ställa tändningen

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
team_240
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis mar 21, 2006 9:31 am

ställa tändningen

Inlägg av team_240 »

vad ska jag ställa tändningen på då jag turbokonverterat? hur hur ställer man de på rätt grader, vad för verktyg behövs... finns inge gradantal vad jag sett..
motorn är en b23:a -83
Receptet:
Orginal motor med dubbla topplockspackningar
t25 turbo
trycksatt orginal stromberg

tack på för hand =)
Senast redigerad av team_240 den fre apr 14, 2006 5:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: ställa tändningen

Inlägg av Jens Gustavsson »

team_240 skrev:vad ska jag ställa tändningen på då jag turbokonverterat? hur hur ställer man de på rätt grader, vad för verktyg behövs... finns inge gradantal vad jag sett..
tack på för hand =)
kan någon flytta denna till allmäna delen :?: sen så måste du berätta om vilken motor det handlar om och vad som är gjort åt den. det finns ingen universial tänd punkt som alltid fungerar!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du får nog va försiktig med tändningen under 0.6 bar ca 25 grader under 1 bar och under 4500rpm ca 18grader över 4500 kanse det går att öka nåra grader.

vad blir kompan ungefär?
_night rider_
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
Ort: LULEÅ

Inlägg av _night rider_ »

Går det inte bara att sänka den tills den slutar spika?
ride hard die free!!
Bjoern_
För mycket laddtryck
Inlägg: 347
Blev medlem: tis sep 06, 2005 9:26 pm

Inlägg av Bjoern_ »

_night rider_ skrev:Går det inte bara att sänka den tills den slutar spika?
exakt ställ på känn :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

man är oftast ute på svag is om man justerar på känn bara för att man inte ids tänka eller kolla med strobblampa.

kan straffa sig med byte av kolvar/toppackning :cry:
team_240
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis mar 21, 2006 9:31 am

Inlägg av team_240 »

ska nog prova på 25grader, ska ladda ca 0.6bar. Har ju tillgång till strobblampa
Men ska tändningen behövas ställas in så mycket under 0.6bar? Vad är den orginal...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

team_240 skrev:ska nog prova på 25grader, ska ladda ca 0.6bar. Har ju tillgång till strobblampa
Men ska tändningen behövas ställas in så mycket under 0.6bar? Vad är den orginal...
vet ej exakt men 34-40 grader är det säkert! du får kolla med borttagen vakium slang!
team_240
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis mar 21, 2006 9:31 am

Inlägg av team_240 »

Det var ju stor skillnad, vad är skillnaden på oställd och ställd tändning under 0.6bar då? vinner jag mycket på det
har vakum salngen ikopplad nu, kanske dumt :oops:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

team_240 skrev:Det var ju stor skillnad, vad är skillnaden på oställd och ställd tändning under 0.6bar då? vinner jag mycket på det
har vakum salngen ikopplad nu, kanske dumt :oops:
med borttagen vakum-slang vid testet med lampan så ser du vad det blir för förtändning med fullt tryck sen (B21A fördelare B21et backar 5-6grader upp vid 0.4 bar)


du kan köra med vakum-slangen kopplad sen då den bara ökar förtändningen utan laddtryck.
team_240 skrev:vad är skillnaden på oställd och ställd tändning under 0.6bar då? vinner jag mycket på det
vad menar du ??
team_240
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis mar 21, 2006 9:31 am

Inlägg av team_240 »

Alltså vad är skillnaden om jag ställer tändningen eller inte? ska ladda ca 0.6bar eller mindre.
Vad vinner/förlorar jag på att ställa tändningen på så lågt laddtryck?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

team_240 skrev:Alltså vad är skillnaden om jag ställer tändningen eller inte? ska ladda ca 0.6bar eller mindre.
Vad vinner/förlorar jag på att ställa tändningen på så lågt laddtryck?
du kan slippa byta kolvar :)
Skriv svar