Beachbuggy bygge med saab drivlina godkänt för strippen?!?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Kalle LKPG
Ganska mycket laddtryck

Beachbuggy bygge med saab drivlina godkänt för strippen?!?

Inlägg av Kalle LKPG »

Hejsan!

Har skaffat mig ett ganska yxigt bygge som jag vill få godkänt för stripkörning och funderar lite på vad som kommer behöva göras. I korthet så är det en beachbuggy med framvagn från en Saab 9000 2,0T som är påsatt bakom stolarna. Det finns en huvudbåge samt en rutram. Huvudbåge troligtvis inte godkänd och rutramen definitivt inte då den är gjord med svetsböjar. Byggherrens garaget: http://www.garaget.org/?car=150110

Jag utgår att jag som minst måste skaffa en godkänd bur el båge. Hur är det med kylslanagar etc? Det blir ju väldigt nära förarplatsen. Kan det bli problem med att få den nya drivlinan godkänd med? Den är bultad i karossen samt svetsad i bågen.
Vart tror ni man lämpligast köper båge/bur? Blir ju lite special iom beachbuggy samt annan drivlina.

Kan tillägga att det är ett jäkla ös i skiten. Det vägar ca 700kg och motorn bör lämna ca 250hkr.

MVH
Kalle
hauge
Forumsberoende

Re: Beachbuggy bygge med saab drivlina godkänt för strippen?

Inlägg av hauge »

Var ett par år sen jag höll på o läste dragracingreglementena men:

Alla cabbar o allt som är snabbare än 11-12 sek nånstans måste ha skyddsbåge.. under det så måste det vara riktig bur.
Kravet på bågen har jag för mig inte alls är så stora som en bur

Under en viss tid har jag för mig man inte får ha delad axel
Minnet säger att du måste ha nån form av brandvägg (t.ex. plåt) mellan förarutrymme o motor.

Det är en djävla massa regler, en del (de flesta) är bra och en del dödar sporten. jag ha t.ex satt på en bamsebakaxel men har c-clips så jag är inte direkt välkommen på tävlingar i alla fall..(kommer inte ihåg om det var överhuvudtaget eller under en viss tid.. orkar inte bry mig..ser till o få tider på event utan reglement o skiter i tävlingarna)

MEN: Det finns en massa event där man vad jag vet inte sätter krav efter ET-reglementet eller andra reglement.. dom kallar det prova på ..., en dag på strippen, onsdagskörningar i malmö osv

med cabbar har jag sett att en del har fångstremmar för armarna också
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Kalle LKPG
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Kalle LKPG »

Får börja fixa till de värsta stolligheterna på bilen. Bågen kanske mao är ok om det inte går för fort. Skulle vara skoj att åka lite i år så kan man ju fixa mer med den i vinter. Nu sitter tanken längst fram på passagerargolvet tex. Problemet är att den inte får plats någon annan stans. Kanske kan sätta dit en plåt runt och på så vis få det godkänt. Tror med det måste bli en skiljevägg. Doch funderar jag då på hur tex en gammal frontmotordragster kan bli godkänd? De brukar ju vara tämligen öppna runt motorn.

MVH
Kalle
Kalle LKPG
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Kalle LKPG »

Ska köra (förhoppningsvis) tävling på lördag så får se hur bes går. Är beredd på att det kanske inte blir något åka men ska se till att fråga dem om allt jag funderar på likt en nyfiken femåring:)

ET-reglementet är jäkligt komplext tycker jag och om de skulle hård dra det blir det fasen inte många bilar som får köra. Känns ju lite fånigt att man säger sig gå ewfter ett reglemente där man väljer att se mellan fingrarna med otaliga saker.

/Kalle
Misse
För mycket laddtryck

Inlägg av Misse »

nyfiken hur det gick med körandet på lördagen..... ?

'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Kalle LKPG
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Kalle LKPG »

Det gick väl ok trots allt. Körde 8,9 med 0,4sec reaktion samt mycket hjulspinn. 139 i slutfart på slitna gatdäck. Slank väl igenom bes lite för att de gillade bygget tror jag. Dock verkar det inte vara sådär jättemycket jobb med att få den mera besvänlig. En riktig bur, avskärmning till motorn, ringar runt drivaxlar va väl det stora. Får bli ett av vinterns projekt. likaså blir det att skaffa slicks:)

Spanar efter donatorbil då jag vill ha tag i en 9000 2,3t hemst efter -94 då de är mycket trimvänliga. Så vet ni om en sådan i närheten av östergötland för rimliga pengar hör av er!

/Kalle
Nisse Hult
För mycket laddtryck

Inlägg av Nisse Hult »

Hej Kalle, Roine här, gubben i det rostiga Volvoskåpet
som stod vid din sida i andra elimineringsrundan.

Kul bygge det där.
Ja du får nog skruva lite i vinter, det får jag göra också då bakaxeln gick i bitar häromdagen.

Jag måste också träna mot granen!
Livrädd för att rödlykta fick jag en reaktion på 0,6... Lite dåligt tycker jag allt.
Det, samt att plocka in luften ifrån utanför pannrummet som är ganska varmt
borde ge mej låga åttor. :-)

Jag har sett på en film att jag petar i trean en och en halv sekund före mål
och det säger mej att jag kan ha en tum lägre däck vilket gör bilen än mer accellerationssnabb.

En Torsen-diff är planerad så jag slipper att spinna bort starten..

Allt detta borde göra 9-sekunders-skåper till ett 7-sekunders dito. :-)
Men det är teoretiska drömmar, verkligheten är ju som bekant råare... :-/

Jag trodde länge att jag hade 350 av 430 möjliga hästar i min bil
men efter att ha kört datan i olika tabeller så blev det bara 310 vev-hästar kvar.
Jag tror att det är väl vridet som räknas i detta fallet.
Jag körde dina data också och dom sa att du har 144 vevhästar och 111 vid hjulen.

Kanske någon annan kan räkna ut det bättre med dessa data:
(Reaktionstiden avdragen)
Volvo 1530Kg -- 8,45 på 201 meter
Saab 700kg -- 8,50 på 201 meter
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
Skriv svar