Sida 1 av 1
Shift cut på sellholm mpg
Postat: tor apr 04, 2013 11:55 am
av j björk
Hur har andra gjort på sådana eller liknande lådor?
Jag kör autronic sm4 motorstyrning.
Jag tänkte först ta signal att man växlar från brytaren till spaken, och återkoppling att växeln är i från potentiometern till växelindikatorn. Men det verkar svårt att få till. Det finns ju lite diff upp och ner på spänningen från pot. och det blir många punkter om man ska lägga in ett övre och undre värde för varje växel och varje mellanrum.
Men det verkar ganska lätt att köra så den bryter på spaken, och man då kör en fast fördröjning innan man släpper på effekten igen.
Hur lång fördröjning kan vara lämplig isf? Hur har andra gjort?
Re: Shift cut på sellholm mpg
Postat: tor apr 04, 2013 12:09 pm
av super7
Vad har du för växelindikator?
I systemen dessa säljer så har du både växelindikering samt shift cut.
http://www.ttt-racing.com/
//Nisse
Re: Shift cut på sellholm mpg
Postat: tor apr 04, 2013 1:38 pm
av j björk
Jag har en enklare variant som man får med lådan.
Det är någon som bygger dem åt sellholm här i landet tydligen, det finns inga utgångar på den.
Re: Shift cut på sellholm mpg
Postat: fre apr 05, 2013 9:37 am
av erikkihl
Kan du inte sätta en trådtöjnings givare på länkaget ifrån spaken till lådan då? Så brukar vi sätta på SuperCar bilarna.
Re: Shift cut på sellholm mpg
Postat: fre apr 05, 2013 12:29 pm
av Niklas Sandström
Innan jag bytte sprut körde jag med fördröjning.
Använde gearcut givaren på lådan och kopplade växelsignalen till sprutet också.
Körde då med följande brytning och en recoverytime på 30ms. Då var den väldigt snäll och det gick att växla i kurvor utan att ryckte nämnvärt.
1:an 100ms
2:an 100ms
3:an 90ms
4:an 80ms
5:an 50ms
Nu skulle jag vilja bryta tändningen tills växeln är i men har inte kopplat in det ännu i nya sprutet.
Min växelsignal är stabil men det är lite glapp i trumman så det skiljer på volten beroende om man har växlat upp eller ner.
Re: Shift cut på sellholm mpg
Postat: fre apr 05, 2013 9:46 pm
av Bjorn C
måste man ha shift cuten inkopplad alls ?
på kent karlssons nya sekvensiella låda så tänkte vi koppla in den men den behövdes inte alls enligt kent och de fungerade då klockrent utan shift cut men de kanske är vikigare att ha den då man kommer upp i högre effekt gämför med dom 380 hk som satt i bilen vi månterade lådan i
eller måste man ha shift cut på en sellholmslåda ?
mvh
Re: Shift cut på sellholm mpg
Postat: fre apr 05, 2013 10:15 pm
av super7
Kent lever ju på att sälja saker, klart han säger att det funkar utan då.
Har hjälp en kille att montera in
http://www.ttt-racing.com/
i en Kit Car Golf och den blev så mycket mer lätt växlad med shift cut:n.
Vid första provkörning när vi höll på att justera till det i insprutningen så satt jag bredvid och växlade

sen att det minskar slitaget på grejerna är ju bara en bonus

Loggar visar att Stefan lättar på gasen fortfarande vid varje växling trots att det inte behövs
numera....men det är väl sånt som sitter i ryggraden.
Re: Shift cut på sellholm mpg
Postat: fre apr 05, 2013 11:24 pm
av Niklas Sandström
Bjorn C skrev:måste man ha shift cuten inkopplad alls ?
på kent karlssons nya sekvensiella låda så tänkte vi koppla in den men den behövdes inte alls enligt kent och de fungerade då klockrent utan shift cut men de kanske är vikigare att ha den då man kommer upp i högre effekt gämför med dom 380 hk som satt i bilen vi månterade lådan i
eller måste man ha shift cut på en sellholmslåda ?
mvh
På en låda med normala dogringar så måste lådan avlastas för att få ur växeln (bryta tändningen, koppla eller lätta på gasen). Kunde Linus växla under full belastning?
Re: Shift cut på sellholm mpg
Postat: lör apr 06, 2013 4:48 pm
av Bjorn C
Ja de kunde han å lådan fungerade kanon å de var aldrig nå problem med den å de räckte då till sm guld på isen så Kent vet kanske att man inte behöver shift cuten , vi pratade även med en annan rallyförare som är testförare för kents låda på rallyvägarna å dom så också att vi skulle skippa shit cuten å de funkade ju bevisligen bra mvh
Re: Shift cut på sellholm mpg
Postat: sön apr 07, 2013 10:25 am
av Daniel Bjälevik
Re: Shift cut på sellholm mpg
Postat: sön apr 07, 2013 10:36 am
av j björk
Intressant
Då har jag lite riktvärden och sådant.
Jag har ingen erfarenhet av sådant här förut, och det är ju rätt dyra grejer så det blir gärna lite nervöst att prova.
Re: Shift cut på sellholm mpg
Postat: sön apr 07, 2013 4:43 pm
av j björk
Har varit ute och provat lite, kul
Dock blev det rätt så tungväxlat, jag misstänker att jag satt brytaren så den bryter för sent.
Alltså att man hinner börja dra ur växeln innan den bryter.
Jag hade ju inte kört med lådan när jag höll på med det där, så jag tror att jag ställde när trumman började röra sig eller något sådant.
Hur har ni andra gjort, och hur känns lådan vid fullgasväxling?
Annars gick ingreppet fint, mindre ryck än när jag kopplar själv..
Re: Shift cut på sellholm mpg
Postat: lör apr 20, 2013 6:39 pm
av j björk
Har nu kört på bana, och då fungerar det inget bra alls
Hopplöst att växla libland, och man får rycka rätt bra även när det funkar.
Ska det vara i princip lika lätt att växla som när man kopplar när det är som det ska?
Jag bryter bränslet nu, kanske måste bryta tändningen för att det ska bli tillräckligt snabbt?
Vill helst inte att det ska skjuta och ha sig allt för mycket..