Tjena! jag och en bekant till mig va ute och mappade bilen min för några dar sen. det gick bra tills topppackningen gav sig! det måste ha hänt på sista svepet vi gjorde för efter det så drog tempen iväg och vit rök som följd.. nu har ja bytt packning och vi har vart ute igen och ställt ner tändning samt laddtryck lite grann. 13,5 grader tändning och 1,9 bar laddtryck. men när topppackningen gick så låg vi på 2,1 bars laddtryck och 15,5 graders tändning. en sak som är ganska viktig är att ja glömde efterdra toppen efter varmkörning klantig som ja är

(nu är den efterdragen haha) ja tror eller rättare sagt vet att det va därför packningen inte höll men vi vart lite fundersamma på hur mycke tändning man kan köra på? vore fint att köra på samma mapp som innan för då snöt det på ordentligt! har kollat på lite tändmappar på folk som åker på 98 okt och dom ligger upp mot 18 grader i tändning. så hur mycke tändning kan man köra på? vad är "max" liksom? vi hörde inga spikningar när vi mappade bilen innan det gick sönder.
Motorn
B230 med H-profil och oljekylda kolvar
531 topp portad av tommy luhr
jens gustavsson grenrör som det sitter en TB-60 snurra på
VEMS med delphi 788cc spridare
walbro 255 pump
98 oktan