Sida 1 av 1
ställa tändningen
Postat: fre apr 14, 2006 4:59 pm
av team_240
vad ska jag ställa tändningen på då jag turbokonverterat? hur hur ställer man de på rätt grader, vad för verktyg behövs... finns inge gradantal vad jag sett..
motorn är en b23:a -83
Receptet:
Orginal motor med dubbla topplockspackningar
t25 turbo
trycksatt orginal stromberg
tack på för hand =)
Re: ställa tändningen
Postat: fre apr 14, 2006 5:06 pm
av Jens Gustavsson
team_240 skrev:vad ska jag ställa tändningen på då jag turbokonverterat? hur hur ställer man de på rätt grader, vad för verktyg behövs... finns inge gradantal vad jag sett..
tack på för hand =)
kan någon flytta denna till allmäna delen

sen så måste du berätta om vilken motor det handlar om och vad som är gjort åt den. det finns ingen universial tänd punkt som alltid fungerar!
Postat: tis apr 18, 2006 1:18 pm
av Jens Gustavsson
du får nog va försiktig med tändningen under 0.6 bar ca 25 grader under 1 bar och under 4500rpm ca 18grader över 4500 kanse det går att öka nåra grader.
vad blir kompan ungefär?
Postat: lör maj 13, 2006 12:37 am
av _night rider_
Går det inte bara att sänka den tills den slutar spika?
Postat: lör maj 13, 2006 10:41 pm
av Bjoern_
_night rider_ skrev:Går det inte bara att sänka den tills den slutar spika?
exakt ställ på känn

Postat: sön maj 14, 2006 1:28 pm
av Jens Gustavsson
man är oftast ute på svag is om man justerar på känn bara för att man inte ids tänka eller kolla med strobblampa.
kan straffa sig med byte av kolvar/toppackning

Postat: mån maj 15, 2006 2:04 pm
av team_240
ska nog prova på 25grader, ska ladda ca 0.6bar. Har ju tillgång till strobblampa
Men ska tändningen behövas ställas in så mycket under 0.6bar? Vad är den orginal...
Postat: mån maj 15, 2006 2:12 pm
av Jens Gustavsson
team_240 skrev:ska nog prova på 25grader, ska ladda ca 0.6bar. Har ju tillgång till strobblampa
Men ska tändningen behövas ställas in så mycket under 0.6bar? Vad är den orginal...
vet ej exakt men 34-40 grader är det säkert! du får kolla med borttagen vakium slang!
Postat: tis maj 16, 2006 8:10 pm
av team_240
Det var ju stor skillnad, vad är skillnaden på oställd och ställd tändning under 0.6bar då? vinner jag mycket på det
har vakum salngen ikopplad nu, kanske dumt

Postat: ons maj 17, 2006 7:56 am
av Jens Gustavsson
team_240 skrev:Det var ju stor skillnad, vad är skillnaden på oställd och ställd tändning under 0.6bar då? vinner jag mycket på det
har vakum salngen ikopplad nu, kanske dumt

med borttagen vakum-slang vid testet med lampan så ser du vad det blir för förtändning med fullt tryck sen (B21A fördelare B21et backar 5-6grader upp vid 0.4 bar)
du kan köra med vakum-slangen kopplad sen då den bara ökar förtändningen utan laddtryck.
team_240 skrev:vad är skillnaden på oställd och ställd tändning under 0.6bar då? vinner jag mycket på det
vad menar du ??
Postat: ons maj 17, 2006 4:38 pm
av team_240
Alltså vad är skillnaden om jag ställer tändningen eller inte? ska ladda ca 0.6bar eller mindre.
Vad vinner/förlorar jag på att ställa tändningen på så lågt laddtryck?
Postat: ons maj 17, 2006 5:05 pm
av Jens Gustavsson
team_240 skrev:Alltså vad är skillnaden om jag ställer tändningen eller inte? ska ladda ca 0.6bar eller mindre.
Vad vinner/förlorar jag på att ställa tändningen på så lågt laddtryck?
du kan slippa byta kolvar
