batchfire eller multipoint?
Moderator: backeliten
batchfire eller multipoint?
Såg i min mapp att jag kör spridarna med multipoint, dvs skjuter alla 4 samtidigt.
Då har jag 80%dutycycle redan vid 7ms vid 8500 varv.
Om jag istället kör batchfire, skjuta av 1 & 3 samt 2 & 4 samtidigt stämmer det att det blir 14ms jag kqn köra dom då?
Nu minns jag inte riktigt vilka spridare jag satt på samma utgång dock (en spridarutgång död) så har jag tex satt 1 & 4 på samma skiter det sej ju såklart.
Och just det, om jag kör batchfire istf multipoint, måste jag då höja bränslemapparna?
Då har jag 80%dutycycle redan vid 7ms vid 8500 varv.
Om jag istället kör batchfire, skjuta av 1 & 3 samt 2 & 4 samtidigt stämmer det att det blir 14ms jag kqn köra dom då?
Nu minns jag inte riktigt vilka spridare jag satt på samma utgång dock (en spridarutgång död) så har jag tex satt 1 & 4 på samma skiter det sej ju såklart.
Och just det, om jag kör batchfire istf multipoint, måste jag då höja bränslemapparna?
Re: batchfire eller multipoint?
Hm, batchfire kanske fyrar av 1 &4 samt 2 &3 förresten?
Dutycycle är det tidsfönster du har på dig att ha spridaren öppen. Du får inte mer tid bara för att du väljer en annan tidpunkt att börja räkna dutycycle. Tidsfönstrets storlek beror ju på varvtalet och är samma oavsett hur du gör. Enda sättet att få in mer soppa på samma tid är att ha större spridare.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Fast den tid det tar att öppna/stänga spridaren blir ju kortare om jag inte fyrar av alla spridare varje gång, fast det borde visserligen inte vara dubbelt.
Men enligt haltechmanualen skulle man kunna köra dubbla spridartiderna med batchfire vs multipoint?
Men enligt haltechmanualen skulle man kunna köra dubbla spridartiderna med batchfire vs multipoint?
Hur tänker du nu?
Du har fyra kranar till fyra hinkar.
Du får ha öppet varje kran max en minut och tiden räknas från det att du öppnar kranen.
Om du öppnar alla på en gång och räknar minuten gemensamt eller om du öppnar var kran för sig och räknar respektive minut var för sig....spelar ingen roll. En minut är en minut! Väljer du att ha dem öppna i 30sek så utnyttjar du 50% dutycycle.
Nästa gång varvar du högre. Nu tar en cykel på två varv bara 40sek så du får bara ha kranarna öppna max 40sek. Du fortsätter att ha dem öppna i 30sek. Nu är dutycycle uppe i 75% trots att du inte öppnat kranarna mer. Tidsfönstret har minskat.
Spridarna öppnas inte långsammare för att flera öppnas samtidigt. Det är inte en liten tomte som springer och öppnar och stänger dem. De kan öppna och stänga samtidigt på samma tid oavsett hur många som öppnar samtidigt.
Du har fyra kranar till fyra hinkar.
Du får ha öppet varje kran max en minut och tiden räknas från det att du öppnar kranen.
Om du öppnar alla på en gång och räknar minuten gemensamt eller om du öppnar var kran för sig och räknar respektive minut var för sig....spelar ingen roll. En minut är en minut! Väljer du att ha dem öppna i 30sek så utnyttjar du 50% dutycycle.
Nästa gång varvar du högre. Nu tar en cykel på två varv bara 40sek så du får bara ha kranarna öppna max 40sek. Du fortsätter att ha dem öppna i 30sek. Nu är dutycycle uppe i 75% trots att du inte öppnat kranarna mer. Tidsfönstret har minskat.
Spridarna öppnas inte långsammare för att flera öppnas samtidigt. Det är inte en liten tomte som springer och öppnar och stänger dem. De kan öppna och stänga samtidigt på samma tid oavsett hur många som öppnar samtidigt.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Frågan kommer ifrån detta som står i min haltech manual.
http://200sx.kicks-ass.net/moken/img521d8491ad427.jpg
Det jag tänker på också är att din lilla tomte måste ju hinna öppna och stänga kranarna varje gång också vilket stjäl lite tid
Men om det inte är ngn skillnad så fortsätter jag helt enkelt att köra multipoint för enkelhetens skull
http://200sx.kicks-ass.net/moken/img521d8491ad427.jpg
Det jag tänker på också är att din lilla tomte måste ju hinna öppna och stänga kranarna varje gång också vilket stjäl lite tid

Men om det inte är ngn skillnad så fortsätter jag helt enkelt att köra multipoint för enkelhetens skull

- Kadett4wd
- Forumsberoende
Det finns sprut som öppnar och stänger två ggr per motorcykel.
Då har du en förlorad 'deadtime', runt 0.7(eller om det var 0.07ms) som dras av från den totala tiden spridaren kan vara öppen.
säg du har den öppen 5ms per gång, då ryker det 5.7(eller 5.07ms) mao totalt 11.4ms(eller 10.14)
Istället för en öppning per motorcykel som då skulle bli totalt 10.7(eller 10.07)
Som ni ser minns jag inte decimalerna på deadtime, men ni förstår exemplet.
Man kan således vinna lite på att låta spridarna öppna en gång per motorcykel.
så kolla om de öppnar 2ggr i multipoint eller batch, man kan tjäna lite spridarkapacitet där.
Då har du en förlorad 'deadtime', runt 0.7(eller om det var 0.07ms) som dras av från den totala tiden spridaren kan vara öppen.
säg du har den öppen 5ms per gång, då ryker det 5.7(eller 5.07ms) mao totalt 11.4ms(eller 10.14)
Istället för en öppning per motorcykel som då skulle bli totalt 10.7(eller 10.07)
Som ni ser minns jag inte decimalerna på deadtime, men ni förstår exemplet.
Man kan således vinna lite på att låta spridarna öppna en gång per motorcykel.
så kolla om de öppnar 2ggr i multipoint eller batch, man kan tjäna lite spridarkapacitet där.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- För mycket laddtryck
Sv: batchfire eller multipoint?
Kör man utan kam synk så öppnar spridarna en gång varje varv. Man måste köra sekventiellt om dom ska öppna en gång per två varv, och då kan man inte para ihop två spridare.
/ Niklas Sandström
Öppnar man en gång per cykel (två varv) vinner man även noggranhet på det exakta flödet genom spridaren, då samma totala mängd blir mer exakt med bara en öppningstid. Det är inget problem på bruks-bils-spridare, men börjar man räkna 100+ hk/cylinder börjar det göra av sig om man behöver ha bra emissions-värden på besiktningen och en justerbar tomgång/låg last. Med t.ex de gamla Bosch 1680 cc/min blir det här känsligt.
Det går jättebra att köra två och två, och bara öppna en gång per cykel. Inget som motsäger det, men man måste bara fundera på hur allt hänger ihop med hur ens styrsystem räknar på skalfaktor och bränslemapp så det blir rätt mängd bränsle (blir annars dubbelt så mycket, eller hälften, och så vidare).
Det går jättebra att köra två och två, och bara öppna en gång per cykel. Inget som motsäger det, men man måste bara fundera på hur allt hänger ihop med hur ens styrsystem räknar på skalfaktor och bränslemapp så det blir rätt mängd bränsle (blir annars dubbelt så mycket, eller hälften, och så vidare).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Värt att nämnas,, alla sprut är inte likadana.
Det jag jobbat mest i (DTA) öppnar bara en gång per cykel hur än man ställer sprutet, seqventiellt,batch etc etc.
MEN! slår man över till 'twostroke' mode.. så öppnar det 2ggr per cykel, mao 1 gång per cykel i en 2 taktare.
Det jag jobbat mest i (DTA) öppnar bara en gång per cykel hur än man ställer sprutet, seqventiellt,batch etc etc.
MEN! slår man över till 'twostroke' mode.. så öppnar det 2ggr per cykel, mao 1 gång per cykel i en 2 taktare.
///AMG