtråd förstår frågan, och om jag får tänka fritt så tycker jag att en spole som börjar felfungera borde få problem att orka tända gnista, dvs misstända...och misständning ger dränkt cylinder och blött stift vilket försvårar nästa gnista ytterligare. Det borde inte skapa förutsättningar för knack.

Jag vet av egen erfarenhet att när man skapar misständningar i ALS och Launch samt revlimit så måste man byta cylinder hela tiden för släcker man samma cylinder flera ggr på rad så dödar man den helt och får sällan igång den igen direkt utan man får renköra ett bra tag för att väcka liv i stiftet igen.

Jag har tänkt i några dagar nu på att du använder ett 6AL. Jag körde ett tag med ett 6A ihop med Megasquirt (snart 10 år sen) och minns att det var ganska klurigt att få det att lira ihop. 6A behövde jättelång tid på sig att förbereda sig för gnistan, dvs det fick triggas skitlång tid i förväg och ibland upplevdes det som instabilt. En vanlig Boschmodul var blixtsnabb i jämförelse, men gav såklart inte jämförelsevis samma kräm i gnistan som 6A.
Har du kollat så inte 6AL har matningsproblem eller liknande....jag tänker på förändrad dwelltid eller triggtidpunkt i förhållande till matningsspänning liknande spridarnas öppningstid.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Om jag får spåna fritt så gissar jag att att det mest troliga är att spolen överhettas, och då ser jag framför mig glödande kopparlindning där resistansen stiger och strömmen/energin i spolen minskar. Jag ser också att koppartrådens isolering brinner bort och lindningarna går in i kortslutning, som kan öka kortslutningsströmmen ytterligare.
Jag gissar att det här skulle visa sig som misständningar under några ögonblick och sen en död motor...allt fritt spånat...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Inlägg av dgyldmark »

Performance: Märkliga är att jag hittar inget annat i el väg som är udda,defekt eller suspekt än just spolen som gav upp. Spolen har inte utlöst, kommer nu inte ihåg vilken av linningarna men en är helt av nu. Kört en värme test med en visuellt likadan spole oxå den från en bmw i 20h på 6000rpm, Hade då efter detta 45grader = inte överhettad. Vi kunde inte höra några missar alls, denna setupen,varvtal och tryck skall man normalt ligga på 20 grader, Vi fick ligga på 8 för att han skulle bli tyst. Provade öka 2 grader i taget i 3 omgångar, Kurvorna var helt indentiska!! (detta med smått knaster men enbart för att veta) Dom skall definitivt inte vara identiska, begriper de inte. Har dock aldrig kört av en spole förr.

Pacman: Mätte inte mer på 6AL, utan plockade bort den och ersatte med mototron 034efi, Fick tag i hela specen med diagram och tabeller för den så nu kan jag säkerställa att den är korrekt inställd. för övrigt var aldrig 6AL instabil eller konstig utsignal eller brus mätt med scopet. själv fallet testades det under alla varvtalen och kopplades in enligt manual. Motorn gick alltid rent och snyggt, Bara det att vi inte kunde gå på med tändning utan att det började smått spika.

The: Rättar mig gärna in i ledet, mitt svar var absolut inte negativt skrivet från min sida. Tycker vi håller oss till ämnet, felet med spolen har kostat närmare 15. över 60h felsökning. Hur skulle jag formulerat mig? Tar det gärna till mig och skriver förstårligare nästa gång. Gäller motorn i länken nedan. mvh

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=72027
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Om jag får fortsätta att spåna så tror jag primärlindningen har gått, det tar död på hela spolen, medan en kortslutning någonstans i sekundärlindning försämrar gnistan men behöver kanske inte ta död på spolen.
Koppartråd har den otrevliga egenskapen att det räcker med att den glödgas bara ett kort ögonblick så blir den sen spröd som knäckebröd, och går lätt sönder.

Kan det vara så att du har för lång dwell time? Det skulle kunna överhetta primärlindningen.

På mina GM LS2 spolar har jag för mig att dwell time är max 6 millisec, men att gå över 5 millisec ger inte så mycket tillskott i energi till gnistan. Jag har testat spolarna upp till 9000 rpm på lab-bänken, och dom ger en fet gnista fortfarande vid 9k, men visst känner man att dom blir varma.

Jag tror att du kanske skulle behöva gå lite vetenskapligt till väga. Kolla dina inställningar på dwell time. Sätt ett effektmostånd med mycket litet resistansvärde i serie med primärlindningen. Om du har tillgång till ett oscilloscope så är det lysande, du ser exakt vad som händer och du ser allt vad du behöver.
Om du inte har det, kanske du kan få tag på en universalmeter som kan lagra spänningens toppvärde över resistansen. Då kan du räkna ut strömtoppen genom primärlindningen.
Det går inte riktigt att förlita sig på vanlig spänningsmätning genom att kurvan inte är sinusformad, och mätaren kommer att visa fel värde i mer eller mindre grad. Men en toppvärdesavläsning borde vara användbar.

Dom här mätningarna kan ge dig en indikation på om du kör på för hårt på primärlindningen.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Inlägg av dgyldmark »

Det är precis så spolen har mätts. Provat två andra till. Skriver utförligare ikväll när vi gått av fartyget
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Nu vet jag inte om det är relevant här, men beskriver ett fenomen jag har varit med om:

Det var en vanos M50 motor. Skulle konvertera till MS, motorn hade också kompressor därav bytet, bilen kördes med originalsystem innan (även med kompressorn)
Vi hade grymma problem med att motorn spikade, klurade aldrig riktigt ut var det var vid första försöket.
Körde vidare med originalsystemet ett tag.

Gjorde ett nytt test och mätte signalen på primärsidan på tändspolen, såg till min förvåning att tändspolen själv "tände" vid flera tillfällen, oftast runt 1ms. Såg även
att laddkurvan på dessa var enormt branta.
Det hela slutade med att det visade sig att dessa spolar hade runt 1ms i laddtid. Något som även bekräftades med originalsystemet strax efter.

Så det kanske kan vara nått sånt här också?

Det var alltså originalspolarna jag körde på då, de gamla spolarna till M50 motorerna har runt 3ms som laddtid. Men dessa nyare lite rundare i typen skulle alltså ha ca 1ms.

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Inlägg av dgyldmark »

Backeliten: Hade scopet på innan den gav upp, den gav oregel bundet och betedde sig allmänt skumt. det var fler än en urladdning
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

På min b230spis med orignal spole rasade jag en motor, byggde upp å körde vidare. bytte sprut då mitt gamla ms var kass.. satte i ett nytt ms1v3..

köpte även knacklyssningsutrustning för 3 kolvar gav sig första raset...

hur vi än gjorde så indikerade utrustningen på spik vid 6-10 grader när lite laddtryck började, spelade ingen rulle om lambdan var 0.7-0.9 så började den å härja. 6-10 grader är inte mycke tändning å hurra för på en 8ventilare...

Jag å en bekant höll på å mappa lite men vågade inte gå upp mer i tändning...

nån vecka senare körde jag upp till knotan med msd6a tändsteg å blasterspole nymonterat..

Knotan bara skrattade åt oss å sa här spikar de inte å sen körde vi 25 grader tändning..
Jag tror fortfarande den boschspolen hade något lurt i sig.. sen gick bilen ett par år utan strul..

Kan ju tillägga att jag köpte just ms bara för orginalsprutet inte lirade... jag bytte allt utom just tändspolen innan jag gick loss med ms....
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Inlägg av dgyldmark »

Lysande jens, Du la locket på lådan! riktigt gott å höra :thumbright:
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

dgyldmark skrev:Lysande jens, Du la locket på lådan! riktigt gott å höra :thumbright:
:thumbright:
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende

Inlägg av erikjakan »

Jag har kört sönder några orgspolar på min M50.

Den började missa vid ladd rätt omgående, en gång var det olja som orsakade det.

En gång överhettning, på bana då!

Mvh Erik
Skriv svar