Hjälp mig identifera en "skada" på B230fk Vevaxel

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
hyperion
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis jan 01, 2013 12:53 pm

Hjälp mig identifera en "skada" på B230fk Vevaxel

Inlägg av hyperion »

Rev isär ett b230fk block i helgen som jag tänkt renovera och ha som utgångsobjekt för vidare trimmande.

Kollade över veven lite snabbt och såg detta:
Bild

Ytan känns helt slät/jämn med resten men ser ju inte så vackert ut. Bara den fläcken jag såg, resten såg ut som jag antar att det ska.
Lagren såg lika "fina" ut under alla överfall.

Vad är detta?

Är det något som kan påverka hållbarheten/driftsäkerheten på maskinen?
Går det att använda eller måste jag skaffa en ny? :(
Peter Olsson
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Hjälp mig identifera en "skada" på B230fk Vevaxel

Inlägg av StefanM »

det har nog bara varit vatten eller föroreningar i oljan, på tid och längd bildas olika föreningar och ibland kan det etsa i material. Gnugga med svinto så kanske det försvinner, har nog ingen betydelse för funktionen om man ser till skicket i övrigt.
ace_of_cloves
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: sön feb 06, 2011 8:23 pm
Ort: Finland

Re: Hjälp mig identifera en "skada" på B230fk Vevaxel

Inlägg av ace_of_cloves »

Ser ut att eventuelt behöva en polerning.
hyperion
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis jan 01, 2013 12:53 pm

Re: Hjälp mig identifera en "skada" på B230fk Vevaxel

Inlägg av hyperion »

Tackar för svar. Ska prova med lite autosol först och se om det hjälper.

fler åsikter på om det är nån nackdel att köra som det ser ut?
att lämna bort den för polering/slipning är inte aktuellt då det bör sticka iväg längre än en till b230 motor. :P

Stefans post känns rätt logisk då den stått ett bra tag. Tack igen :)
Peter Olsson
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Hjälp mig identifera en "skada" på B230fk Vevaxel

Inlägg av Xuri »

den har stått längre med taskig olja, lite autosol å några tag gör susen :)
Jens Hedlund.
Skriv svar