Sida 1 av 3

Mercedes 190E 3.0T

Postat: sön aug 18, 2013 7:06 pm
av speeds_
Tjoho!

Alexander här! Har suttit och smygläst på detta forum ett bra tag nu, så tänkte att det kanske är dags att lägga upp mitt egna projekt.
Jag har kommit väldigt långt, är väl mer eller mindre klar för iår. Men som vanligt är det alltid något nytt som kommer och skall uppgraderas, så det lär väl finnas lite mer jag kan bidra med.

Lite om bilen:

Mercedes 190E, från första början var det en 1,8 som skulle få sig en liten turbo var det tänkt. Men som vanligt ska alltid allt balla ur... Nu står jag här idag med en M103, 3,0 liters rak 6a med en HX52. Vad hände?!

Motor:
M103 3,0L
Matchportad
Hårdare ventilfjädrar
Holset HX52
VEMS motorstyrning
Bosch Motorsport tändspole
Bosch 1680cc spridare
Turbobanditen grenrör
4" Downpipe
3,5" avgas
3" IC
60mm Wastegate
Marmander Dumpventil
828 engineering fuelrail
Torques BTR
Dubbla 044 pumpar ( kopior )
Oljekylare
Matning AN8
Retur AN6
Bakflyttad kylare

Drivlina:
Getrag 717.404 Dogleg ( 1an bakåt )
Sachs 765 tryckplatta
Ombyggt svänghjul
4 pucks sinter
ASD diff
2.5-16V drivaxlar

Chassi:
Bilstein B8 runt om
Fjädrar från R129
Främre krängare 28,5mm
Ställbara topplager
Ställbara camberstag
Förstärkt subframe
Fjäderbensstag
Delrin subframe bussnningar
Polyurethan bussningar bärarm fram & bak
Mofierade spindlar för större rattutslag
16V styrväxel
"Servokyl" från W124.

Fälgar & däck:
OZ Futura - Pulverlackade och renoverade.
17x9 med Federal Evo 595 215/40
17x10,5 med Federal SS 595 235/40

Fram:
Brembo 4 kolvs
330mm borrade skivor
Stålomspunna slangar

Bak:
Ate 2 kolvs ok
300mm skivor
Stålomspunna slangar

Främre nav och hubbar från R129
Ombyggda nav bak

Bromsförstärkare 420TE W210
Hydraulisk handbroms
Flyttad ABS enhet



Lägger upp några bilder så får ni se vad som hänt. :wink:

Detta var när bilen införskaffades..
Bild
Bild
Bild

Sedan började allt det roliga!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Snart så är den nere på hjul! Det var meningen att bakvagnen skulle sitta på plats nu men icke, skulle fylla på gasen till svetsen så jag kunde göra klart förstärkningen samt fästena för krängaren bak. Men dessvärre hade inte lokala bygghandeln någon gas kvar, och skulle få in nytt tidigast fredag, suck... Nåja, som jag tidigare sa är bakvagnen "klar". Diff, drivaxlar, krängare och ställbara camberstag kommer in mot våren då detta inte ligger som prio 1 just nu.

Motorn börjar även ramla ihop, alla lopp honade och lite smådelar är monterade. Nästa lön skall det beställas lager osv så jag kan smälla ihop den :thumbup:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Och här är vi idag.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Är det ok att säga att det ballade ur?

Fö. står bilen på mappning atm, hoppas att kunna smiska lite asap. :)

/ Alexander

Re: speeDs_ - 190E 3.0T

Postat: sön aug 18, 2013 7:50 pm
av Robin Olivi
Haha, tror detta projekt kvalar in som en urspårning. Fränt!

Se till att få den mappad nu, hösten är snart här...

Re: speeDs_ - 190E 3.0T

Postat: sön aug 18, 2013 8:00 pm
av Erik Nygårds
Tjena fin som fan.. vad e avgashuset behandlat med? mvh erik

Re: speeDs_ - 190E 3.0T

Postat: sön aug 18, 2013 8:10 pm
av Croner
Det där bidde lixom sådär skitbra!! (fast det är en MB) ;)

Re: speeDs_ - 190E 3.0T

Postat: sön aug 18, 2013 10:40 pm
av Erik Sandström
sjukt frän :thumbright:

haru kvar 1,8:an i nån gömma?

Re: speeDs_ - 190E 3.0T

Postat: mån aug 19, 2013 4:20 am
av 740Bodo
riktigt grym! tok fett stuk på den :thumbright:

Re: speeDs_ - 190E 3.0T

Postat: mån aug 19, 2013 7:54 am
av riseabove
undrar hur den är o köra med den camberinställningen :) om man kollar på bilden tagen på motorrummet ovanifrån så ser man en viss skillnad i hur fjäderbenen är inställda .

med det sagt så måste jag ge dig EN STOR JÄVLA ELOGE OCH STÅENDE OVATIONER URSPÅRNING GRAND LUXE JÄÄÄÄVLAR I HELVETE VA FET !!!!!!

Re: speeDs_ - 190E 3.0T

Postat: mån aug 19, 2013 8:58 am
av gottlieb
Den är så grymmt Clean och snyggt byggt.10 :thumbright: upp

Re: speeDs_ - 190E 3.0T

Postat: lör aug 24, 2013 9:48 am
av speeds_
Tack så mycket allesammans! Sjukt kul att höra :) Avgashuset var lackat med Hagmans 800C färg, helt värdelöst! lossna första uppstarten... Sen var inte hjulen inställda på bilderna. :)


Mappningen går framåt! Saker och ting börjar lira riktigt bra nu. Vi ligger på ca 1,5 bars ladd och tändningen är inte helt 100 än, sen är den bara mappad upp till ca 5000 varv. Just nu ligger effekten på 406hk på hjulen. Detta är även på en dyno dynamics bänk, dessa är kända för att vara glädjedödare pga att dom visar låg effekt.

Men med vassare tändning, mer ladd och lite mer varv så kommer den nog vråla på rätt så bra! Ska bli sjukt intressant och se hur mycket effekt vi kan hitta i den. :twisted:

https://www.youtube.com/watch?v=OTZyBnW ... ata_player

Re: speeDs_ - 190E 3.0T

Postat: lör aug 24, 2013 11:31 am
av Modlendingen
Det var ein grom Merce :)

Re: speeDs_ - 190E 3.0T

Postat: lör aug 24, 2013 11:37 am
av Elias_
riktigt snyggt bygge :thumbright:
åker likadana ok fram på fenan men vad åker du för skivor ? ser biffigare ut än mina 294mm E320 skivor.

Re: speeDs_ - 190E 3.0T

Postat: lör aug 24, 2013 8:21 pm
av 7aan
Fy i satan så fet!

Grymt bygge!

Re: speeDs_ - 190E 3.0T

Postat: sön okt 13, 2013 11:48 am
av speeds_
Modlendingen skrev:Det var ein grom Merce :)
Tack! :)
Elias_ skrev:riktigt snyggt bygge :thumbright:
åker likadana ok fram på fenan men vad åker du för skivor ? ser biffigare ut än mina 294mm E320 skivor.
Tack så mycket! Mina skivor är på 330mm, oken kommer från en s-klass. :)
7aan skrev:Fy i satan så fet!

Grymt bygge!
Tack så mycket! :)

Har hunnit med mycket sen sist... Bla så fick jag vevlagerras. Men några veckor senare fick jag ihop en ny motor så nu lever den igen. :wink: Men igår när jag skulle ut och köra så fick diffen för sig att ge upp, fick ialf några mils körning innan.

Skall se till att byta diffen asap så jag hinner köra slut på alla däck som ligger och väntar :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

En liten värdelös burnis :hihi:
http://www.youtube.com/watch?v=XDQOsrr_ ... e=youtu.be

Re: Mercedes 190E 3.0T

Postat: tor maj 15, 2014 5:30 pm
av speeds_
Ursäkta tystnaden men det har varit fullt upp! ( Just denna tråd hade jag helt glömt bort ) Bilen går, hipp hipp hurra! I helgen blev första riktiga premiärturen, MB Springmeet i Hedemora, så det blev ca 13 mil åkning totalt. Bilen gick hur bra som helst förutom en tryckslang som lossnade samt att läppen fick för sig att vika sig under bilen i lite högre hastigheter :roll: Har två stag till skall stärka upp den, men hann aldrig fixa dom innan dumt nog. Men vilken jävla känsla det var att få köra den igen! Och den märks att den är mycket lättare än förra året, den rör sig! <3 :D

Bilen är inte riktigt klar än, skall fixa några dörrsidor, bygga fjäderbensstag, dra klart den sista elen mm. Dock lyckades jag tabba mig rätt så bra med "urgröpningen" till turbon, jag måste varit full när jag gjorde den... Sjukt irriterande, men vad gör man? Jo skiter i det.

Har inte hunnit fixa några riktiga bilder, så ni får några från mobilen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Mercedes 190E 3.0T

Postat: tor maj 15, 2014 5:57 pm
av Lillen
Heja heja.
Gillar Harlequinratten , ganska udda :thumbright:

Är det samma effekt och recept i motorn?
Har en liknande setup på gång gällande volym och turbo.
Så man blir ju nyfikon hur det blir effektmässigt?!