Hur mycket utfjädringsväg bör man ha på en dragrace bakvagn.
Frågan kom när jag funderade på att justera bakvagnen för att den skall "resa sig" i starten istället för att trycka ner rumpan. Men om då inte tillräcklig utfjädring finns möjlig sliter det väl bara i stötdämparen som håller mot. Om man då släpper förspänningen på fjädern hamnar chassit längre ner och man får en längre utfjädringsväg i förhållande till obelastat chassi. Stötdämparnas fäste kan ju då justeras så att bakvagnens inställningar bibehålls i form av vinklar på stag etc. Tänker jag fel?
Kanske en dum och väldigt förenklad fråga utan att veta mer om min bakvagn.
MVH Micke
Fjädringsväg Dragrace
Fjädringsväg Dragrace
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Fjädringsväg Dragrace
Du är på rätt väg.
Lämpligt förhållande är ungefär 40% ihop och 60% isär.
Åker man bladfjäder bak så rekommenderar jag 1/3 ihop och 2/3 isär.
Gör en fattigmans stötdämpar sensor, knyt en tråd mellan övre och nedre stötdämparfästet så att den är fullt spänd lite innan full utfjädring. (tandtråd funkar bra den töjer sig nästan inget innan den går av) Går den av i starten så är fjädringsvägen för kort.
Lämpligt förhållande är ungefär 40% ihop och 60% isär.
Åker man bladfjäder bak så rekommenderar jag 1/3 ihop och 2/3 isär.
Gör en fattigmans stötdämpar sensor, knyt en tråd mellan övre och nedre stötdämparfästet så att den är fullt spänd lite innan full utfjädring. (tandtråd funkar bra den töjer sig nästan inget innan den går av) Går den av i starten så är fjädringsvägen för kort.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: Fjädringsväg Dragrace
Vad är det för bil/chassi, effekt och däck???
Re: Fjädringsväg Dragrace
Corsa B RWD
482WHP/585Nm (ca 1150kg på startlinjen, tung förare)
DOT "slicks" 235/60 15
volvo 240 bakaxel (torsendiff) med justerbara momentstag (nervinklade lite i förhållande till org)
Kör med fjäderben som är ganska hårt förspända, bilen trycker bara ner fjädrarna ca 2cm stillastående.
Alltså bara ca 2cm utfjädringsväg medans att jag har ca 10cm in fjädring. Bästa 60ft med denna är just nu 1,57s
Funderade på att korta fjädrarna nu för att öka utfjädringen och kompensera bilens höjd med infästningspunkten på dämparen.
MVH Micke
482WHP/585Nm (ca 1150kg på startlinjen, tung förare)
DOT "slicks" 235/60 15
volvo 240 bakaxel (torsendiff) med justerbara momentstag (nervinklade lite i förhållande till org)
Kör med fjäderben som är ganska hårt förspända, bilen trycker bara ner fjädrarna ca 2cm stillastående.
Alltså bara ca 2cm utfjädringsväg medans att jag har ca 10cm in fjädring. Bästa 60ft med denna är just nu 1,57s
Funderade på att korta fjädrarna nu för att öka utfjädringen och kompensera bilens höjd med infästningspunkten på dämparen.
MVH Micke
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: Fjädringsväg Dragrace
Korta fjädrarna...?
Då blir dom ju ännu hårdare. Borde vara bättre att köpa lika långa men mjukare fjädrar, alltså med lite tunnare tråd.
Då blir dom ju ännu hårdare. Borde vara bättre att köpa lika långa men mjukare fjädrar, alltså med lite tunnare tråd.
Micke
Re: Fjädringsväg Dragrace
Japp, de bör vara lika långa men mjukare. Men det var en enkel test.
Gav bra grepp med följande resultat:
Två mjukstarter för att värma upp
1,65s 7,19s 163Km/h
1,73s 7,27s 163km/h
Tredje repan och full fart
RAS! Pinjongen glappar 2-3mm axialt i(1030 axel)
Känns som att lagerbanorna förskjutits eller något liknande.
Blir till att jobba mer med bakvagnen i vinter, 2013 säsongen över.
MVH Micke
Gav bra grepp med följande resultat:
Två mjukstarter för att värma upp
1,65s 7,19s 163Km/h
1,73s 7,27s 163km/h
Tredje repan och full fart
RAS! Pinjongen glappar 2-3mm axialt i(1030 axel)
Känns som att lagerbanorna förskjutits eller något liknande.
Blir till att jobba mer med bakvagnen i vinter, 2013 säsongen över.
MVH Micke
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: Fjädringsväg Dragrace
Mycket riktigt, lagerbanan till bakre pinjonglagret hade tryckts in.
Gjutklacken som skall hålla lagret på plats i diffhuset hade brustit.
Funderar på en 1031 axel alt någon jänkeaxel som har samma spårvidd eller smalare än volvo 240.
Något tips på axel?
Har en torsen diff passande volvo axeln så det hade förvisso varit det enklaste, men är öppen för förslag.
Utv skall vara runt 3,73-3,91
MVH Micke
http://www.garaget.org/?car=341184
Gjutklacken som skall hålla lagret på plats i diffhuset hade brustit.
Funderar på en 1031 axel alt någon jänkeaxel som har samma spårvidd eller smalare än volvo 240.
Något tips på axel?
Har en torsen diff passande volvo axeln så det hade förvisso varit det enklaste, men är öppen för förslag.
Utv skall vara runt 3,73-3,91
MVH Micke
http://www.garaget.org/?car=341184
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se