Startproblem B230FK, frågor om LMM och konvertering F->FK

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

zibbe
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Startproblem B230FK, frågor om LMM och konvertering F->FK

Inlägg av zibbe »

Problemen gäller en 740GLE-89, från början med en B230F och LH2.4 bränslesystem.
Motor och boxar är original från 940-96 och monterades i 740n nu i veckan.
(Box nr kan kollas upp.)

740ns original motorhärva används med monterat spridarmotstånd och förlängda kablar till luftmassemätaren.

Problemen är sådana att vid första uppstart ville motorn bara vara igång i ca 2 sekunder innan den stannade, en ny uppstart gjordes med samma resultat.
Jag drog då ur Luftmassemätaren och då gick faktiskt motorn tills jag själv stängde av den, givetvis bluddrade o missade men den gick ju.

Jag kopplade då in luftmassemätaren igen och direkt dog motorn.
Då provade jag att starta bilen med sugmotorns original bränslebox, samma resultat som med turbons bränslebox.

Jag upptäckte att luftmassemätarens kabel från 940n har 6 kablar mot 740ns 5, efter mkt sökande och forskande hittade jag info om färg och vart den var ansluten på bränsleboxen i 940n kopplade jag en kabel från boxen till 740ns luftmassemätarkontakt och plötsligt gick motorn riktigt fint med inkopplad luftmassemätare tills jag stängde av den.

Är det någon som har vart med om att de fått dra en extra kabel från bränslebox till luftmassemätaren vid ett sådant motorbyte, dvs från 5 till 6 kablar?

Nöjd för kvällen avbröt jag mitt mekande och återupptog det dagen efter, döm om min förvåning när plötsligt motorn reagerade precis likadant som innan jag drog extrakabeln (fastlödd).
Jag bytte luftmassemätare, 3 olika med samma slutnr (016) utan resultat, även en ny kabel drogs men utan resultat.

Då kanske det är något annat fel och att det bara var en slump att motorn fungerade fint på kvällen innan oberoende av den extra kabel jag monterat?

Jag har tyvärr inga fler bränsleboxar att prova med och att låna någon/köpa med ångerrätt på skroten är av erfarenhet omöjligt.

Felkoder är inte kontrollerade än, det ska göras i helgen.

Tacksam för svar och funderingar. :)
Jag vet ju att väldigt många här i landet har gjort liknande motorbyten. :)
Bild

Den som har flest fordon när den dör vinner.
mrjaybeeze
För mycket laddtryck

Re: Startproblem B230FK, frågor om LMM och konvertering F->F

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

kabel til hvilken pin var det som skilte mellom pluggene ?
Det står nummer på selve kontaktstykket.

Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
zibbe
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av zibbe »

Det var på pin 6 som det saknades kabel i 740n, och dit jag drog min egna.
Det konstiga är dock att i 740ns originalhärva finns det en kabel som jag minns var vit/gul ansluten på just plats 23 på bränsleboxen, dvs exakt samma som på 940n, men den kabeln verkar iallafall inte gå upp till luftmassemätaren.

Imorgon ska jag ge mig på att bråka lite med bilen igen. :)
Bild

mrjaybeeze
För mycket laddtryck

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

Pin 6 på AMM er tilkopling for CO potensiometer for de modellene som går uten katalysator.
Denne blir ganske riktig koplet til terminal 23 på ECU.

Dette blir vanligvis ikke brukt til noe som helst :-)
Dersom du bruker 016 AMM er det ingen innvendig forbindelse i AMM så om kabel er der eller ikke skal være uten betydning

mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
zibbe
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av zibbe »

Okay, det vart ju bra att få veta vad den är till. :)
Nu är dock problemet med luftmassemätaren löst, jag mätte upp kablarna och märkte då att jord saknades, kabeln var kopplad men är nu bytt mot en som är jordad i chassiet.
Då gick motorn som en klocka. :)

Dock är det problem med kopplingen, det verkar vara omöjligt att få ur luften (det känns som det), men det ska rivas imorgon.
Tack för hjälpen mrjaybeeze. :thumbright:
Bild

MVA-Productions
För mycket laddtryck

Inlägg av MVA-Productions »

Angående luften i kopplingen så brukar jag lösa det med en liten egentillverkad bromsluftare för att trycksätta bromsvätskebehållaren med ca 0,5 bar och sen öppnar jag bara luftnippeln med en genomskinlig slang påtryckt och stänger inte innan det slutar komma luftbubblor. Fungerar klockrent och är riktigt simpelt! Man måste bara hålla järnkoll på nivån i behållaren då det sitter en vägg där inne som gör så att kopplingen inte har tillgång till all vätska, skit dålig förklaring men lyft på locket och kolla så är det enklare att förstå hur jag menar.

Mvh
zibbe
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av zibbe »

Det verkar ha vart en kombination av luft och för kort "pinne" mellan kopplingscylindern och kopplingsarmen, konstigt då allt funkade bra på donatorbilen och det enda jag bytt är urtrampningslagret, jag kollade givetvis så att de hade samma höjd.

"Pinnen" är nu bytt mot en längre bult, och ska bytas till en lite längre igen.
Är det någon som har haft ett liknande problem och fått göra nå liknande för att få kopplingen att fungera bra?
Bild

Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende

Inlägg av Roslund »

Tog du svänghjulet från 940n oxå? Vad kör du för vxllåda?
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi

TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
zibbe
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av zibbe »

Japp, svänghjul kommer från 940n, jag hade bara loss växellådan (M90) för att kontrollera så att lamell/tryckplatta såg bra ut (det var nyligen bytt enl tidigare ägare, det stod Sachs och Volvo) och för att byta urtrampningslagret.

Hursomhelst ska jag ju förlänga pinnen lite till, men jag tycker bara att det är konstigt att det måste göras när det är originalgrejer från början. :)
Bild

Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende

Inlägg av Roslund »

Låter ju konstigt? Det går shimsa bakom kulan i lådan som kopplingsarmen vilar på men lite drygt att pilla med det nu när lådan är i bilen. Du har inte sån otur då så att "gropen" i kopplingsarmen blivit utnött så kulan börjar gå igenom?
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi

TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Jocke_Karelius
För mycket laddtryck

Inlägg av Jocke_Karelius »

En dum fråga. ( har själv lyckats) har du satt i lamellen åt rätt håll? Jag satte i den fel engång, å samma symptom som luft var ett faktum, den slirade lite å kopplade inte helt ur... jag luftade nästsn ihjäl mig och bilen, men det var lamellen som var vänd åt fel håll.
Skriv svar