Topplockpackningen håller inte, B230
-
- För mycket laddtryck
Topplockpackningen håller inte, B230
Nu är det andra gången topplockspackningen går under relativt kort tid, senaste gången var under iskörning. motorn i fråga är en 8v rödblock, b230.
kör med standardpackning, inga o-ringar dock 12,9 skruvar dragna till 120 nm. laddar ca 1,5. samma ställe som den brister på, cylinder 4. men varje gång har det gått o köra med bilen som vanligt. aldrig varit prestandan som det har märkts på utan snarare att den trycker ur sig vattnet genom expansionskärlet.
Vägrar att tro att standardpackningen är felet. vid varje byte har locket planats av.
men motorn har nog gått lite varm, i alla fall nu senaste gången då vi låg rätt mkt o rätt länge runt 100 grader.
Hur troligt är det att blocket är skevt?, ska försöka mäta upp de när jag lurat ut hur jag ska göra
kan det vara i kombination att motorn fått gå varm (100 grader)? körde i somras på bana o då höll det fint men blev aldrig över 100 grader heller.
kör med standardpackning, inga o-ringar dock 12,9 skruvar dragna till 120 nm. laddar ca 1,5. samma ställe som den brister på, cylinder 4. men varje gång har det gått o köra med bilen som vanligt. aldrig varit prestandan som det har märkts på utan snarare att den trycker ur sig vattnet genom expansionskärlet.
Vägrar att tro att standardpackningen är felet. vid varje byte har locket planats av.
men motorn har nog gått lite varm, i alla fall nu senaste gången då vi låg rätt mkt o rätt länge runt 100 grader.
Hur troligt är det att blocket är skevt?, ska försöka mäta upp de när jag lurat ut hur jag ska göra
kan det vara i kombination att motorn fått gå varm (100 grader)? körde i somras på bana o då höll det fint men blev aldrig över 100 grader heller.
- Robert Markström
- Forumsberoende
Re: Topplockpackningen håller inte, B230
har du efterdragit ordentligt?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- För mycket laddtryck
Japp de är efterdragna 2 gånger efter varje byte
Kollat så inte toppbultarna bottnar?
Tenningsbank?
-
- För mycket laddtryck
Låter som tändnings problem hur funkar träningen?
DIESEL POWER
har du provat med normala sträckskruvar, alltså helt vanliga original? 12.9 skruv är ju inte alltid bäst.............
-
- För mycket laddtryck
Kör med msd 6AL och blaster 2 spole till VEMS. så svårt att tänka mig om det har spikat, kör E85 dessutom.
har inte testat sträckskruv faktiskt. Men blir nog tvungen att försöka mäta planheten på blocket ändå
har inte testat sträckskruv faktiskt. Men blir nog tvungen att försöka mäta planheten på blocket ändå
-
- För mycket laddtryck
Men hur ser tändkurvan ut. Du kanske får ett ruskigt cylindertryck?
DIESEL POWER
-
- För mycket laddtryck
Ska se om jag kan skicka upp tändmappen
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Vad har du för topp, små eller stora vattenkanalerna?
När toppen blivit planad.kan du se en rand längs kanten där packningen sitter?
Om motorn spikar så ser det blästrat ut i ytan precis innanför packningen, alldeles grått.
Erland
När toppen blivit planad.kan du se en rand längs kanten där packningen sitter?
Om motorn spikar så ser det blästrat ut i ytan precis innanför packningen, alldeles grått.
Erland
-
- För mycket laddtryck
Det är en 405 topp, tror det är dem små kanalerna. men ska kolla de du beskrev. har inte plockat isär nåt än...
Fransson om du legat å kört så hårt,,, har du "grupp a- kylkanalerna" borrade i toppen ? jag tänker på värmen...... å 4an går varmast utan tvekan.
har du spik på en cylinder borde du ha de på fler om du nu ligger så ruggigt nära med tändning/cylindertryck.
jag tror på värmen, alternativt kanske lite vissen spridare på 4ans cylle.
1,5 bar är ju inget på en sån gjutjärnshäst
har du spik på en cylinder borde du ha de på fler om du nu ligger så ruggigt nära med tändning/cylindertryck.
jag tror på värmen, alternativt kanske lite vissen spridare på 4ans cylle.
1,5 bar är ju inget på en sån gjutjärnshäst

Jens Hedlund.
-
- För mycket laddtryck
Ne dem är inte uppborrade, tror mer o mer på värmen. svårt o tänka mig att det skulle spikat. han som mappat är väldigt duktig och vet mkt väl vad han sysslar med dessutom körde jag på E75 nu sista gången och den är mappad för E85. Har inte mappen tillgänglig just nu så kan inte lägga upp nån tändkurva. Jo 1,5 bör absolut inte vara några problem med org packning men som sagt nåt är det som inte är som det ska för tillfället.
Hur ser stiften ut ? samma fina färg på alla cylindrar ? i så fall är ju blandningen densamma.
Jag hade inga problem med att köra till å från under 2 timmars tid med min 940.
den lite mindre snurran än du har.
1.65 bar laddtryck peak 1.8bar, 98oktan. ca 8:1 komp.
25 grader tändning vid maxeffekt.
org packning samt orginal bultar (som var dragna 7-8gånger)...
"grupp-a kylningen"
Varje gång den har spikat för mig har jag skjutit kolvar, har du org kolvar eller Smidda ?
Jag hade inga problem med att köra till å från under 2 timmars tid med min 940.
den lite mindre snurran än du har.
1.65 bar laddtryck peak 1.8bar, 98oktan. ca 8:1 komp.
25 grader tändning vid maxeffekt.
org packning samt orginal bultar (som var dragna 7-8gånger)...
"grupp-a kylningen"
Varje gång den har spikat för mig har jag skjutit kolvar, har du org kolvar eller Smidda ?
Jens Hedlund.