Sida 1 av 7
Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem
Postat: fre maj 24, 2013 8:49 pm
av Krink
Hej! Jag har precis fått igång min T5a och vi börja mappa lite smått.
Tial 44mm wg, avgas går rakt ner i backen. Turbon är en GT35r nya.
Wgn är kopplad, nedre vakum till turbon, övre fri ut i luften.
Kör 0,8 i grundtryck (fjädrar) och har stabilt ladd 1kg till 5000rpm sen så skenar det iväg.
Tips på vad jag ska börja kolla på?
WG är inte för liten, en bekant som kör tial 38mm med samma turbo och grenrör, har ej detta problem..
Mvh
Re: Skenande laddtryck, tial 44mm, gt35r.
Postat: fre maj 24, 2013 9:14 pm
av fredde_vit_pv
Bild på grenröret kan kanske ge en ledtråd!?
Om man tänker sig att man själv var en avgaspuls som föröker hitta ut och kommer i 1000km/tim
så kanske lättast vägen är genom avgasturbinen

ja, och då skenar ju laddtrycket troligen!
om wastegaten sitter i "rätt" vinkel och är lätt att hitta av för avgaspulserna borde en 44 mm wastegate
räcka till tror jag iaf!
/Fredde
Re: Skenande laddtryck, tial 44mm, gt35r.
Postat: lör maj 25, 2013 9:00 am
av Krink
så ser det ut, vinkeln på wg röret är väl helt klart godkänt?
Re: Skenande laddtryck, tial 44mm, gt35r.
Postat: lör maj 25, 2013 5:11 pm
av Joachim Stavik
Jag har en audi s4 2'2 med samma turbo och original Audi wg. Den skenladdade också efter 5000 på höga växlar. Vi trodde det var wg'n, men vi körde den i bänken och kollade map'en.. Den gick jävla fett och gick med mycket låg tändning..! Så med en gång vi gick på med mera tändning så var problemet med skenladd borta.. Så når den gick med vettig lambda och "normal" tändning så sjönk faktisk laddet på varv. Sen gick vi på laddtryckstabellen og justerade, så nu laddar den 2 bar spikrakt og ger 510hk i motorn på 8000 varv!

Re: Skenande laddtryck, tial 44mm, gt35r.
Postat: lör maj 25, 2013 10:45 pm
av stecka
Är de Max effekt med den å när har du fullt ladd? Vad är gjort åt motorn?
Re: Skenande laddtryck, tial 44mm, gt35r.
Postat: sön maj 26, 2013 5:20 pm
av Joachim Stavik
Har 1-1,5 bar ungefär vid 3200-3300, och 2 bar strax innan 4000.
Inte max effekt ännu, ska spöa den mer i bänken senara..
Motor har 7a kammar, smidda kolvar och stakar, örlite portad topp
Blir väl avgashuset som blir första "broms", står et 0,63 a/r nu.
Effektkurvan pekade fortfarande uppåt når vi bromsade 510hk vid 8000rpm, så vi ska testa vart gränsen går med detta huset innan vi byter til et 0,82 hus.

Ska ha 600hk i motorn innan jag är nöjd.
Rullen som vi bromsar i är nykalibrerad, och visar låga tal kontra mycket annat, så bilen är rätt pigg!

Den va bromsad 360 på naven i Dynapack på 5700rpm, då fick dom boostcut..
I rullen så gav den 298 på hjulen och 435 i motorn vid 7400rpm innan vi ändrade nåt..
Så nu ger den 360 på hjulen och 510 i motorn på 8000rpm.

Re: Skenande laddtryck, tial 44mm, gt35r.
Postat: sön maj 26, 2013 6:00 pm
av Krink
Joachim Stavik skrev:Jag har en audi s4 2'2 med samma turbo och original Audi wg. Den skenladdade också efter 5000 på höga växlar. Vi trodde det var wg'n, men vi körde den i bänken och kollade map'en.. Den gick jävla fett och gick med mycket låg tändning..! Så med en gång vi gick på med mera tändning så var problemet med skenladd borta.. Så når den gick med vettig lambda och "normal" tändning så sjönk faktisk laddet på varv. Sen gick vi på laddtryckstabellen og justerade, så nu laddar den 2 bar spikrakt og ger 510hk i motorn på 8000 varv!

Okej! Ja vem vet det kanske är så?
Jag är tom på ideér..

Re: Skenande laddtryck, tial 44mm, gt35r.
Postat: mån maj 27, 2013 9:06 pm
av MGP
Vad har du för eksoshus och AR?
/MGP
Re: Skenande laddtryck, tial 44mm, gt35r.
Postat: tis maj 28, 2013 6:20 pm
av Krink
TURBIN
trim 84
ind 68
exd 62
A/R 0,82
KOMPRESSOR
trim 56
exd 82
ind 61
A/R 0,70
Re: Skenande laddtryck, tial 44mm, gt35r.
Postat: tis maj 28, 2013 8:49 pm
av Joachim Stavik
Jag har även mindre a/r på avgas på min, så jag tror du bör titta lite på tändning och Afr...
Re: Skenande laddtryck, tial 44mm, gt35r.
Postat: tis jun 18, 2013 9:33 pm
av Krink
Hej igen, inte det som är felet.. testa köra med 0,4 i grundtryck, skenar fortfarande, enda upp till 1,8 sen vågar jag inte mer.
jag har mitt wgrör i kollektorn 90 grader in, ska man kanske ändra detta så det blir finare böj till wgn?
Tom på ideér.. wgn kan väl inte vara för liten? Måste väl vara för dålig väg för avgaserna till min wg väl? mvh
Re: Skenande laddtryck, tial 44mm, gt35r.
Postat: ons jun 19, 2013 10:21 am
av Kadett4wd
testa kör med öppen screampipe en vända.
Re: Skenande laddtryck, tial 44mm, gt35r.
Postat: ons jun 19, 2013 10:50 am
av Mathias
Det är inte så enkelt att du har byggt ett "för bra" grenrör med merge kollektor, wg ventilerar för bara 2-3 cylindrar och dom andra pulserar rakt in i turbon
utan möjlighet att smita ut genom wg`n?
Re: Skenande laddtryck, tial 44mm, gt35r.
Postat: ons jun 19, 2013 4:09 pm
av Johan Lindberg
Vad det ser ut så går de ju att förbättra uttaget en heldel å sätta det raktframpå på bilden med en 90gradare åt sidan till nuvarande plats så du slipper bygga om downpipe men förstår att det inte är det första du vill prova givetvis. för det borde vara där på utsidan avgaserna vill sträva

Re: Skenande laddtryck, tial 44mm, gt35r.
Postat: ons jun 19, 2013 4:46 pm
av Krink
Tack. Jag har redan rivit allt ska börja bygga om imorgon. Tänkte sätta en finare böj så man leder i avgaserma lättare. Måste väl vara detta som gör det? Kan inte komma på något annat