E30 323i -86 S50 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Quixir
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 03, 2010 8:18 am
Ort: Luleå
Kontakt:

E30 323i -86 S50 Turbo

Inlägg av Quixir »

Bilen är i grund och botten en 323i -86 som jag hämtat från moggah i pajala
rostlagat sen monterat m3 breddning m.m på

Bild
Bilen som den står nu i skrivande stund

Bild
suddig bild, s50b30 helsmidd färdig att startas istort sett

Bild
orginal bakljus som är våtslipade sen klarlackade vart riktigt bra om jag får säga det själv

Bild
lackering av buren pågår vilket rackel att måla buren efter karossen :(
Bild
Olle Jansson Luleå
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: E30 323i -86 S50 Turbo

Inlägg av Husse1 »

Ser intressant ut, mer bilder och info tack!
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Quixir
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 03, 2010 8:18 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: E30 323i -86 S50 Turbo

Inlägg av Quixir »

jahaja info ja vad vill man veta?

Drivpaket:
S50b30 bortplockad vanos
verdistakar
wiseco kolvar
Kolvbultar i verktygs stål
hel arpad
Pyramidringat block
BW 372 på pulssplittat grenrör
60mm wg
Vems styrsystem
1680cc spridare
3 bosch 044 från catch 1st 044 till catchen (kommer nog bli 2st 040
bmw 330D låda 5spd
tilton 2 skivig rallykoppling
330d mellanaxel
diff från 730d (e38) 2.93 i utväxling
svikstålsaxlar(ppf), stora naven samt knutar från 740 e32 (kan minnas fel)

Kaross:
e30 323i
m3e30 plåtskärmar bak med egenbyggda hjulhus
RP-glasfiber m3e30 kit
ACM-AB Evo vinge med stora kolfiber läppen
Rallycross bur
D2 banracing coils (dom utan extern behållare) ställbar kompression och retur
Bromsar, Fram Supra mk4 Jspec frambromsar 4kolvsok och 348mm skivor
Bromsar, bak K-sport skivor 328mm och dubbla uppsättningar e30 orginal framok så länge ev 240 framok på färdbromsen
Bromsvåg med lösa cylindrar och hydraulisk handbroms på egen krets
e36 styrväxel med servo
omsvetsade styrspindlar fram (kommer aldrig ihåg vad pinnen heter men det är rätt gjort)
förstärkt e30 orginal bakvagnsbrygga (blir sving till 2014)
klädd instrumentbräda
Helt eget elsystem till allt (försöker få bort lite onödigt)
17" slit och slängfälgar.

tror jag fick med det mesta :D
ska försöka skrapa ihop lite mer bilder ikväll

Lev och må //Olle
Bild
Olle Jansson Luleå
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: E30 323i -86 S50 Turbo

Inlägg av Moggemx »

Fyfan vad fint, den fick sig nytt liv dem gamle 323an ;);
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: E30 323i -86 S50 Turbo

Inlägg av Jannek »

Måste ju säga att den är ju snäppet finare än då Mogge hade den :thumbright:
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Quixir
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 03, 2010 8:18 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: E30 323i -86 S50 Turbo

Inlägg av Quixir »

jo det börjar ta sig.
håller på och lacka massa svammel grejjer för stunden (sånt som man kan ta med sig på jobbet :thumbright: )
Bild
Olle Jansson Luleå
Quixir
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 03, 2010 8:18 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: E30 323i -86 S50 Turbo

Inlägg av Quixir »

det är en tråkig fas just nu massa timmar läggs ner men det är inget av det som syns.
tog och snida ihop en bromsvätske behållare iaf:
Bild

framifrån
Bild
Bild
Olle Jansson Luleå
nitrox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: tor apr 26, 2012 8:02 pm
Ort: Luleå

Re: E30 323i -86 S50 Turbo

Inlägg av nitrox »

Uppdatera nu!!!!
Volvo 244-88 B230ft-garret gt32.

Otur performance AB

Jonas.K
nitrox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: tor apr 26, 2012 8:02 pm
Ort: Luleå

Re: E30 323i -86 S50 Turbo

Inlägg av nitrox »

Volvo 244-88 B230ft-garret gt32.

Otur performance AB

Jonas.K
nitrox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: tor apr 26, 2012 8:02 pm
Ort: Luleå

Re: E30 323i -86 S50 Turbo

Inlägg av nitrox »

Volvo 244-88 B230ft-garret gt32.

Otur performance AB

Jonas.K
Användarvisningsbild
JonasH88
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: sön mar 28, 2010 7:08 pm
Ort: Frövi

Re: E30 323i -86 S50 Turbo

Inlägg av JonasH88 »

Låter riktigt rart!

Har du gjort någonting med toppen på den? Kammar, ventilfjädrar, eller är det original prylar?
Bmw E30 S50B30 Turbo
845whp/923nm


http://www.garaget.org/?car=231360

Skam den som ger sig!
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: E30 323i -86 S50 Turbo

Inlägg av Pimplaren »

Underbar älgjakt! låter argt som fan :)
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Awpelqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån nov 15, 2010 1:46 pm
Ort: Luleå

Re: E30 323i -86 S50 Turbo

Inlägg av Awpelqvist »

Lite race mot mogge dock är det rallycross slicks mot hoosier drag men ändå kul att se/höra! Mest olles som lever om!

http://static.photobucket.com/player.sw ... V_0190.mp4
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti

- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
Quixir
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 03, 2010 8:18 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: E30 323i -86 S50 Turbo

Inlägg av Quixir »

Toppen är istort orörd. Bortplockad vanos och justerbara kamdrev.
Känner väll inte riktigt att jag duger till att slå de bayerska ingenjörerna på fingrarna ang portning.
Nya fjädrar blir det nu i vinter dock.

Ska uppdatera med lite bilder strax
Bild
Olle Jansson Luleå
Användarvisningsbild
jiiim
För mycket laddtryck
Inlägg: 410
Blev medlem: sön okt 21, 2007 1:14 pm
Ort: Boden

Re: E30 323i -86 S50 Turbo

Inlägg av jiiim »

Bilder gillar vi :) :thumbright:
Skriv svar