mach1 670 -95
proffsrenoverad vev balanserad enl. konstens alla regler
Variatorn balanserad
blockportad av mig
cylindrar borrade 1mm
nya kolvar
squish 1,7mm
rengjorda 44mm förgasare med orginalbestyckning 430/410
i övrigt orginal luftburk dubbla pipor.
Jag har justerat vikterna på nummer 3 vilket ger strax under 8000rpm.
kört lugnt ca 20mil (15mil ifjol 5mil i år)
sist jag körde (5 mil i lördags)så dog skotern ca 100meter hemifrån.
motorn har aldrig överhettat.
Tog in den i garaget och upptäckte att jag inte har någon komression på den ena cylindern(pto)
Slet upp toppen och det har flygit en flisa ur kolven.
Hur vet jag vad som orsakat detta?
-kolvfel ,dålig kvalité (SPI kolvar)
-för lite spel till rave ventil
-spikningar pga för dåligt bränsle samt för hög komression
jag vet att kolvringen har det jobbigast vid avgasporten eftersom det är varmt där samt att porten är som störst där.
/Pelle