B230 nybyggd turbomotor. Behöver hjälp!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
xfighter
För lite laddtryck

B230 nybyggd turbomotor. Behöver hjälp!!!

Inlägg av xfighter »

Hej.
Stött på l"ite" funderingar ang mitt motorbygge. Motorn är en b230 turbo. Sitter i 745 turbo -90.

Uppsättningen är:
*Holset HX35
*lindat extrem grenrör från KL
*50mm WG
*H-profil stakar, SPM
*smidda kolvar, SPM
*cosmetic topppackning
*ARP i topp och vevstakar
*Original 531 topp med hårdare ventilfjädrar
*AXT 275 kamaxel
*annan fuelrail
*linjär BTR
*ställbart Kamdrev
*bredare kamrems sats, SPM
*stressborrat och honat block till första od.
*nya ram och vevlager
*original insug och spjäll.

NU till de dumma funderingar jag har.

1, bör jag göra något åt den orginala vevhus ventilationen? Isåfall vad och hur?

2, Hur fan löser jag oljereturen så den sitter kvar i original hålet?

3: sprut, vilket styrsystem bör jag använda mig av, helt nybakt på detta ämne.
Vill inte köra med LMM,
Behöver jag då BB lambda. Map sensor?
Så ge mig gärna en utförligare beskrivning på val av sprut, och framförallt vilka givare/seniorer jag behöver?

4:val av soppapump och ska jag ha en lr två?

5: kan jag köra med orginal fördelaren på baksidan av toppen, eller ska man köra separata spolar, isåfall vilka och hur styr jag dem?

6:storlek på spridare samt hög lr låg ohm?

7:KOPPLING? Satans DM svänghjul vill jag ej ha till min m90.
Har nu DM, 712 tryckare, 6p sinter.
Vill få detta så billigt som möjligt, hört nå om "potte"svänghjul å svarva å stifta. Skriv gärna hur jag ska gå till väga med svänghjul, tryckare och URTRAMPNINGSLAGRET. Så detta passar Bolt on till m90:n..

Ge mig gärna en riktigt utförlig beskrivning tack, nästan lite överdrivet så jag gärna förstår.:-D

Å vilka har dessa "pottor"?

Som tillägg så e jag ej gjord av pengar. Så ge mig nu inte de dyraste hjälpen å alternativen.

8: kan jag köra med orginala spridarna och styrenhet medan motorn köres in?

9: storlek på dumpventil.

OBS, , svara på de ni har kunskap om tack, tar gärna emot länkar och erbjudanden om ni har något att sälja av de jag funderar på.

Med vänliga hälsningar Stefan.
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck

Re: B230 nybyggd turbomotor. Behöver hjälp!!!

Inlägg av Perfix »

Kan försöka börja svara lite på dina frågor.. har nån bättre förslag så rätta mig gärna!

1. Ja jag gillar inte den. Jag föreslår någon form av catchtank som fångar upp ev olja. Det finns massvis med såna burkar i rostfritt och alu, polerat och i natura. Det har ju en förmåga att ventilera när laddtrycket ligger på.. fast det beror väl givetvis på hur tät och fin motorn är med.

2. Skaffa en rörbit som passar bra i hålet och limma den, Jag har aldrig haft några problem med den biten.

3. VEMS. Bra skit. Inte så dyrt heller och det stödjer massvis med funktioner. Inbyggda tändsteg, accepterar massor med olika givare etc

4. Bosch 044 är ju rätt poppis.. tyvärr är den rätt dyr enligt min mening. Annars funkar 2 original bra och räcker en stund.

5. Du kan styra din spole/spolar med sprutet, om detta stödjer detta vill säga. De flesta modernare eftermarknads sprut gör det. Det finns flera olika sätt du kan styra din tändning och hur många spolar du vill använda. Ex. Direct Fire, wasted fire, etc. Angående fördelaren så hade jag nog hellre, om du ska använda det använt en "vanlig" monterad på blocksidan, för att den går att laborera och justera massor.

6. Minst MINST 630cc upp till kanske en 1000cc för din motor? Siemens deka 875cc kanske skulle passa bra? Hellre stora än små.

7. Hm det där med svänghjul finns det väl massor av åsikter om. Jag har haft svinlätta svänghjul och ärligt talat så är det ingen höjdare heller. Det lättaste var ett skelettsvänghjul.. INGET bottervrid, utan motorn var helt beroende av högt varvtal med laddtryck. Nej jag vetifan alltså på denna punkten. Du kunde ju lätta en hel del misstänker jag på ditt DM annars.

8. Visst kan du det.. men varför?

9. Viktigaste av allt ( = Ingen aning ärligt talat, en i "normalstorlek" funkar nog bra. Är inget stort fan av stora flashiga fast n furios modeller med trattar å grejer. Sista jag använde mig av "midi" ifrån klracing.. funkade bra. Ganska hård fjäder dock?

EDIT:
VEMS, http://shop.vems.hu/catalog/vems-p-48.html
ibland går det hitta sprut på blocket, eller någon här på forumen kanske har något liggandes?

Spridare finns massor... vem som är billigast har jag dock ingen aning om. Ibland finns det begagnade på blocket och kanske även här på forumen.

http://www.raidopower.se/siemens-deka-m ... 4992/970-0
Raidopower på blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Spridar ... 272699.htm
turbomeck... aldrig handlat där så vet inte hur de är att göra med..
http://www.turbomeck.se/catalog/51

klracing behöver väl knappast någon närmare förklaring.. de har alltid varit bra att ha och göra med för min del. http://shop.klracing.se/
xfighter
För lite laddtryck

Inlägg av xfighter »

Inga fler som har nå hjälp och tips???
Houk
Lite mer laddtryck

Inlägg av Houk »

Enda jag har att säga e att punkt 8 hade jag startat upp motorn med org box med tanke på att det finns risk att man dränker motorn m.m innan du hittar rätt inställning för spridare och kallstart m.m så vida du inte får tag på en map med exakt samma spridare m.m som du ska köra med. men även då hade jag nog kört med org box som du vet fungerar.
mog1
För mycket laddtryck

Sv: Re: B230 nybyggd turbomotor. Behöver hjälp!!!

Inlägg av mog1 »

Hej

1: du kan köra med original oljefälla men du bör sätta dit en extra ventilation i ventilkåpan, ju högre vevhus tryck desto lägre olje tryck i toppen

2: den absolut bästa lösningen är att gänga en passande rörgänga till hålet, detta har jag gjort, kommer dock inte ihåg gängan i huvudet,

3: när det gäller sprut så är det smak sak, de flesta funkar lika bra, ska du mappa själv bör du välja ett sprut efter den programvaran du känner dig mest bekväm med, ska du lämna bort för att mappa tycker jag du ska rådfråga den personen som ska göra jobbet, till ett sprut behöver du bbl, lufttemp givare, 850 spjällläges givare och mapsensor om den inte är inbyggd i sprutet

4: beror på vilken soppa du ska köra med, dock skulle jag rekommendera walbros nya gst 450 i tanken och det bör räcka en bra bit

5: du kan köra med original grejer men det är lättare att plocka effekt med separata spolar, ppf webshop säljer separata för 700 kr styck dessa styr du via sprutet

6: spridare beror också på vilken soppa, och hur mycket effek du räknat med e85 kräver ca 30-35% mer soppa men med 600cc spridare borde du kunna plocka närmare 500hk på bensin idag klarar dom flesta spruten både hög och låg ohm

7: smidigaste för dig är ett pottsvänghjul från en Volvo med m46/47 växellåda och en Sachs 763 tryckplatta med en diesel m90 lamell och m90 urtrampnings lager passar rakt på utan modifieringar

8: absolut!

9: en 50 mm från kl klarar du dig på länge

Lycka till

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
Vet ni varför gud kom på underlivssvamp på kvinnor?
Bara för kvinnor ska veta hur det är att leva men en irriterande f**ta!
Användarvisningsbild
mombyracing
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av mombyracing »

Svetsar alu,svart å rostfritt. svetsar om lådor. kortar å bygger ford 9" banjos
http://www.facebook.com/pages/FTT-Racin ... 5430331772
Skriv svar