mercedes bensin radpump, söker info och kunskap

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

henn0
Lite mer laddtryck

mercedes bensin radpump, söker info och kunskap

Inlägg av henn0 »

Tjenare! har fått tag på en gammal radpump anno dackefejden från en pagoda merca, 230 SL med bosch nummer PES 6 KL 70 B 120 R11.

pumpelementen skall vara 7mm i diameter, och den har ca 8-9mm slaglängd. kan man på något sätt uppskatta i ungefärlig mån vad en sådan här pump skulle kunna leverera bensinmässigt? är det någon som kan dessa bättre än mig? vet att 300SL hade en mycket similär pump fast med 8mm element, porsche 917 hade på de tidigare modellerna även den en väldigt lik pump fast till vardera cylinderbank.

jag är nyfiken om någon vet ungefär vad en sådan här pump skall kunna leverera bränslemängs-mässigt? i relation till en dieselpump, vad har dessa för slaglängd? förmodar att man skulle kunna göra någon sorts uppskattning med en dieselpump som grund.

hur mycket bränsle krävs det per hk i en bensinmotor? brukar man säga att en "140cc pump" räcker till 100hk per cylinder i en diesel? hur går mätmetoden till när man mäter upp en pump?
kan lägga upp bilder på pumpen senare om någon skulle vilja se.

tack på förhand, Henrik Hvitfeldt :checkered_waving:
j björk
Forumsberoende

Re: mercedes bensin radpump, söker info och kunskap

Inlägg av j björk »

Janne Lundin har skrivit lite om sådant någonstans på forumet, antar att det är kugel fischer (stavning :whistle: ) pumpar du pratar om?

Vet inte om det kan vara i k-jetronic tråden kanske?
henn0
Lite mer laddtryck

Inlägg av henn0 »

både ja och nej, kugel fischer är väldigt likt konstruktionsmässigt men dessa/denna pumpar kom tidigare och är från bosch, kugel fischer är väl något av en vidareutveckling av dessa. men principen är densamma så det är samma typ av pump på så sätt :)

tack så mycket ska söka på forumet! svårt att hitta info om just dessa specifika pumpar bara, de från mercedes mao.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

På så vis.
Prova annars att skicka ett pm till Janne, och se om han vet något eller kan tipsa vart du kan vända dig.
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

vad är det trådstartaren vill veta egentligen? Vad är syftet? De flesta av dessa pumpar är gjorda för originalmontage och ger sällan nå speciellt mycket över det så att använda de till trimning är nog inte att tänka på alls om man nu inte prompt vill ha en gammal radpump bara för det intressanta med dom.
Förr tillbaks när elektroniska insprutningar var exotiskt så fanns det ju liksom inte så mycket att välja på och då var det ju det värsta man kunde ha men å andra sidan gjorde både kugelfisher och bosch pumpar för tävlingsbruk och de har ju helt andra förutsättningar från start.
Så en gammal radpump från nån originalmerca? näe mest för kuriositeten då........
henn0
Lite mer laddtryck

Inlägg av henn0 »

Det stämmer att det är mest för skojs skull, och det faktum att porsche körde dessa pumpar med 6mm element i sina Tävlingsbilar med någorlunda kräm gör mig nyfiken på om man skulle kunna använda denna pump i en roligare applikation än vad den var tilltänkt för. därför söker jag allmän information gällande pumptypen, och mer specifikt om någon vet vad en sådan pump jag har faktiskt kan leverera. Tycker inte det inte är märkligare än att slänga på förgasare på en nybyggd motor. Bara att detta är enligt mig en mer fascinerande teknik. Har dessutom en gammal 02a med m50 i just nu, och kan man få en sån här pump att orka med en orginal s50 så tycker jag det hade varit roligare och sett ballare än med m50 turbo som så många redan gjort. Dessutom känns det mer tidsenligt även om själva motorn är modern! Vad hade de racingpumparna för annorlunda förutsättningar, vet att många porschar hade mindre element än denna pump tex? Det är just detta jag är nyfiken av. Jag är inte rädd för att bygga om pumpen för att få den att fungera. Det är egentligen ett måste då rymd-kammen som bestämmer bränslet är för en annan motor än den jag tänkt.

Jag skall PMa Lundin angående frågan! Tack så mycket för era svar!
Skriv svar