Liten turbo vs avgasmottryck, vad händer?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Woohoo
Lite mer laddtryck

Liten turbo vs avgasmottryck, vad händer?

Inlägg av Woohoo »

Nu har jag snart kliat bort allt hår på skallen så hjälp mig här. Så här är det:
Mina garagevänner och delvis jag byggde ihop en isbil med recept M20B25 med en turbo som jag tror är från Saab (og)900 aero (alltså ett väldigt litet agg).

Tar för givet att mottrycket blir ganska högt men hur hårt man än spänner WG-fjädern blir laddtrycket inte högre än ca 0.60 bar, dessutom med rätt seg spool (fullt ladd vid ca 4000).
Beror detta verkligen på att mottrycket blir för högt? Misstänker snarare läckage på trycksidan?

Jag vill få det till att det ska ladda på tidigt och sen ladda så mycket det orkar på högre varv men bara producera varmluft?
Det här var bara ett exempel, är nyfiken på vad fenomenet blir med för liten turbo. Skulle lika gärna kunna vara en 16T på 10l V8.

/Mvh Erik
/Erik Gunnarsson
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Re: Liten turbo vs avgasmottryck, vad händer?

Inlägg av dgyldmark »

Erik, du har förmodligen lekage, och detta tillhör inte avancerade avdelningen. Ta bort tråden och skapa den i allmänt
Woohoo
Lite mer laddtryck

Inlägg av Woohoo »

dgyldmark skrev:Erik, du har förmodligen lekage, och detta tillhör inte avancerade avdelningen. Ta bort tråden och skapa den i allmänt
Jo just i det fallet misstänker jag det också, men som ja avslutade med är jag mest nyfiken på hur en för liten turbo gentemot storlek på motor beter sig. Kommer laddet jättefort för att sen dala? Vad tar stryk i agget osv.
/Erik Gunnarsson
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Inlägg av dgyldmark »

Skall svara dig på detta när ja kommer hem ikväll eller morrn kväll
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Laddet kommer jättefort och tidigt för att sen dala, alt övervarva. Tempen på laddluften skenar och turbon klarar inte hålla laddtrycket uppe när motorn börjar dra i sig luft på varv. Samtidigt får man högt mottryck i grenröret för att avgashuset är för litet samt att wastegaten hålls stängd i ett försök att tvinga upp laddtrycket som dalar. Detta sabbar flödet ut ur toppen så effekten dalar med.

Är det bara lite för liten turbo så kan man mappa bort en hel del och justera kamaxel så det blir bra, men är turbon alldeles för liten så blir det aldrig bra.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Inlägg av dgyldmark »

tack pacman
Woohoo
Lite mer laddtryck

Inlägg av Woohoo »

Pacman skrev:Laddet kommer jättefort och tidigt för att sen dala, alt övervarva. Tempen på laddluften skenar och turbon klarar inte hålla laddtrycket uppe när motorn börjar dra i sig luft på varv. Samtidigt får man högt mottryck i grenröret för att avgashuset är för litet samt att wastegaten hålls stängd i ett försök att tvinga upp laddtrycket som dalar. Detta sabbar flödet ut ur toppen så effekten dalar med.

Är det bara lite för liten turbo så kan man mappa bort en hel del och justera kamaxel så det blir bra, men är turbon alldeles för liten så blir det aldrig bra.

Tack för ett kanonsvar, är det lagren i turbon som vanligen säger upp sig pga övervarvning eller vad rasar oftast på agget?
/Mvh Erik
/Erik Gunnarsson
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Övervarvar turbon så är det lagren som slits ut ja. Det ser man ofta på Mitsubitshi-turbos där det är vanligt att avlastningsventilens membran börjar läcka så man får rundgång i turbon, dvs luften går bara runt runt och den måste varva högre för att orka bygga laddtryck. Standardfel på Volvo 940, 850 och S/V70.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar