Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634 Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall
Inlägg
av smokke » lör okt 05, 2013 11:55 am
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198 Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Inlägg
av Kadett4wd » lör okt 05, 2013 7:19 pm
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672 Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg
av Mattias J » lör okt 05, 2013 10:42 pm
Vad rasade?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198 Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Inlägg
av Kadett4wd » ons okt 09, 2013 8:35 am
Motorn tyvärr.
Det brukar gå ett par per säsong.....
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965 Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:
Inlägg
av Erland Cox » ons okt 09, 2013 9:06 am
vad i motorn brukar gå sönder? Spik eller magringskador?
Eller nån mekanisk överbelastning?
Erland
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198 Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Inlägg
av Kadett4wd » ons okt 09, 2013 10:09 am
allt ger upp för denne man,, ligger man hårt på varvstopp på bredsladd med 1000+hp i maskin.
ja.. du kan lista ut varför.
Den här gången var det antingen kolvbult eller lagringen i staken som gav sig först.
Men 9.17s med den här skapelsen är ändå respekt.
Jag personligen gissar på att lagringen i kinastaken knackat upp sig(de brukar göra det vid mycket mos) och sedan har det slamrat av kolvbulten.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965 Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:
Inlägg
av Erland Cox » ons okt 09, 2013 4:20 pm
Felet med dom bussningarna är smörjspåret som minskar bärigheten med mer än hälften.
Jag brukar byta till JM7 bussningar utan spår.
Erland
Senast redigerad av
Erland Cox den sön nov 24, 2013 7:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198 Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Inlägg
av Kadett4wd » ons okt 09, 2013 7:03 pm
mja mjo,, jag tror legeringen helt enkelt är för mjuk.
spåret är juh bara ca 3mm brett på en bussning som är runt 20mm bred.
så det är juh bara 1.5/10 delar av bärytan som är väck.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965 Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:
Inlägg
av Erland Cox » ons okt 09, 2013 8:38 pm
Ja men lagerytan läcker olja åt sidorna och ner i spåret så bärigheten blir mycket mindre mot sidorna och mot spåret.
Jag lyckades inte hitta ett diagram som åskådliggör det men du förstår nog hur jag menar.
Man får bara ha såna spår i trycksmorda lager, då håller trycket upp bärigheten.
Erland
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198 Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Inlägg
av Kadett4wd » fre okt 11, 2013 9:37 am
Är det inte så att oljan trots allt skall komma från det där spåret med tanke på det finns en 'tratt' i ovankant av staken. som ansluter ned till spåret.
Men givetvis.. mycket varv och mycket belastning ändrar förutsättningarna.
Dock har jag noterat väldigt massa vevstakar jag synat, så finsn det inga tecken på skärningar i lagret, att oljefilmens bärighet brustit.
Men lagret har gett sig ändå.
Men efter byte av lager har de sedan funkat, även med spår.
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198 Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Inlägg
av Kadett4wd » lör nov 16, 2013 4:43 pm
Det är nog bara han som vågar.... det räcker
Vi ska jaga lite mer effekt i vinter.
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198 Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Inlägg
av Kadett4wd » tor nov 21, 2013 7:53 am
some say...
He know how to use the throttlepedal, he don´t!
He just pushes it and waits for the result.