batchfire eller multipoint?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

moken
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån okt 22, 2012 6:04 pm
Ort: Ösmo

batchfire eller multipoint?

Inlägg av moken »

Såg i min mapp att jag kör spridarna med multipoint, dvs skjuter alla 4 samtidigt.
Då har jag 80%dutycycle redan vid 7ms vid 8500 varv.
Om jag istället kör batchfire, skjuta av 1 & 3 samt 2 & 4 samtidigt stämmer det att det blir 14ms jag kqn köra dom då?
Nu minns jag inte riktigt vilka spridare jag satt på samma utgång dock (en spridarutgång död) så har jag tex satt 1 & 4 på samma skiter det sej ju såklart.
Och just det, om jag kör batchfire istf multipoint, måste jag då höja bränslemapparna?
Patrik Hökenström

BildBild

Diverse byggbilder och annat finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/
moken
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån okt 22, 2012 6:04 pm
Ort: Ösmo

Re: batchfire eller multipoint?

Inlägg av moken »

Hm, batchfire kanske fyrar av 1 &4 samt 2 &3 förresten?
Patrik Hökenström

BildBild

Diverse byggbilder och annat finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: batchfire eller multipoint?

Inlägg av Pacman »

Dutycycle är det tidsfönster du har på dig att ha spridaren öppen. Du får inte mer tid bara för att du väljer en annan tidpunkt att börja räkna dutycycle. Tidsfönstrets storlek beror ju på varvtalet och är samma oavsett hur du gör. Enda sättet att få in mer soppa på samma tid är att ha större spridare.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
moken
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån okt 22, 2012 6:04 pm
Ort: Ösmo

Re: batchfire eller multipoint?

Inlägg av moken »

Fast den tid det tar att öppna/stänga spridaren blir ju kortare om jag inte fyrar av alla spridare varje gång, fast det borde visserligen inte vara dubbelt.

Men enligt haltechmanualen skulle man kunna köra dubbla spridartiderna med batchfire vs multipoint?
Patrik Hökenström

BildBild

Diverse byggbilder och annat finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: batchfire eller multipoint?

Inlägg av Pacman »

Hur tänker du nu?
Du har fyra kranar till fyra hinkar.
Du får ha öppet varje kran max en minut och tiden räknas från det att du öppnar kranen.
Om du öppnar alla på en gång och räknar minuten gemensamt eller om du öppnar var kran för sig och räknar respektive minut var för sig....spelar ingen roll. En minut är en minut! Väljer du att ha dem öppna i 30sek så utnyttjar du 50% dutycycle.

Nästa gång varvar du högre. Nu tar en cykel på två varv bara 40sek så du får bara ha kranarna öppna max 40sek. Du fortsätter att ha dem öppna i 30sek. Nu är dutycycle uppe i 75% trots att du inte öppnat kranarna mer. Tidsfönstret har minskat.

Spridarna öppnas inte långsammare för att flera öppnas samtidigt. Det är inte en liten tomte som springer och öppnar och stänger dem. De kan öppna och stänga samtidigt på samma tid oavsett hur många som öppnar samtidigt.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
moken
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån okt 22, 2012 6:04 pm
Ort: Ösmo

Re: batchfire eller multipoint?

Inlägg av moken »

Frågan kommer ifrån detta som står i min haltech manual.
http://200sx.kicks-ass.net/moken/img521d8491ad427.jpg

Det jag tänker på också är att din lilla tomte måste ju hinna öppna och stänga kranarna varje gång också vilket stjäl lite tid :)
Men om det inte är ngn skillnad så fortsätter jag helt enkelt att köra multipoint för enkelhetens skull :)
Patrik Hökenström

BildBild

Diverse byggbilder och annat finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: batchfire eller multipoint?

Inlägg av Kadett4wd »

Det finns sprut som öppnar och stänger två ggr per motorcykel.
Då har du en förlorad 'deadtime', runt 0.7(eller om det var 0.07ms) som dras av från den totala tiden spridaren kan vara öppen.

säg du har den öppen 5ms per gång, då ryker det 5.7(eller 5.07ms) mao totalt 11.4ms(eller 10.14)
Istället för en öppning per motorcykel som då skulle bli totalt 10.7(eller 10.07)

Som ni ser minns jag inte decimalerna på deadtime, men ni förstår exemplet.
Man kan således vinna lite på att låta spridarna öppna en gång per motorcykel.

så kolla om de öppnar 2ggr i multipoint eller batch, man kan tjäna lite spridarkapacitet där.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Sv: batchfire eller multipoint?

Inlägg av Niklas Sandström »

Kör man utan kam synk så öppnar spridarna en gång varje varv. Man måste köra sekventiellt om dom ska öppna en gång per två varv, och då kan man inte para ihop två spridare.
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: batchfire eller multipoint?

Inlägg av mattias »

Öppnar man en gång per cykel (två varv) vinner man även noggranhet på det exakta flödet genom spridaren, då samma totala mängd blir mer exakt med bara en öppningstid. Det är inget problem på bruks-bils-spridare, men börjar man räkna 100+ hk/cylinder börjar det göra av sig om man behöver ha bra emissions-värden på besiktningen och en justerbar tomgång/låg last. Med t.ex de gamla Bosch 1680 cc/min blir det här känsligt.

Det går jättebra att köra två och två, och bara öppna en gång per cykel. Inget som motsäger det, men man måste bara fundera på hur allt hänger ihop med hur ens styrsystem räknar på skalfaktor och bränslemapp så det blir rätt mängd bränsle (blir annars dubbelt så mycket, eller hälften, och så vidare).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: batchfire eller multipoint?

Inlägg av Kadett4wd »

Värt att nämnas,, alla sprut är inte likadana.
Det jag jobbat mest i (DTA) öppnar bara en gång per cykel hur än man ställer sprutet, seqventiellt,batch etc etc.
MEN! slår man över till 'twostroke' mode.. så öppnar det 2ggr per cykel, mao 1 gång per cykel i en 2 taktare.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar