Sida 1 av 1
volvo 242 kängseboracing
Postat: lör apr 27, 2013 8:02 pm
av kängseboracing
tänkte att det kanske var dags även för mig att lägga upp en tråd här börjar väl med en bild på hur den såg ut när jag köpte den 2007.

.
Senare såg det ut så här.

.
Och nu ser det ut så här.

.
Bilen är alltså en 75a som jag 2007 köpte av en kille ifrån Haparanda flög så till kallax flygplats för att hitta bilen på flygplatsens parkering o satte mig i där för att köra hem 137mil o 16tim senare parkerade jag hemma på ladugårdsplan utan i princip ett enda problem har förresten inte än i dag alltså 6år senare träffat killen som jag köpte bilen av affären gjordes upp på internet.
När jag köpte den så satt det en b23e med extraktor o lite annat små pill men idag är det annorlunda.
så här såg nog första versionen ut.

.
Har mängder med bilder så jag uppdaterar nog lite då och då men här kommer några till ikväll.
Börjar med söndersågat orginalinsug

lite ihopsatt.

sedan min lagom stora intercooler.

här kom visst den turbon med som jag kör med nu.

Med vänlig hälsning Anders
Re: volvo 242 kängseboracing
Postat: lör apr 27, 2013 8:52 pm
av vebotrimmarn
störtskön kärra men ingen film på hur den går?

Re: volvo 242 kängseboracing
Postat: sön apr 28, 2013 8:01 am
av 242
Nice
Mer bilder
Med vänlig hälsning,
Robban Gbg
Re: volvo 242 kängseboracing
Postat: sön apr 28, 2013 9:12 am
av kängseboracing
Re: volvo 242 kängseboracing
Postat: sön apr 28, 2013 5:40 pm
av low budget
Trevligt! då kan man följa dig lite här nu! /janne (saavo)
Re: volvo 242 kängseboracing
Postat: sön apr 28, 2013 8:58 pm
av kängseboracing
Absolut Janne det går alldeles utmärkt.
Tänkte att jag skulle kanske skriva mitt motor recept om någon undrade något,
Alltså B230ft underdel med orginalslag h-profil stakar,avfrästa orginalkolvar 2.8mm,högeffekts oljepump,oljekylning på kolvarna.
Toppen är 16V portad av Overboostracing,268gr hydraulkammar,justerbara kamdrev från TTR o numera även hårdare ventilfjädrar ifrån PPF.
Hembyggt insug med runners o 80mm spjällhus nuke fuelrail 998cc spridare.
grenrör Klracing omvinklat för att komma ifrån kamremmen lite mer,på det sitter det en BW362 62mm in 65 mm ut 3" avgas hela vägen med dubbla ljuddämpare,extern wastegate hks kopia 60mm.
styrsystemet till detta är Nira i3+ med spridarmotstånd och 4st MSD8245 spolar niras egtc mätare bredbandslamda o 310kpa map/mat sensor.
intercoolern är ifrån en Volvo dumpers som är lite nerkapad så jag har för mig att måtten är 600*400*150mm.
Bränslesystemet dubbla 044 pumpar o 12mm bränsleledningar alutank i bagagen.
Ni kanske undrar effekten,det gjorde jag också så jag åkte till Ärtan på PPF o jag måste bara få säga att han kunde sin sak han kom fram till att jag fick flytande ventiler redan vid 5700varv så det var inte så roligt ju men som sagt jag åkte till någon som kunde sin sak detta hade man aldrig märkt genom att mappa på gatan,därför sitter det numera som jag skrev tidigare alltså hårdare fjädrar på plats nu o ny tid är bokad för sista fin justeringen 13 maj. Har ju bara 45mil enkel resa ca 5tim med släp o ca 1timme i dynapacken sen 5timmar hem igen lagom pigg är man ju sen,Måste åka hemifrån senast 03,00 på morgonen för att vara på plats i Avesta till 08,00.
Men visst vi kunde ju köra den till 1,5 bars laddtryck o varva till 5700 där blev resultatet
442whp och 584Nm vrid det var väl inte så dåligt iallafall med tanke på omständigheterna.
Så är läget nu nya siffror lär komma efter den 15 Maj
MVH Anders
Re: volvo 242 kängseboracing
Postat: tis apr 30, 2013 2:31 am
av JAStenseth
Såg jo ut som den gikk gott!
Kjør du med screampipe? Och funkar "hks" wgn bra ? När kommer laddtrykket med den turbon?
Holder på med en 16v motor med ganska lik setup:)
Några bilder av motorrum i dagsläget ønskas

Re: volvo 242 kängseboracing
Postat: tis apr 30, 2013 9:35 pm
av kängseboracing
japp kör med screamingpipe o vad det gäller hks kopian så verkar det som att den funkar ganska bra har bara haft utmattningsproblem med fjädern med för dåligt laddtryck som följd.har väl hyfsat ladd vid ca 3000v har inte kollat så noga.
här kommer en bild på hur det ser ut nu kanske någon liten ändring men inte mycket.

.
Re: volvo 242 kängseboracing
Postat: ons maj 01, 2013 9:08 am
av kängseboracing
Lite mer bilder.
Buren målad.

.
nya mätartavlan

.
En låda till huvudbågen

.
Nya insuget på g

Nytt momentstag

Två färdiga fjäderben

Pedalställ för hydraulisk koppling

Gammalt momentstag

Nybreddad fälg med E/T street radial testar om det får plats

Lite rör

Nu får det va bra för denna gång
Med vänlig hälsning Anders
Re: volvo 242 kängseboracing
Postat: ons maj 01, 2013 10:18 am
av Tjernell
Aha det va du som ringde ! Hoppas att du blev nå klokare och att det funkar i bänken nästa sväng.
Re: volvo 242 kängseboracing
Postat: ons maj 01, 2013 3:45 pm
av kängseboracing
visst va det jag som ringde Patrik jo jag tyckte nog att det löste mina problem svarvade en helt ny underläggsbricka med styrning till innerfjädern
Re: volvo 242 kängseboracing
Postat: lör maj 04, 2013 7:43 pm
av kängseboracing
Tjenare igen!
Tänkte börja med att tala om att jag har varit o gjort en ny regbesiktning ville ju ha med buren i papperen blir ju enklare när man ska kontroll besikta,ajaj Anders sidosträvan på förarsidan alldeles för högt upp i bakkant fy på sig bara kapa o vika ner.Ajaj en gång till inget avbärar skydd i taket mot bågen med bruten nacke som följd bara att montera men nu till det tråkigaste men den saken jag hade lite på känn.
Min tankanläggning aja baja

så här fick det absolut inte se ut måste vara krocktestad o massa intyg så det blir väl att för någon dag återmontera orginaltanken för att kunna klara efterbesiktningen på regbesiktningen tråkigt men regler är ju till för att följas eller?
kommer några bilder till.
Trasig slutväxel

sen detta saknas visst nått.
hittad

Nya däck M/T ET street 26/10,5-15

Nu får det räcka för ikväll hej Anders
Re: volvo 242 kängseboracing
Postat: lör maj 04, 2013 9:54 pm
av alfi
dödade du slutväxlen och drivaxlen samtidigt? ser ut att kunna gå fort i år med nya däck och allt //// Affe
Re: volvo 242 kängseboracing
Postat: sön maj 05, 2013 8:55 am
av kängseboracing
Nej Affe slutväxeln gick i bitar innan emmaboda på våren o drivaxeln på action meet mantorp,jo hoppas väl på att det ska gå lite snabbare iallafall.
MVh Anders
Re: volvo 242 kängseboracing
Postat: fre jun 14, 2013 9:42 pm
av low budget
Hej Anders! Såg att det bråkade för dig på Emmaboda

Var det nåt dyrt/jobbigt som gav sig? Mvh Janne ,saavo