Tjo
Har en B21 med ett mystiskt fel. Den går dåligt på tomgång, går inte att få den att gå vettigt under 1200rpm och den kräver sjukt hög förtändning för att ens gå. Vid 35-40° förtändning på tomgång går det jämnast och högst, vid 25° börjar den gå riktigt dåligt och vid 20° är det stenkrossverksamhet. 10° (som den skall ha vid tomgång) blir det bom stopp på maskin. Jag kan kanske leva med detta, men (uppskattad) 68° förtändning vid fullgas är inte så rockigt.
Motorn är en marinsnurra, en AQ140. Bygger på en B21 med dubbla Solex 44phn-3:or. Original sitter det en 160-topp med D-kam, nu sitter det en 531-topp med K-kam i. I princip allt utom blocket har renoverats under vintern. Det som kan vara relevant är:
*Renoverat förgasare, gjort ren munstycken, bytt nålventiler, justerat flottörnivåer
*Bytt topp, inslipade ventiler och injusterat ventilspel, planad topp, elring topppackning
*Renoverat och smörjt fördelare, ny brytarspets, kondning, rotor, lock och stift
*Monterat B23-remskiva för att kunna köra dubbla remmar
*En herrejösses massa annat fix (värmeväxlare, limpa, elsystem etc) som troligtvis inte är relevant
Jag vet inte om maskin gick med lika hög förtändning förra året, då den sjösattes direkt efter köp. Den gick dock minst lika dåligt då. Jag grundställde tändningen på 10° vid tomgång i år, men då fuggarna flödade över så gjorde jag inte mer än så. Nu när maskineriet ändå fungerar, men går dåligt, så tog jag en titt på tändningen å insåg att skruven som håller fördelaren på plats skruvat ur sig och fördelaren levde ett eget liv.
Följande åtgärder/observationer har jag gjort:
*Dubbelkollat nollningen på veven mot var ettans kolv befinner sig. Kolven ÄR I TOPP när remskivans märkning står på nollstrecket.
*kammens remskiva står med nollmärkningen exakt mitt i ventilkåpan. Då jag kör med en b230-topp (och kåpa) finns det inte jack som symboliserar nollan på kåpan, men en kugg fel syns tydligt, och det är det inte här.
*Kamvinkeln är ställd på exakt 60°, vilket är inom toleranserna. (62°+3°)
*Stiften är dom som Bosch rekommenderar med 0,7mm elektrodavstånd.
*Alla övriga tänddelar är Bosch, helt nya.
*förgasarna är grundinställda, och att avvika från grundinställningen försämrar både gången vid tomgång och toppeffekt. Förgasarna är ett kapitel för sig, ett helvete att ställa in. Det går inte att mäta CO, för det är blöta avgaser. Det går inte att mäta lambda, av samma orsak. Det är svårt att synka med flödesmätare, eftersom det inte finns några trattar, eller ens luftfilter (men jag har förvisso inte försökt). Att feta på, eller magra ut, soppan gör inte att det går att köra med lägre förtändning.
*Komp är: 9.6 , 10.0 , 10.1 , 9.9
*Det går inte att se nollmärkningen för mellanaxeln utan att riva ner all kylningsutrustning, så det har jag inte gjort. Men detta spelar ju ingen roll, eftersom det bara är att flytta fördelaren en kugg om den står fel.
*Tändningen är ställd med stroboskoplampa, kopplad till ettans stift som sig bör.
*Den spikar inte vid fullgas. Svårt att se hur många graders förtändning den är på då, då skalan slutar på 35°, men den är lååångt utanför i vilket fall.
*stiften är mörkt bruna, på gränsen till svarta, men inte koksade eller sotiga.
DVS:
När ettans kolv de facto är 35° BTDC, där tänder ettans stift. Detta är den bästa inställningen, där går maskin bäst. Hur kommer detta sig? Vad skall jag göra för att få vettig förtändning? Är jag dum i huvudet och har missat något?
B21 kräver extremt hög förtändning för att gå
Moderator: backeliten
B21 kräver extremt hög förtändning för att gå
Och sporkilen på vevaxelen är fortfarande hel?
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: B21 kräver extremt hög förtändning för att gå
Sitter tändkablarna rätt, dvs tänkt på vilket håll fördelaren snurrar(ser alla stift likadana ut)?
Vad har du för tändspole och hur många volt får den?
Kom det till någon lösning?
min b21et vill också ha en massa förtändning dock långt ifrån så extremt.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
sätt i en BB lamda så ser du hur förgasarna jobbar på riktigt. det går leta bygg tråd här på forumet... jag hitta den http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40361
ställ tändningen så den ligger på 35 grader fullt utslagen. sen får du leta felet.
tycker kompan va låg på mätaren? hadde du full gas?
mvh jens
ställ tändningen så den ligger på 35 grader fullt utslagen. sen får du leta felet.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
hade liknande strul med en folkrace snurra, den hade strul med soppa tillförsel genom gasarna.. prova en annan uppsättning gasare eller liknande
Johannes wikström
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Tändkablarna sitter rätt, och stiften såg i princip likadana ut. Några lite svartare, men inte mycket.Steve skrev:Sitter tändkablarna rätt, dvs tänkt på vilket håll fördelaren snurrar(ser alla stift likadana ut)?
Tändspolen är en blå variant, troligtvis Biltema. (sitter bakom toppen så lite krånglig att komma åt). Har inte mätt spänningen till den (dum som man är). Kan mäta spänningen med tändningen på, dock inte under drift. Kan ju mäta motståndet i primär och sekundärlindningen, om det kan hjälpa.
Nä. Eller kanskeEddie skrev:Kom det till någon lösning?

Testade att göra en 'folkracefördelare', tog en vanlig fördelare med slungvikter och svetsade ihop dessa. Ställde tändningen på 35° på tomgång. Gick bra även på höga varv. Ställde den på 40°, gick lika bra både på tomgång och på höga varv. Så det spelade egentligen inten roll om jag använde en stummad fördelare ställd så den gav 35° förtänding vid höga varv, eller en med fungerande vikter som var ställd så den hamnade runt 70°(!) vid fullgas. (40° +26° eller vad det blir)
Jo, jag har också funderat på en bb-lambda i limpan innan vattenmanteln tar slut, men det är lite meck: svetsa gjutjärn, försänka i limpan, göra adaptrar osv. Känns som att det borde gå att felsöka utan lambda.Jens Gustavsson skrev:sätt i en BB lamda så ser du hur förgasarna jobbar på riktigt. det går leta bygg tråd här på forumet... jag hitta den http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40361
mvh jens
Kanske lite låg, men motorn är på inga sätt ny. Full gas, alla stift ur.
Detta är min tanke med. Till exempel någon liten spricka i förgasaren som vidgar sig när man skruvar ihop den, munstycke som inte vill vara med riktigt eller liknande. Jag har därför (+att choke kan vara gött att ha) gjort iordning eller 32/36DGV som skall testas nästa år. Eventuellt får en 36DCD också vara med i startfältet.Wikstrom skrev:hade liknande strul med en folkrace snurra, den hade strul med soppa tillförsel genom gasarna.. prova en annan uppsättning gasare eller liknande
Det som talar emot fuggarna är att den går bra vid belastning och stiften ser rätt ut.