Rasat ventilmekanismen två gånger nu, bolla idéer (GM350)
Postat: sön jun 09, 2013 9:15 am
Hallå!
Jag behöver några fler att bolla lite idéer med, igår hade vi stora tänkarmössan på sig, samt nobelt besök från
robban bla.
Vi kom fram till en teori, som inte känns helt avlägsen. Men innan jag försöker bygga ihop något igen skulle jag vilja
ta del av lite mer teorier. Jag ska beskriva fenomenet lite "kort". Jag hoppas ni orkar ta er tid att läsa.
Detta gäller en Volvo Penta V8, en 350. Det är i grund och botten en GM 350 Vortec som Penta kladdat röd färg på, hittat
på ett eget bränslesystem, kylsystem samt motorstyrning.
Händelse 1:
Förra säsongen så rasade vi en motor mitt i säsongen. Det var en ventil som fastnat och således krockat med kolven. Motorn "snabb" renoverades då det bara vara 3 veckor innan Europa mästerskapen.
Slutsatserna vi drog var att dessa motorer ligger nog på gränsen som det redan är, dom är riktigt trånga i styrningarna samt att motorn saknar oljekylare, vilket inte brukar vara en hit på en båt som oftast får jobba hårt och länge.
Åtgärder som vidtogs var att bygga in oljekylare och hona styrningarna så mycket vi tordes.
Jag forskade även kring hur ras i England för andra åkare har sett ut, pratade med Volvo penta mekaniker samt motorrenoverare runt om i Sverige, alla dessa motorer, från 5,0 - 8,1L verkar rasa på detta vis. Ventil som slår fast och krockar med kolv.
- Gjutjärnstyrningar
- Trångt spel
- Varm olja
- Ventil fastna och gick av
Vi fick tag på två toppar, som ursprungligen kom från Volvo Pentas testlab, och skruvade ihop motorn. Vi fortsatte att åka på 5w30 oljan då jag tyckte att vi inte sett några direkta oljerelaterade problem. Säsongen följdes av elfel och diverse el haverier.
Händelse 2:
Man kan säga att maskinen fick aldrig gå ett längre tag på full belastning förns sista tävlingen på hösten. Vad som hände där var att bröstkåpan som är i plast på dessa maskiner sprang läck, båten vart marginellt tröttare varv för varv istället för att öka i fart då den blev lättare på bränsle.
Vi tog oss i mål, och kunde konstatera att det var mycket olja i motorutrymmet och praktiskt taget ingen olja på stickan. Säsongen var slut och vi gjorde vinter.
När jag nu rev maskinen i vintras så hittade jag en rätt spännande grej. Alla avgas vippor var brända, med det menar jag helt svart, dom har gått sjukt varma och oljan har eldats fast på dom, samma sak med stötstängerna i änden som legat mot vippan.
Dessutom så hade alla vevlager och ramlager gått torr på olja, kamkedjans alla hål var tex ovala för det gått så tungt. I min värld så rasade motorn naturligt pga. oljebrist, även om oljetryck fanns på mätaren i cockpit så gissar jag att motorn inte riktigt fått all olja den velat. Oljan bör dessutom ha blivit varm som fan när nivån sjönk så pass.
- Oljenivå relaterat ras avskrev jag detta som.
Så i vinter så sparade jag inte på krutet, jag lyxade med att köpa nya vippor, lyftare, stötstänger, stakar, kolvar you name it. Det som blev kvar av motorn var väl topparna som renoverades i form av mira sätena och slipa ventilerna, blocket blev kvar fast borrat första överdimension vilket reglerna tillåter.
Borrade för att det fanns ett hemskt jack i cyl.2 sedan ventil/kolvraset. Vi tog oss all tid i världen då vi nu satte ihop motorn, alla lagerspel mättes, även korrigerades på stakarna som var lite trång osv. Det vart nästan för seriöst för en standardmotor av denna kalibern.
Händelse 3:
Vad händer då? Jo den rasar igår efter en stunds körning.
Den gick i Fredags ca 30 min på land. Kollade så att allt verkade juste. Sedan byttes olja och filter och vi påbörjade någon slags "inkörning" i havet under Lördag dag. Tänker inte gå in på "inkörnings" processen då det finns lika många teorier där som motor skruvare, och det bör inte ha med problemet att göra.
Nåväl, 30 min till sjöss fick vi innan det sade pang bom i motorn, det hände på 4-4.500 rpm, och typ dellast.
Lyfter och river motorn igår kväll och ser till min förtvivlan att alla mina avgasvippor är helt brända, ena bulten som håller 1:ans avgasvippa har dessutom gått av. Samma sak med stötstängerna dom är brända i den änden som är mot vippan.
Kan meddela att här känns allt rätt hemskt, vad har jag gjort för fel?
Vi startade brainstorming och det vi hittade och kom fram till var väl:
- Dessa brända vippor har aldrig tidigare varit ett problem för något. Standard problemet har alltid varit ventil som fastnar och krockar med kolv, vi verkar ha lagat det problemet med honade styrningar, samt kallare olja. Så händelse 1 är numera ett isolerat problem, under kontroll.
- Händelse 2 & 3 hör ihop med något annat som blivit ändrat i motorn kommer vi fram till. Det har inte alls att göra med att oljan läkt ur motorn, att den har gått torr/varm som vi trodde efter händelse 2. För denna gången så var motorn full med kall och god olja, ända konstiga var att den rasade efter 30 minuter och brände vipporna i stället för en halv säsong som sist.
Och allt började egentligen med topparna som kom från Volvos testlab då det gäller eldade vippor.
Det vi hittade då vi undersökte topparna var att det satt andra ventilfjädrar i dom topparna, mest troligt något som volvos testgubbar monterat, och eftersom att dom var lite värre så gissar jag på att dom var ute efter att hitta en lösning på ventil krockar med kolv problemet.
Det är samma höjd på fjädrarna fast dom från testlabbet har ett varv mindre, och är tjockare. Jag skäms så in i helvete att jag inte var mer skeptisk till topparna när jag fick dom, men med EM hägrande 3 veckor bort så förbisågs nog rätt mycket i den renoveringen.
Provtryckte fjädrarna på enklaste sett i pelarborr med badrumsvåg (ja, vad göra mitt i natten) och det skiljer lite på dom.
SÄTE: 10 kg
12 mm: 20 kg
Bottnad fjäder: 30 kg
Så teorin är:
- Insugsventilerna klarar sig för att dom kyls av bränsle och luft.
- Förutom att sitta hetare till kanske avgasventilerna expanderar och går tyngre i styrningarna redan som det är.
- Addera sedan högre fjädertryck och orsaken till haverierna är löst?
Sido-spår:
Varför motorn klarade sig förra säsongen, med samma setup under en längre tid kan bero på att 5w30 oljan klarade "punkt" värmen som blev bättre, än 20w50 oljan vi nu kör med som alla raggare säger åt oss att köra med?
Sido-haveri:
Alla säten verkar ha hammrat ut sig redan efter 30 min på land och 30 min till sjöss. Inga teorier här. Ena kan va att sätena redan tappat härdningen från testlabbet? Eller gjort det då det gått varmt?
- Spelet i styrningarna är inte mätt, dock blev en styrning sleevad då den mirades, och dom andra fick godkänt av motorrenoveraren.
Jag hoppas ni orkade läsa hit, vad jag är ute efter är väl att få höra mer teorier, jag är inte så sugen på att försöka få ihop pengar till delar, för att sedan rasa motorn på samma sätt igen. Och det är ju så att man blir hemma blind, vi kanske stirrar oss blinda på helt fel sak?
Mvh
Peter
Jag behöver några fler att bolla lite idéer med, igår hade vi stora tänkarmössan på sig, samt nobelt besök från
robban bla.
Vi kom fram till en teori, som inte känns helt avlägsen. Men innan jag försöker bygga ihop något igen skulle jag vilja
ta del av lite mer teorier. Jag ska beskriva fenomenet lite "kort". Jag hoppas ni orkar ta er tid att läsa.
Detta gäller en Volvo Penta V8, en 350. Det är i grund och botten en GM 350 Vortec som Penta kladdat röd färg på, hittat
på ett eget bränslesystem, kylsystem samt motorstyrning.
Händelse 1:
Förra säsongen så rasade vi en motor mitt i säsongen. Det var en ventil som fastnat och således krockat med kolven. Motorn "snabb" renoverades då det bara vara 3 veckor innan Europa mästerskapen.
Slutsatserna vi drog var att dessa motorer ligger nog på gränsen som det redan är, dom är riktigt trånga i styrningarna samt att motorn saknar oljekylare, vilket inte brukar vara en hit på en båt som oftast får jobba hårt och länge.
Åtgärder som vidtogs var att bygga in oljekylare och hona styrningarna så mycket vi tordes.
Jag forskade även kring hur ras i England för andra åkare har sett ut, pratade med Volvo penta mekaniker samt motorrenoverare runt om i Sverige, alla dessa motorer, från 5,0 - 8,1L verkar rasa på detta vis. Ventil som slår fast och krockar med kolv.
- Gjutjärnstyrningar
- Trångt spel
- Varm olja
- Ventil fastna och gick av
Vi fick tag på två toppar, som ursprungligen kom från Volvo Pentas testlab, och skruvade ihop motorn. Vi fortsatte att åka på 5w30 oljan då jag tyckte att vi inte sett några direkta oljerelaterade problem. Säsongen följdes av elfel och diverse el haverier.
Händelse 2:
Man kan säga att maskinen fick aldrig gå ett längre tag på full belastning förns sista tävlingen på hösten. Vad som hände där var att bröstkåpan som är i plast på dessa maskiner sprang läck, båten vart marginellt tröttare varv för varv istället för att öka i fart då den blev lättare på bränsle.
Vi tog oss i mål, och kunde konstatera att det var mycket olja i motorutrymmet och praktiskt taget ingen olja på stickan. Säsongen var slut och vi gjorde vinter.
När jag nu rev maskinen i vintras så hittade jag en rätt spännande grej. Alla avgas vippor var brända, med det menar jag helt svart, dom har gått sjukt varma och oljan har eldats fast på dom, samma sak med stötstängerna i änden som legat mot vippan.
Dessutom så hade alla vevlager och ramlager gått torr på olja, kamkedjans alla hål var tex ovala för det gått så tungt. I min värld så rasade motorn naturligt pga. oljebrist, även om oljetryck fanns på mätaren i cockpit så gissar jag att motorn inte riktigt fått all olja den velat. Oljan bör dessutom ha blivit varm som fan när nivån sjönk så pass.
- Oljenivå relaterat ras avskrev jag detta som.
Så i vinter så sparade jag inte på krutet, jag lyxade med att köpa nya vippor, lyftare, stötstänger, stakar, kolvar you name it. Det som blev kvar av motorn var väl topparna som renoverades i form av mira sätena och slipa ventilerna, blocket blev kvar fast borrat första överdimension vilket reglerna tillåter.
Borrade för att det fanns ett hemskt jack i cyl.2 sedan ventil/kolvraset. Vi tog oss all tid i världen då vi nu satte ihop motorn, alla lagerspel mättes, även korrigerades på stakarna som var lite trång osv. Det vart nästan för seriöst för en standardmotor av denna kalibern.
Händelse 3:
Vad händer då? Jo den rasar igår efter en stunds körning.
Den gick i Fredags ca 30 min på land. Kollade så att allt verkade juste. Sedan byttes olja och filter och vi påbörjade någon slags "inkörning" i havet under Lördag dag. Tänker inte gå in på "inkörnings" processen då det finns lika många teorier där som motor skruvare, och det bör inte ha med problemet att göra.
Nåväl, 30 min till sjöss fick vi innan det sade pang bom i motorn, det hände på 4-4.500 rpm, och typ dellast.
Lyfter och river motorn igår kväll och ser till min förtvivlan att alla mina avgasvippor är helt brända, ena bulten som håller 1:ans avgasvippa har dessutom gått av. Samma sak med stötstängerna dom är brända i den änden som är mot vippan.
Kan meddela att här känns allt rätt hemskt, vad har jag gjort för fel?
Vi startade brainstorming och det vi hittade och kom fram till var väl:
- Dessa brända vippor har aldrig tidigare varit ett problem för något. Standard problemet har alltid varit ventil som fastnar och krockar med kolv, vi verkar ha lagat det problemet med honade styrningar, samt kallare olja. Så händelse 1 är numera ett isolerat problem, under kontroll.
- Händelse 2 & 3 hör ihop med något annat som blivit ändrat i motorn kommer vi fram till. Det har inte alls att göra med att oljan läkt ur motorn, att den har gått torr/varm som vi trodde efter händelse 2. För denna gången så var motorn full med kall och god olja, ända konstiga var att den rasade efter 30 minuter och brände vipporna i stället för en halv säsong som sist.
Och allt började egentligen med topparna som kom från Volvos testlab då det gäller eldade vippor.
Det vi hittade då vi undersökte topparna var att det satt andra ventilfjädrar i dom topparna, mest troligt något som volvos testgubbar monterat, och eftersom att dom var lite värre så gissar jag på att dom var ute efter att hitta en lösning på ventil krockar med kolv problemet.
Det är samma höjd på fjädrarna fast dom från testlabbet har ett varv mindre, och är tjockare. Jag skäms så in i helvete att jag inte var mer skeptisk till topparna när jag fick dom, men med EM hägrande 3 veckor bort så förbisågs nog rätt mycket i den renoveringen.
Provtryckte fjädrarna på enklaste sett i pelarborr med badrumsvåg (ja, vad göra mitt i natten) och det skiljer lite på dom.
SÄTE: 10 kg
12 mm: 20 kg
Bottnad fjäder: 30 kg
Så teorin är:
- Insugsventilerna klarar sig för att dom kyls av bränsle och luft.
- Förutom att sitta hetare till kanske avgasventilerna expanderar och går tyngre i styrningarna redan som det är.
- Addera sedan högre fjädertryck och orsaken till haverierna är löst?
Sido-spår:
Varför motorn klarade sig förra säsongen, med samma setup under en längre tid kan bero på att 5w30 oljan klarade "punkt" värmen som blev bättre, än 20w50 oljan vi nu kör med som alla raggare säger åt oss att köra med?
Sido-haveri:
Alla säten verkar ha hammrat ut sig redan efter 30 min på land och 30 min till sjöss. Inga teorier här. Ena kan va att sätena redan tappat härdningen från testlabbet? Eller gjort det då det gått varmt?
- Spelet i styrningarna är inte mätt, dock blev en styrning sleevad då den mirades, och dom andra fick godkänt av motorrenoveraren.
Jag hoppas ni orkade läsa hit, vad jag är ute efter är väl att få höra mer teorier, jag är inte så sugen på att försöka få ihop pengar till delar, för att sedan rasa motorn på samma sätt igen. Och det är ju så att man blir hemma blind, vi kanske stirrar oss blinda på helt fel sak?
Mvh
Peter