hjälp motorn vill inte varva som den skall

Diskussioner för erfaret folk
urve
För lite laddtryck

hjälp motorn vill inte varva som den skall

Inlägg av urve »

tjena.
Har en Saab og900 T16 84 års modell som jag inhandlade för ett par år sen. bilen var redan färdig trimmad när jag köpte den. Då gick den som ett skållat ollon. motorn skall vara byggd för 6-700 hk men jag laddar bara 1kg för dom växel lådorna är inte mycket att hänga i granen.
Nu till problemet den funkade klockrent tills jag rasade växel lådan. så jag plockade ur motorn å bytte lådan. men sen när jag skulle testköra så ville den inte varva.
vid cirka 6000 rpm så dör varv räknaren men det går å varva cirka 500 till men sen börjar den hosta å rycka. står man still å varvar e det som ett varvstopp. Men när jag kör så rycker den å kan dö 1-2 sec innan den går igång igen. varvstoppet är stält på 8800 rpm å det var så mycket den varva när jag köpte den. bilen är instalerad med ett haltech e6k och ett msd dis 2 plus med 2 stycken msd spolar. har 60 -2 trigger på veven.
ställer jag msd´n på cpc så varvar bilen bara 3000 rpm å på ws varvar den 6000 rpm som jag skrev lite tidigare i texten. Har inte så jätte mycket motor info då jag slarvat bort alla papper.. jag köpte en ny msd dis 2 box för jag trodde det var den som var trasig men det visade sig att den var hel. funderade även på om det är för lite ah i batteriet som jag bytte samtidigt som växellådan. Men tycker inte det skall spela någon roll då generatorn laddar under färd.

Är det någon som varit med om detta problem tidigare eller är haj på sånna här grejjer så skriv gärna. är fruktansvärt sugen på att köra ifrån några stekare nu när det är sommar med den gamla besten.

visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men la den på avancerat för jag tänkte att erfaret folk skall få läsa lite å komma med lite ideer. Men flytta tråden om den ligger fel.
Enok
Forumsberoende

Re: hjälp motorn vill inte varva som den skall

Inlägg av Enok »

Eftersom problemet uppstod när du bytte låda, så skulle jag tro att du
skadat någon kabel el dålig kontakt i något kontaktstycke. Batteriet
kan även vara problemet.
Peter Olson
Skriv svar