Mina planer framöver är som rubriken säger att köra b23 förgasarturbo i (mest troligt) en 240.
Sommarsetupen ser just nu ut som:
*Orörd topp, möjligtvis värre kam (VX/VX3?), originalkomp.
*Original 740 grenrör+ turbo (från en polare, fyndade billigt)
* Tätad fögge som sitter på, stromberg? Slipa nål såklart. Även fixat en tryckbox.
* IC (pris gratis från den lokala byaskroten, fick med 1,5m tryckslang också

* Tillskottsspridare från Saab 900, kopplat till en tryckgivare som slår igång kalaset vid lämpligt tryck.
* Vattensprut om det verkar behövas.
* Stummad alternativt modifierad fördelare (nya stopp för vikterna, typ 26 grader?), läst om b19 tryckklockan men hittar f*n inte en i närheten! Tips på bättre lösningar mottages gärna!
Tanken var att få den att gå fint med setupen ovan, och sen i vinter fixa med portad 531, värre kam, dubbla gasare (mer tillskottssprut) och större snurra.
Undrar hur mycket det är möjligt att ladda med ovanstående grejer, samt ungefärliga effektsiffror? Kör hellre med lite mindre pållar under huven och att det håller än att behöva skruva i den till förbannelse!
Koppling. Vad håller en koppling för? Och vad är lämpligt att byta till om det behövs?
Tändning. Kan det gå att köra stummat/modifierat, eller rasar motorn efter 10 mil?
Effektmässigt hade jag tänkt hamna kanske kring 170-180hk, kanske 200+ efter vintern. Möjligt?
//William