Sida 1 av 1

dubbeltkolv motor

Postat: sön okt 06, 2013 12:42 am
av DreRacing@
vad fan skulle man kunne tjäna på detta? annat än problem

Bild

Re: dubbeltkolv motor

Postat: sön okt 06, 2013 11:13 am
av mrjaybeeze
Hei

Var vel Honda sin NSR750 motorsykkel som forsøkte seg på det konseptet der.
Ikke noe videre vellykket så vidt jeg husker.... :roll:

mvh
Jens B

Re: dubbeltkolv motor

Postat: sön okt 06, 2013 1:17 pm
av Tore Bjerke
Denne konstruksjonen var Hondas forsøk på å klare like høg effekt på en firetakter som totakterne hadde. Ble utviklet på slutten av 70 tallet i en 500 kalt NR500 ( NR var iflg onde tunger forkortelse for " never ready") Ble bla. kjørt av Freddie Spencer på begynnelsen av 80 talle. Pga pålitelighet og manglende effekt mot totakterne ble prosjektet lagt til siden og Honda kom med sin første totakstracer. Først en 3 cyl i 1983/84 deretter en V4 totakter, kjørt av Freddie Spencer. Resten er historie. Det var mye diskusjoner på denne tiden om denne motoren egentlig var en V8 der cylindervegger var tatt bort. I så fall var den ulovelig ettersom reglementet tillot max 4 cyl. Det ble også laget en 750 versjon for endurance samt en 750 gateversjon laget i noen hundre eksemplar. Jeg tro FIM til slutt la ned forbud med henvisning til at denne motoren egentlig var en V8

Re: dubbeltkolv motor

Postat: tis okt 08, 2013 5:00 pm
av Erland Cox
Dom ändrade reglerna så att bara runda kolvar var tillåtna.

Erland

Re: dubbeltkolv motor

Postat: ons okt 09, 2013 7:30 am
av Perra.S
Den lämnade ju dock rätt sanslöst med effekt, 250 versionen med dubbelturbo hade 150hk (600 literhäst) vid 20.000 rpm

Bild