generalen

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

generalen

Inlägg av smokke »

Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: generalen

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: generalen

Inlägg av Mattias J »

Vad rasade?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: generalen

Inlägg av Kadett4wd »

Motorn tyvärr.
Det brukar gå ett par per säsong.....
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: generalen

Inlägg av Erland Cox »

vad i motorn brukar gå sönder? Spik eller magringskador?
Eller nån mekanisk överbelastning?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: generalen

Inlägg av Kadett4wd »

allt ger upp för denne man,, ligger man hårt på varvstopp på bredsladd med 1000+hp i maskin.
ja.. du kan lista ut varför.

Den här gången var det antingen kolvbult eller lagringen i staken som gav sig först.
Men 9.17s med den här skapelsen är ändå respekt.

Jag personligen gissar på att lagringen i kinastaken knackat upp sig(de brukar göra det vid mycket mos) och sedan har det slamrat av kolvbulten.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: generalen

Inlägg av Erland Cox »

Felet med dom bussningarna är smörjspåret som minskar bärigheten med mer än hälften.
Jag brukar byta till JM7 bussningar utan spår.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den sön nov 24, 2013 7:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: generalen

Inlägg av Kadett4wd »

mja mjo,, jag tror legeringen helt enkelt är för mjuk.
spåret är juh bara ca 3mm brett på en bussning som är runt 20mm bred.
så det är juh bara 1.5/10 delar av bärytan som är väck.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: generalen

Inlägg av Erland Cox »

Ja men lagerytan läcker olja åt sidorna och ner i spåret så bärigheten blir mycket mindre mot sidorna och mot spåret.
Jag lyckades inte hitta ett diagram som åskådliggör det men du förstår nog hur jag menar.
Man får bara ha såna spår i trycksmorda lager, då håller trycket upp bärigheten.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: generalen

Inlägg av Jens Gustavsson »

smokke skrev:gillar martinssons kärra :thumbright:

http://www.youtube.com/watch?v=E00w5qC1lJ8
en klar hård-rocks bil :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: generalen

Inlägg av Kadett4wd »

Är det inte så att oljan trots allt skall komma från det där spåret med tanke på det finns en 'tratt' i ovankant av staken. som ansluter ned till spåret.

Men givetvis.. mycket varv och mycket belastning ändrar förutsättningarna.
Dock har jag noterat väldigt massa vevstakar jag synat, så finsn det inga tecken på skärningar i lagret, att oljefilmens bärighet brustit.
Men lagret har gett sig ändå.

Men efter byte av lager har de sedan funkat, även med spår.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
JAStenseth
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis nov 24, 2009 2:54 pm
Ort: Norge
Kontakt:

Re: generalen

Inlägg av JAStenseth »

vet inte om jag hadde vågat ha över 300 blås på isen med den skapningen :shock: http://www.youtube.com/watch?v=SK9wsWL2Ys0
gillar ljudet i Audi femmarna :thumbright: vem gör inte det? :doh:
Volvo 242 8v 300hk 460nm.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: generalen

Inlägg av Kadett4wd »

Det är nog bara han som vågar.... det räcker ;)
Vi ska jaga lite mer effekt i vinter.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: generalen

Inlägg av Robin Olivi »

Sjukt hård!! :D
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: generalen

Inlägg av Kadett4wd »

some say...
He know how to use the throttlepedal, he don´t!
He just pushes it and waits for the result.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar