Editerar denna tråden ist för att skapa en ny
Ska bygga en egen fuelcell för intank pump men vill ha en bränsle fålla eller catch-tankt så att säga så bränslen stannar vid pumpen när det svänger! Någon som har några idéer eller bilder?
Är 2 mm eller 3mm plåt att rekommendera?
Förra frågan!
Har en AEM pump i tanken nu men ska bygga fuelcell och catch tank i vinter så tänkte om man kan bygga en catch tank med pumpen i? på 3L eller blir soppan alldeles för varm med den lilla volymen?
Denna pumpen: http://www.aemelectronics.com/high-flow ... -pump-1290
är fattig student så pengar finns det inte gott av så därför jag inte vill köpa en ny fristående pump.
fuelcell med "catch-tank" och intank-pump
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 35
- Blev medlem: sön okt 14, 2012 5:03 pm
fuelcell med "catch-tank" och intank-pump
Senast redigerad av VanillaThunder den mån okt 14, 2013 8:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 35
- Blev medlem: sön okt 14, 2012 5:03 pm
Re: Bygga catch-tank med pump
Bensin har ett Cp (värmekapacivitet) på ung hälften av vatten så om du tar en analogi med att ha en catchtank med vatten på runt 1.5 liter så blir det lättare att slicka på fingret och hålla upp det.
det går att uppskatta matematiskt om du vet hur stor effekt pumpen tar och väljer ett värsta fall som stående på tomgång längre tid
snabb uppskatting ger att med den pumpen (om ingen bensin försvinner från tanken =värsta fall) och all förbrukad energi går in i bensinen så tar det storleksordningen 8 min för bensinen att öka 10 grader i temperatur
Fast den stora frågan är om du har retur från catchtanken. Med retur så är frågan inte relevant
det går att uppskatta matematiskt om du vet hur stor effekt pumpen tar och väljer ett värsta fall som stående på tomgång längre tid
snabb uppskatting ger att med den pumpen (om ingen bensin försvinner från tanken =värsta fall) och all förbrukad energi går in i bensinen så tar det storleksordningen 8 min för bensinen att öka 10 grader i temperatur
Fast den stora frågan är om du har retur från catchtanken. Med retur så är frågan inte relevant
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 35
- Blev medlem: sön okt 14, 2012 5:03 pm
Re: fuelcell med "catch-tank" och intank-pump
Editerat lite! Så läs om där uppe!:)
Re: fuelcell med "catch-tank" och intank-pump
bygg tanken, 1mm plåt räcker, gör lite kryssknäckar i plåten innan du bygger om du ska ha stora ytor.
borra ett gäng hål/skär ett större hål på lägsta punkt i tanken och svetsa en "bula" på 1-2 liter i under där pumpen befinner sej,
borra ett gäng hål/skär ett större hål på lägsta punkt i tanken och svetsa en "bula" på 1-2 liter i under där pumpen befinner sej,
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: fuelcell med "catch-tank" och intank-pump
Hejsan,
Jag har byggt precis en sådan tank med dubbla walbropumpar i. Har lite ritningar i min projekt tråd så kolla den vettja
Mvh, Niclas
Jag har byggt precis en sådan tank med dubbla walbropumpar i. Har lite ritningar i min projekt tråd så kolla den vettja

Mvh, Niclas