Oljesump VW Passat
Oljesump VW Passat
Hej!
Jag rev ner tråget på en 1.8iT-20V Motorkod:AWT årsm. 2004 pga dåligt oljetryck.
Sugsilen va ju full av smuts som vanligt men det låg även endel svart och orange plast i tråget?
Vad kommer denna plast troligen ifrån? Är den orangea från nån glidskena tro eller vad brukar det vara?
Jag rev ner tråget på en 1.8iT-20V Motorkod:AWT årsm. 2004 pga dåligt oljetryck.
Sugsilen va ju full av smuts som vanligt men det låg även endel svart och orange plast i tråget?
Vad kommer denna plast troligen ifrån? Är den orangea från nån glidskena tro eller vad brukar det vara?
Re: Oljesump VW Passat
Hej.
det ända som e orange i din motor e hylsan på röret till oljestickan.
mvh Daniel
det ända som e orange i din motor e hylsan på röret till oljestickan.
mvh Daniel
Okej. Ingen plast till nån kamkedjespännare eller liknande? Vad kan det svarta vara ifrån?
Brukar man bara byta sugsil/oljepump på dessa eller vilka mer åtgärder gäller?
Brukar man bara byta sugsil/oljepump på dessa eller vilka mer åtgärder gäller?
-
- Forumsberoende
Som sagt orange låter helt klart som oljesticka! Borde i mina ögon räcka med att göra rent silen, detta gjorde jag på farsgubbens A4 med 1.8T motorn när den började varana för oljetrycket, har funkat prima efter det! 

Tommy Landholm
Såg nu att det orangea kom från oljestickan
Frågan är vad den svarta hårdplasten kommer ifrån..
Frågan är vad den svarta hårdplasten kommer ifrån..
Hej igen! Det räcker nog att göra rent silen. Jag brukar beställa en ny dock "kostar ca 200:-"
"Den svarta hårdplasten" e du säker på att det inte är koksad olja? ser ut som svart hårdplast kanske. Har man kört länge med oljud i maskinen så kan detta komma från släpan till kamkedjan uppe vid toppen. men då brukar det dessutom vara fullt med aluspån från ventilkåpan.
mvh Daniel
"Den svarta hårdplasten" e du säker på att det inte är koksad olja? ser ut som svart hårdplast kanske. Har man kört länge med oljud i maskinen så kan detta komma från släpan till kamkedjan uppe vid toppen. men då brukar det dessutom vara fullt med aluspån från ventilkåpan.
mvh Daniel
- Johan Posth
- Forumsberoende
Re: Sv: Oljesump VW Passat
Har gjort exakt samma på likadan bil och även jag hittade orange plast och mängder av koksad olja(som fö. Ser ut som bakelit) och jag plockade isär pump och gjorde rent allt noggrant och montera ihop och har fungerat klockrent sedan dess. Enda nya jag köpte var returpackningen, olja och filter.
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
Din 1,8T har ju kamrem!
Inga glidskenor för drivningen.
På V5 , VR6 mfl finns både svarta och vita glidskenor.
Inga glidskenor för drivningen.
På V5 , VR6 mfl finns både svarta och vita glidskenor.
VW & Volvo.
Nu verkade det som om det var orange plast som hittades så det torde rimligtvis vara "fästet/anslutningen" för oljestickan.
Det sitter faktiskt kamkedjesträckare i toppen som är gjord av plast eller liknande material där kedjan spänns ut.

Det sitter faktiskt kamkedjesträckare i toppen som är gjord av plast eller liknande material där kedjan spänns ut.

There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway