Sida 1 av 1
generalen
Postat: lör okt 05, 2013 11:55 am
av smokke
Re: generalen
Postat: lör okt 05, 2013 7:19 pm
av Kadett4wd
Re: generalen
Postat: lör okt 05, 2013 10:42 pm
av Mattias J
Vad rasade?
Re: generalen
Postat: ons okt 09, 2013 8:35 am
av Kadett4wd
Motorn tyvärr.
Det brukar gå ett par per säsong.....
Re: generalen
Postat: ons okt 09, 2013 9:06 am
av Erland Cox
vad i motorn brukar gå sönder? Spik eller magringskador?
Eller nån mekanisk överbelastning?
Erland
Re: generalen
Postat: ons okt 09, 2013 10:09 am
av Kadett4wd
allt ger upp för denne man,, ligger man hårt på varvstopp på bredsladd med 1000+hp i maskin.
ja.. du kan lista ut varför.
Den här gången var det antingen kolvbult eller lagringen i staken som gav sig först.
Men 9.17s med den här skapelsen är ändå respekt.
Jag personligen gissar på att lagringen i kinastaken knackat upp sig(de brukar göra det vid mycket mos) och sedan har det slamrat av kolvbulten.
Re: generalen
Postat: ons okt 09, 2013 4:20 pm
av Erland Cox
Felet med dom bussningarna är smörjspåret som minskar bärigheten med mer än hälften.
Jag brukar byta till JM7 bussningar utan spår.
Erland
Re: generalen
Postat: ons okt 09, 2013 7:03 pm
av Kadett4wd
mja mjo,, jag tror legeringen helt enkelt är för mjuk.
spåret är juh bara ca 3mm brett på en bussning som är runt 20mm bred.
så det är juh bara 1.5/10 delar av bärytan som är väck.
Re: generalen
Postat: ons okt 09, 2013 8:38 pm
av Erland Cox
Ja men lagerytan läcker olja åt sidorna och ner i spåret så bärigheten blir mycket mindre mot sidorna och mot spåret.
Jag lyckades inte hitta ett diagram som åskådliggör det men du förstår nog hur jag menar.
Man får bara ha såna spår i trycksmorda lager, då håller trycket upp bärigheten.
Erland
Re: generalen
Postat: ons okt 09, 2013 9:21 pm
av Jens Gustavsson
en klar hård-rocks bil

Re: generalen
Postat: fre okt 11, 2013 9:37 am
av Kadett4wd
Är det inte så att oljan trots allt skall komma från det där spåret med tanke på det finns en 'tratt' i ovankant av staken. som ansluter ned till spåret.
Men givetvis.. mycket varv och mycket belastning ändrar förutsättningarna.
Dock har jag noterat väldigt massa vevstakar jag synat, så finsn det inga tecken på skärningar i lagret, att oljefilmens bärighet brustit.
Men lagret har gett sig ändå.
Men efter byte av lager har de sedan funkat, även med spår.
Re: generalen
Postat: lör nov 16, 2013 11:44 am
av JAStenseth
vet inte om jag hadde vågat ha över 300 blås på isen med den skapningen
http://www.youtube.com/watch?v=SK9wsWL2Ys0
gillar ljudet i Audi femmarna

vem gör inte det?

Re: generalen
Postat: lör nov 16, 2013 4:43 pm
av Kadett4wd
Det är nog bara han som vågar.... det räcker

Vi ska jaga lite mer effekt i vinter.
Re: generalen
Postat: ons nov 20, 2013 7:29 pm
av Robin Olivi
Sjukt hård!!

Re: generalen
Postat: tor nov 21, 2013 7:53 am
av Kadett4wd
some say...
He know how to use the throttlepedal, he don´t!
He just pushes it and waits for the result.