Startproblem B230FK, frågor om LMM och konvertering F->FK
Postat: fre sep 06, 2013 9:43 am
Problemen gäller en 740GLE-89, från början med en B230F och LH2.4 bränslesystem.
Motor och boxar är original från 940-96 och monterades i 740n nu i veckan.
(Box nr kan kollas upp.)
740ns original motorhärva används med monterat spridarmotstånd och förlängda kablar till luftmassemätaren.
Problemen är sådana att vid första uppstart ville motorn bara vara igång i ca 2 sekunder innan den stannade, en ny uppstart gjordes med samma resultat.
Jag drog då ur Luftmassemätaren och då gick faktiskt motorn tills jag själv stängde av den, givetvis bluddrade o missade men den gick ju.
Jag kopplade då in luftmassemätaren igen och direkt dog motorn.
Då provade jag att starta bilen med sugmotorns original bränslebox, samma resultat som med turbons bränslebox.
Jag upptäckte att luftmassemätarens kabel från 940n har 6 kablar mot 740ns 5, efter mkt sökande och forskande hittade jag info om färg och vart den var ansluten på bränsleboxen i 940n kopplade jag en kabel från boxen till 740ns luftmassemätarkontakt och plötsligt gick motorn riktigt fint med inkopplad luftmassemätare tills jag stängde av den.
Är det någon som har vart med om att de fått dra en extra kabel från bränslebox till luftmassemätaren vid ett sådant motorbyte, dvs från 5 till 6 kablar?
Nöjd för kvällen avbröt jag mitt mekande och återupptog det dagen efter, döm om min förvåning när plötsligt motorn reagerade precis likadant som innan jag drog extrakabeln (fastlödd).
Jag bytte luftmassemätare, 3 olika med samma slutnr (016) utan resultat, även en ny kabel drogs men utan resultat.
Då kanske det är något annat fel och att det bara var en slump att motorn fungerade fint på kvällen innan oberoende av den extra kabel jag monterat?
Jag har tyvärr inga fler bränsleboxar att prova med och att låna någon/köpa med ångerrätt på skroten är av erfarenhet omöjligt.
Felkoder är inte kontrollerade än, det ska göras i helgen.
Tacksam för svar och funderingar.
Jag vet ju att väldigt många här i landet har gjort liknande motorbyten.
Motor och boxar är original från 940-96 och monterades i 740n nu i veckan.
(Box nr kan kollas upp.)
740ns original motorhärva används med monterat spridarmotstånd och förlängda kablar till luftmassemätaren.
Problemen är sådana att vid första uppstart ville motorn bara vara igång i ca 2 sekunder innan den stannade, en ny uppstart gjordes med samma resultat.
Jag drog då ur Luftmassemätaren och då gick faktiskt motorn tills jag själv stängde av den, givetvis bluddrade o missade men den gick ju.
Jag kopplade då in luftmassemätaren igen och direkt dog motorn.
Då provade jag att starta bilen med sugmotorns original bränslebox, samma resultat som med turbons bränslebox.
Jag upptäckte att luftmassemätarens kabel från 940n har 6 kablar mot 740ns 5, efter mkt sökande och forskande hittade jag info om färg och vart den var ansluten på bränsleboxen i 940n kopplade jag en kabel från boxen till 740ns luftmassemätarkontakt och plötsligt gick motorn riktigt fint med inkopplad luftmassemätare tills jag stängde av den.
Är det någon som har vart med om att de fått dra en extra kabel från bränslebox till luftmassemätaren vid ett sådant motorbyte, dvs från 5 till 6 kablar?
Nöjd för kvällen avbröt jag mitt mekande och återupptog det dagen efter, döm om min förvåning när plötsligt motorn reagerade precis likadant som innan jag drog extrakabeln (fastlödd).
Jag bytte luftmassemätare, 3 olika med samma slutnr (016) utan resultat, även en ny kabel drogs men utan resultat.
Då kanske det är något annat fel och att det bara var en slump att motorn fungerade fint på kvällen innan oberoende av den extra kabel jag monterat?
Jag har tyvärr inga fler bränsleboxar att prova med och att låna någon/köpa med ångerrätt på skroten är av erfarenhet omöjligt.
Felkoder är inte kontrollerade än, det ska göras i helgen.
Tacksam för svar och funderingar.

Jag vet ju att väldigt många här i landet har gjort liknande motorbyten.
