ställa tändningen
ställa tändningen
vad ska jag ställa tändningen på då jag turbokonverterat? hur hur ställer man de på rätt grader, vad för verktyg behövs... finns inge gradantal vad jag sett..
motorn är en b23:a -83
Receptet:
Orginal motor med dubbla topplockspackningar
t25 turbo
trycksatt orginal stromberg
tack på för hand =)
motorn är en b23:a -83
Receptet:
Orginal motor med dubbla topplockspackningar
t25 turbo
trycksatt orginal stromberg
tack på för hand =)
Senast redigerad av team_240 den fre apr 14, 2006 5:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: ställa tändningen
kan någon flytta denna till allmäna delenteam_240 skrev:vad ska jag ställa tändningen på då jag turbokonverterat? hur hur ställer man de på rätt grader, vad för verktyg behövs... finns inge gradantal vad jag sett..
tack på för hand =)

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
du får nog va försiktig med tändningen under 0.6 bar ca 25 grader under 1 bar och under 4500rpm ca 18grader över 4500 kanse det går att öka nåra grader.
vad blir kompan ungefär?
vad blir kompan ungefär?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 226
- Blev medlem: mån sep 12, 2005 12:43 pm
- Ort: LULEÅ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
man är oftast ute på svag is om man justerar på känn bara för att man inte ids tänka eller kolla med strobblampa.
kan straffa sig med byte av kolvar/toppackning
kan straffa sig med byte av kolvar/toppackning

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vet ej exakt men 34-40 grader är det säkert! du får kolla med borttagen vakium slang!team_240 skrev:ska nog prova på 25grader, ska ladda ca 0.6bar. Har ju tillgång till strobblampa
Men ska tändningen behövas ställas in så mycket under 0.6bar? Vad är den orginal...
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
med borttagen vakum-slang vid testet med lampan så ser du vad det blir för förtändning med fullt tryck sen (B21A fördelare B21et backar 5-6grader upp vid 0.4 bar)team_240 skrev:Det var ju stor skillnad, vad är skillnaden på oställd och ställd tändning under 0.6bar då? vinner jag mycket på det
har vakum salngen ikopplad nu, kanske dumt
du kan köra med vakum-slangen kopplad sen då den bara ökar förtändningen utan laddtryck.
vad menar du ??team_240 skrev:vad är skillnaden på oställd och ställd tändning under 0.6bar då? vinner jag mycket på det
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
du kan slippa byta kolvarteam_240 skrev:Alltså vad är skillnaden om jag ställer tändningen eller inte? ska ladda ca 0.6bar eller mindre.
Vad vinner/förlorar jag på att ställa tändningen på så lågt laddtryck?

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/