Funderingar ang. första bygget M50B25

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Kjellsson
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön sep 15, 2013 10:19 am
Ort: Bredbyn

Funderingar ang. första bygget M50B25

Inlägg av Kjellsson »

Tjena! Ny här på forumet och inom turbovärlden. Detta konto kommer att användas av jag och min bror då då det kommer bli ett gemensamt bygge.
Till funderingarna. Tanken är att göra ett rätt så basic turbobygge på en e36 325 -94. Då vi båda är helt nya inom detta så kommer många frågor tas upp :) Nu är vi i fasen då vi ska bestämma vilka prylar vi tänkte köra med. Spikat än så länge är e85, ms2, ca 0.8-1bar ladd. Kompsänka?? Vad är det bästa alternativet när man åker på e85?
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Re: Funderingar ang. första bygget M50B25

Inlägg av Filaren »

Kolla på PPF forumet, där finns mkt info.

Mvh//Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Funderingar ang. första bygget M50B25

Inlägg av beaver6 »

Med det laddtrycket och e85 så kan ni gott köra standardkomp. Sen skadar det ju inte med Arp och t.ex en cooperringpackning så kan det bli en ganska långlivad rolig maskin på det relativt låga laddtrycket.
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
JAStenseth
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis nov 24, 2009 2:54 pm
Ort: Norge
Kontakt:

Re: Funderingar ang. första bygget M50B25

Inlägg av JAStenseth »

Vad pallar original stakarna i en m50?
Volvo 242 8v 300hk 460nm.
Kjellsson
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön sep 15, 2013 10:19 am
Ort: Bredbyn

Re: Funderingar ang. första bygget M50B25

Inlägg av Kjellsson »

Okej det låter bra! Grenrör, är det något speciellt man bör använda sig av då man ska köra nermonterat? Ett vanligt gjutet med tex. t3 fläns, brukar det fungera?
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Funderingar ang. första bygget M50B25

Inlägg av beaver6 »

JAStenseth skrev:Vad pallar original stakarna i en m50?



Jag vill påstå att originalstakarna är hyfsat stadiga på en m50 motor. Men att säga vad dom pallar i effekt är ju omöjligt.Det är väl en fråga om hur länge dom pallar och dessutom lär ju din effekt/vrid kurva spela in. Finns ju ett gäng som kör 5-600 hk med originalstakar men det är väl ingen som inbillar sig att någonting här i världen varar för evigt :hihi:
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Funderingar ang. första bygget M50B25

Inlägg av beaver6 »

Kjellsson skrev:Okej det låter bra! Grenrör, är det något speciellt man bör använda sig av då man ska köra nermonterat? Ett vanligt gjutet med tex. t3 fläns, brukar det fungera?


Ett gjutet grenrör är väl enkelt och bra om man vill köra undermonterat men ett råd är att kika runt lite gällande hur andra har löst oljereturen från lågt monterade aggregat.
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Skriv svar