När jag satte ihop min B20 så hade jag köpt krommolystötstänger ifrån KG som jag tänkte använda, men när jag monterade dom upptäckte jag att både kopparna och kulorna är större än på originalstängerna. Nertill så blir det då en ringformig anliggningsyta mot koppen i lyftarna, och upptill så blir det en punktformig anliggning mot kulan på justerskruven, och så fort det finns ett spel så kan stötstången röra sig mycket i sidled.
Jag tyckte att det här inte alls kändes bra, och oroade mig för eventuellt slammer och onormalt slitage, och eftersom det är en ganska beskedlig motor som inte varvas särskilt hårt så valde jag att använda originalstängerna istället, bytte bara ut ett par som var krokiga.
Det kändes ganska surt att ha betalat en tusenlapp för stänger som inte passade, och lämna tillbaka dom kunde jag inte eftersom jag hade slipat av kanterna på kopparna en aning för frigång innan jag upptäckte felet. Enligt KG så hade dom minsann sålt såna här stötstänger i tjugo år och det hade fungerat utan problem. Och några justerskruvar med större kulor fanns inte att uppbringa.
Vad säger ni som har kört med dom här stötstängerna. Funkar det bra i alla fall, trots ”missanpassningen”? Jag kanske bara är löjlig och överdrivet petig som inte vill använda dom. Det är ju fina stänger i övrigt, och jag föreställer mig att det gör en del nytta att slippa svikten i dom klena originalstängerna.
Mvh
Robban