Volvo pv544 turbo bygge
Postat: tor mar 21, 2013 12:54 am
Hej alla på forumet
tänkte starta en liten tråd på mitt första turbo bygge som jag har jobbat på med i snart två år kommentera gärna och om ni har frågor ska jag försöka svara på dem så gott jag kan

så ser bilen ut. Fick ärva den efter min far som fick den av sin pappa
Utrustad med en b20 som hade ett turbo-kit från blt turbo teknik. Den var bland dem snabbast bilarna i stan under 80-talet 

Mach 1 skop och samt stylad med signal gul färg i motorrum och hela underredet

När jag fick ärva bilen hade den inte rullat på 27 år pga av att den blev krockad så en ny bakskärm fick fixas till
Inte ens motorn var inkörd 
Det som behövdes göra med bilen innan start var att fixa lite nya packningar montera tanken och fixa fram en skärm samt nya däck för att backdäcken var slicks

Sedan fanns det riktigt fina fälgar i garaget. Keystone radiers köpta 82 för 147,25kr
Det var bara att montera
Bilen hoppa igång lätt så det var bara att besikta och ut och köra
Efter har kört bilen i 2år och kört lite streetrace och blev dragen av en volvo 740 så var det dags att trimma mera 

så såg motrummet ut innan bygget. Det vi ser är dubbla dellorto 40or .Turbon var en ihi rhb6 ingen intercooler men bilen var snabb upp till 150kmh
laddtryck 1.5bar blt lovade 250hkr på den tiden men det får man nog ta med en nypa salt 

så här såg grenröret ut och turbon :9 väldigt kompakt. Hade fullt tryck vid 3200rpm

En ny turbo köptes. Det blev en en t3/t4

Sen en kollektor och en jäkla massa rör böjar

Insuget klart
Får se hur detta kommer att funka 

påbörjat grenrörsbygge
Skiten passa inte i pvn men i passa det duetten så det var bara att börja om 

Ett nytt försök gjordes

Men det passa inte så det vara bara att kapa och bygga om lite

Så där nu börja det likna något

Så då var det målat och provtrykt. Fan vad det läckte i svetts-skarvarna

Lindat med avgasbandage för att skyda innerskärmen och oljeledningarna

provmonterring i bilen

Blir bra

påbörjat bygge av plenumkammare

rita några flänsar i solidworks får att sedan lasreskära ut dem i 6mm stål. Nu kan en montera trattarna och påbörja utformningen av plenumkammarn


Ett 4tums rör fick det bli

Färdigt ut och provmontera

Det passa men banan vad det är trångt



Fick göra om bränslesystemet lite. Tur så har en både svarv och fräs hemma
Längre än så här har jag inte kommit
kommer att uppdateras så fort det finns pengar och tid. Pluggar till maskiningenjör men nästa inköp blir en intercooler 



så ser bilen ut. Fick ärva den efter min far som fick den av sin pappa



Mach 1 skop och samt stylad med signal gul färg i motorrum och hela underredet


När jag fick ärva bilen hade den inte rullat på 27 år pga av att den blev krockad så en ny bakskärm fick fixas till


Det som behövdes göra med bilen innan start var att fixa lite nya packningar montera tanken och fixa fram en skärm samt nya däck för att backdäcken var slicks


Sedan fanns det riktigt fina fälgar i garaget. Keystone radiers köpta 82 för 147,25kr

Bilen hoppa igång lätt så det var bara att besikta och ut och köra



så såg motrummet ut innan bygget. Det vi ser är dubbla dellorto 40or .Turbon var en ihi rhb6 ingen intercooler men bilen var snabb upp till 150kmh



så här såg grenröret ut och turbon :9 väldigt kompakt. Hade fullt tryck vid 3200rpm


En ny turbo köptes. Det blev en en t3/t4

Sen en kollektor och en jäkla massa rör böjar

Insuget klart



påbörjat grenrörsbygge



Ett nytt försök gjordes


Men det passa inte så det vara bara att kapa och bygga om lite


Så där nu börja det likna något


Så då var det målat och provtrykt. Fan vad det läckte i svetts-skarvarna


Lindat med avgasbandage för att skyda innerskärmen och oljeledningarna


provmonterring i bilen


Blir bra


påbörjat bygge av plenumkammare


rita några flänsar i solidworks får att sedan lasreskära ut dem i 6mm stål. Nu kan en montera trattarna och påbörja utformningen av plenumkammarn



Ett 4tums rör fick det bli


Färdigt ut och provmontera


Det passa men banan vad det är trångt




Fick göra om bränslesystemet lite. Tur så har en både svarv och fräs hemma

Längre än så här har jag inte kommit

