kylare i skuff. termostat

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Finkel
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Finkel »

Tjena.
Jag håller på att montera kylaren i skuffen på min Bmw e30 med m5 s38b36 motor och funderar på hur jag ska göra med vattenpump och termostat.
Jag har en elektrisk Davies craig EWP115 vattenpump jag tänkte sätta efter kylaren i skuffen sen skicka in vattnet i motorn där original vattenpumpen satt.
Sen tillbaka till skuffen från fördelningsröret på toppen till en termostat innan kylaren och ha ett t-rör innan termostaten som går till vattenpumpen för att få cirkulation på vattnet i motorn innan termostaten öppnar.
skickar med en bild på hur jag menar.

skulle det kunna fungera eller kommer vattnet bara gå enklaste vägen förbi termostat och kylare?

http://i219.photobucket.com/albums/cc15 ... bmwkyl.jpg
hauge
Forumsberoende

Re: kylare i skuff. termostat

Inlägg av hauge »

Me no like

1: I tvär-röret röret som det cirkulerar i när termostaten är stängd bör du ha en strypning, alternativt mindre dia.
På så sätt får kylvattnet det lättare att gå genom kylet när termostaten öppnar. När termostaten öppnar kommer kylvätskeflödet att fördela sig så att det blir samma tryckfall (strypning) igenom kyl och tvär-rör.

2: Termostaten kommer att få svårt att känna av temperaturen. Med din lösning blir du tvungen att borra ett litet hål eller liknande i termostaten så att det går ett litet flöde genom kylet hela tiden. och ju längre bort termostaten sitter från t-röret desto långsammare respons får du

Det finns (till jag tror gamla bmw:s) en komplett enhet som består av t-rör och termostat som är för externmontage som torde funka alldeles ypperligt till din applikation

edit: Hittar inte exakt den jag var ute efter men nått i denna stilen:
http://grassrootsmotorsports.com/forum/ ... 211/page2/
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Finkel
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Finkel »

Tittade upp termostaten från äldre bmw du tipsade om. Det var bara 32mm anslutningar på den mot 42mm original. Räcker det till ändå?
Elvattenpumpen kommer ju gå för fullt hela tiden mot originalets som följer varvtalet.

Sen såg jag någonstans på internet när jag googlade runt att Lennart Köhler på köhler racing tyckte man skulle plocka bort just en sån termostat på m3 s14 motorn när man kör bana för att den ströp flödet.

Finns det nått annat smidigt sätt att fixa till det?
Original termostatlösning får inte plats.

Hur kör dom i typ rallycross med kylaren bak?
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

Jadu om det räcker till ändå är ju svårt att säga, men jag skulle inte oroa mig alltför mycket.
Det blir ju en strypning, men ser man till de tryckförluster som sex-åtta meter rör/slang som krävs för att ha kylet där bak så påverkar det inte speciellt mycket.

Njae.. kan inte i denna stund komma på nån annan bra lösning. Termostaten skulle jag vilja ha betydligt närmare motorn dock för att få snabbare respons på termostaten (och mindre tempsvängningar)
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

Den bästa lösningen när man har den elpump du har,verkar vara att köpa till den där boxen till pumpen som styr varvtalet på pumpen efter motortemp och plocka bort termostaten helt. Har sett några inom rallycrossen som gjort så,tänker själv köra på det viset på min rallycrossbil.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

Om det är en box med någorlunda smart elektronik och man kan styra utspänningens kurva åtminstone både map lutning och nivå så torde det väl funka ... jo funkar gör det, men man får tänka på att man hela tiden tar in kallt vatten in i motorn.

Själv tycker jag man skall ha vatten cirkulerande inne i motorn hela tiden för att hålla hela motorn någorlunda jämnvarm. Men som sagt är det en racer och ingen bruksbil så blir/är det nästan hårklyverier.
c311com
För mycket laddtryck

Inlägg av c311com »

På racebilar med mittmotor (tvärtom vad du har) och kylare fram brukar termostaten sitta på motorn och sen är det rör till och från kylaren. Jag har sett ett fåtal där det är en termostat på tvär-röret som funkar omvänt dvs stänger när det ska gå genom kylaren.
Bild
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Finkel
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Finkel »

Jag struntade i att köpa till den elektroniska styrningen för att jag tänkte att om vattnet där man mäter tempen till styrningen inte är jätte varmt så bromsar ju pumpen flödet, Men frågan är ju hur varm det är runt förbränningsrummen i toppen och hur varmt det hinner bli där innan pumpen ökar flödet när den får signal att gasa på.
Men pumpen kanske inte stannar helt så då måste det ju fungera.

Lutar åt att jag provar med en sån där termostat från äldre bmw. hittat den till bra pris här http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... t=11024216.
Skriv svar