Sida 1 av 3

Tips, råd och fungeringar, 2150cc Rödmotor rallycross

Postat: tis okt 15, 2013 8:54 pm
av T Landholm
Halloj!

Jo som sagt ett rallycross ämne har inhandlats, en 244:a som har en hel del arbete kvar men vad börjar man med om inte motorn?

Jag skulle vilja ha igång en liten diskussion utav av er höjdare här på forumet som har lite djupare teorier än vad en annan har.

Det stora frågeteckena är;

Utgångsmotor, B21, B23 eller B230.

Borr vs. slag för att uppnå maximala volym på 2150cc

För, gentemot nackdelar. Målet med motorn är att den skall vara skottsäker samt lämna bra med effekt, samt framförallt körbarhet!

Budget, får kosta en slant bara det blir bra grejjer! Stålvev, riktiga stakar osv. är väl alltid trevligt..

Det här är det som snurrar mest i mitt huvud nu för att börja samla på mig delar samt bygga lite smått.

Sedan blir det att köra igång flödesbänken och dona lite topplock, får man se om man lyckas med något vettigt... :wink:

Tack på förhand

Re: Tips, råd och fungeringar, 2150cc Rödmotor rallycross

Postat: ons okt 16, 2013 11:53 am
av Dennis Öhman
egentligen skulle du kolla exakt med unitek&st i luleå, dom bromsade och byggde alexandras 2150, dom bromsade 240+hk. minns inte exakta siffror, tror de var en nerstrokad b23 eller om det var borrad b21..
Stefan på unitek vet mer exakt om den motorn samt vad den kostar bygga..

Re: Tips, råd och fungeringar, 2150cc Rödmotor rallycross

Postat: ons okt 16, 2013 2:50 pm
av Jens Gustavsson
Hej du måste först fundera på borr och slag och vad du tycker är viktigare i körbarhet och max varv du tänkt ha som har med potenciell toppeffekt mycket att göra.

ska man varva mycket så är 96-97mm borr att föredra för då rymmer man större ventiler. jag mins inte exakt vad reglementet säger i dag om större sätesrings dim?

annars kan man gå mitt i mellan och köra 94mm borr så är många framgångs rika motorer byggda med 46x38mm ventiler.

har hört ryckten att en del motorer har vunnit i senare tid med 92mm eller mindre borr också :)

inte mycket klokare av detta kanske :hihi:

sen är kamaxel viktig. du kan titta på min hemsida där har jag en STS kam som passar väldigt bra i 2150cc RC men jag tar fram rena custom också. http://savarjens.weebly.com/sts-racing-cams.html
jag har bromsat en del såna motorer så jag hjälper gärna mina kunder med allt runt omkring också som vi lärt oss men jag kommer inte att avslöja allt på ett öppet forum :)

mvh jens

Re: Tips, råd och fungeringar, 2150cc Rödmotor rallycross

Postat: ons okt 16, 2013 3:09 pm
av Pacman
Blir ju väldigt omständigt med omslipade vevaxlar eller nya med olika slaglängd osv om man börjar labba med större borr.
Klassen kom ju till för att köra B21 borrade till överdimension.
Jag hade nog byggt på en B200 och borrat den till 92,3-92,5 vad man nu hittar för bra kolvar.

Enems C2 sägs vara framtagen till just 2150-klassen för att ta ut maximalt ur original 33mm tryckare. Det gäller dock att ha bra kvalitet på ventilfjädrarna och ha koll på fjädertrycket vid max lyft då man ligger nära gränsen för vad grejorna klarar med den kamaxeln.

Jag har portat en 531 46/35 till en sådan motor som påstås lämna 225hk vid 6500rpm. Erland tror inte på siffrorna, och när man nämner att det var med Weber 45 (40-halsringar) så kan jag med tycka det låter lite för bra....men med 50or och lite mer varv så går det nog bra att få effekt ur dem.

Re: Tips, råd och fungeringar, 2150cc Rödmotor rallycross

Postat: ons okt 16, 2013 3:29 pm
av T Landholm
Jens Gustavsson skrev:Hej du måste först fundera på borr och slag och vad du tycker är viktigare i körbarhet och max varv du tänkt ha som har med potenciell toppeffekt mycket att göra.

ska man varva mycket så är 96-97mm borr att föredra för då rymmer man större ventiler. jag mins inte exakt vad reglementet säger i dag om större sätesrings dim?

annars kan man gå mitt i mellan och köra 94mm borr så är många framgångs rika motorer byggda med 46x38mm ventiler.

har hört ryckten att en del motorer har vunnit i senare tid med 92mm eller mindre borr också :)

inte mycket klokare av detta kanske :hihi:

sen är kamaxel viktig. du kan titta på min hemsida där har jag en STS kam som passar väldigt bra i 2150cc RC men jag tar fram rena custom också. http://savarjens.weebly.com/sts-racing-cams.html
jag har bromsat en del såna motorer så jag hjälper gärna mina kunder med allt runt omkring också som vi lärt oss men jag kommer inte att avslöja allt på ett öppet forum :)

mvh jens
Tjena Jens!

Ja det är ju just det, jag ser hellre att motorn är körbar än har hög toppeffekt, utväxling på bakaxeln lär bli i krokarna runt 5:0 samt så är det det m45 som gäller. Så med tanke på stegningen som lär bli imellan växlarna så skulle man inte behöva allt för lågt register, men det får ju inte bli för mkt på varvet, inte helt lätt att åka då.

Material får inte tillföras i toppen, som jag tolkar det så sätter det stopp för större sätesringar..?

Kamaxel och topp tänkte jag vänta en aning med men självklart är det kanonviktigt!



Pacman skrev:Blir ju väldigt omständigt med omslipade vevaxlar eller nya med olika slaglängd osv om man börjar labba med större borr.
Klassen kom ju till för att köra B21 borrade till överdimension.
Jag hade nog byggt på en B200 och borrat den till 92,3-92,5 vad man nu hittar för bra kolvar.

Enems C2 sägs vara framtagen till just 2150-klassen för att ta ut maximalt ur original 33mm tryckare. Det gäller dock att ha bra kvalitet på ventilfjädrarna och ha koll på fjädertrycket vid max lyft då man ligger nära gränsen för vad grejorna klarar med den kamaxeln.

Jag har portat en 531 46/35 till en sådan motor som påstås lämna 225hk vid 6500rpm. Erland tror inte på siffrorna, och när man nämner att det var med Weber 45 (40-halsringar) så kan jag med tycka det låter lite för bra....men med 50or och lite mer varv så går det nog bra att få effekt ur dem.
Ja det blir ju betydligt knöligare än att skicka iväg en 21/200a på borrning och köra originalslag, det jag är ute efter är litegranna, skillnad på flöde runt ventiler med 92 gentemot 96 borr samt hur skillnaden blir körbarhetsmässigt?

Det låter ju som väldigt fina siffror, på den ventilstorleken och med 45:or, men som sagt, sålänge den går bra på banan och är körbar så får den bromsa vad som för min del :thumbright:

Tack för bra svar, kul att kunna få igång lite tankar!

MVH Tommy

Re: Tips, råd och fungeringar, 2150cc Rödmotor rallycross

Postat: ons okt 16, 2013 3:40 pm
av Jens Gustavsson
jo det är nog en tolknings fråga detta med sätes ringarna? tillför man nått matreal?

jag är inte så säker det går att borra en B200 till 2150cc?

B21 blir lite grov huggen med stora lager och tunga stakar mm.

packman att man ändrar borr och slag tillhör vardagen det är inget man får tveka inför om man ska bygga en vinnar motor.

ingen har nog kört en 33mm tryckar kam i modern tid och placerat sig i topp.

ska man dock bygga en motor som är billig och lätt körd så bygg en B21 med standard kolv/stake sen en bra 46x38 topp+ kam så blir den hyffsat snabb motor med en bra chafför men nån riktig vinnar motor blir det nog inte.

en bra och lätt körd 2150cc ger ca 200hk i min bänk en extrem 215hk men det skiljer tyvär mycket mellan bänkar i detta land.

Re: Tips, råd och fungeringar, 2150cc Rödmotor rallycross

Postat: ons okt 16, 2013 3:46 pm
av Erland Cox
Jag har tänkt lite på det sen igår. Problemet med Volvo är den höga deckhöjden på blocket.
Jag hade helst inte destrokat motorn utan borrat en B200 till 92,3 och fått 2141cc.
B200 eftersom den har lilla ram och vevlagren samt har kolvstyrning på staken, det är värt 5 hästar ungefär.
Jag tror att 46-38 ventiler räcker för bra effekt och att 92,3mm:s cylinderdiameter räcker för att få till bra flöde.
Jag har inte testat 230 toppar på 92 borr men jag ska och då får jag kanske ändra mig till 96mm:s block istället.
Topparna är ungefär 94 i bredd i sidled i förbränningsrummen så det blir ett minimalt överhäng utanför cylindern.
Det blir en billig motor också.
För 240 hästar krävs det 213 CFM in med förgasare och insug och 170 CFM ut utan att flöda med ett rör efter porten.
Det klarar inte en 38mm:s ventil så eventuellt får man använda en större avgasventil eller köra mer duration på avgas.
Det hade varit intressant att prova ut en sån motor och gjort modifieringar i steg för att se resultatet.

Erland

Re: Tips, råd och fungeringar, 2150cc Rödmotor rallycross

Postat: ons okt 16, 2013 4:00 pm
av Erland Cox
Jag mätte upp ett B200 block och det är mellan 5 och 7mm tjockt.
Borrar man från 89 till 92,3mm så blir det 3,35 mm på tunnaste stället.
Ungefär som en trimmad B20, inte helt optimalt.
Går man på en B21 så är det stora ramar och stor vev.
Man kan ta ner vevtappen och offsetslipa veven lite så att man kan köra 94mm borr, lite över 77mm:s slag blir det.
Då har man 4mm cylindervägg kvar, tycker man det är för lite kan man nöja sig med att borra 92,3mm och köra standard slag.
Jag hade tagit ner vevtapparna i storlek ändå för att tjäna lite effekt.

erland

Re: Tips, råd och fungeringar, 2150cc Rödmotor rallycross

Postat: fre okt 18, 2013 6:12 pm
av T Landholm
Kanonbra funderingar!

Om man säger såhär, b21 verkar ju gå bort i alla fall, så då är frågan om man ska satsa på en nedstrokad b230. Eller en borrad b200? För, nackdelar?

Med tanke på sätesringarna, man tillför ju inte, man byter väl.....? :mrgreen:

Tack för svaren :)

Re: Tips, råd och fungeringar, 2150cc Rödmotor rallycross

Postat: mån okt 21, 2013 7:08 am
av Connsann
Är du ute efter att ha kul och inte direkt att köra för att eftersträva SM-guld så borrad B200.
Dom pengarna du tjänade på botten delen kan du lägga på större förgasare eller mer topplocks jobb. Eller varför inte mer träningar med bilen på bana?

Re: Tips, råd och fungeringar, 2150cc Rödmotor rallycross

Postat: mån okt 21, 2013 3:33 pm
av psa
Erland Cox skrev: B200 eftersom den har lilla ram och vevlagren samt har kolvstyrning på staken, det är värt 5 hästar ungefär.

Erland
Räknar man på liter effekten Enbart skulle mindre borr tex 91,5-92mm (ihop med std slag) förlora ungefär vad man vinner på detta, men till B200 finns ju mer stakar "på hyllan" att välja (= lägre pris).
Längre stakar ger lite mindre sidobelastning och tar kanske tar bort lite svikt i blocket och fungerar ju dessutom bra ihop med mindre ventiler och kanaler (kanske 530-topp?) , för ett brett körbart register, först och främst.

Sedan som du skrev senare, en kamaxel med lite mer duration på avgas. Ihop med långa stakar släpper det trycket tidigt och minskar pumpförluster dessutom.
Eller omvänt är det ju snarare så att insugs-nocken behöver kortare duration, men förhållandet blir det samma.
Långsam kolvrörelse i ÖDL ger ju möjligheten att kunna köra något Lite lägre kompression eller något Lite bredare nockvinkel på kammen.

Detta hade varit den väg jag hade gått iaf. Fast vi ser nog alla lite olika på det... :)

Re: Tips, råd och fungeringar, 2150cc Rödmotor rallycross

Postat: ons okt 23, 2013 7:32 am
av Tommy Luhr
530 topparna tycker jag sitter som ett smäck på dessa maskiner:) blir körbara och fina. Men 48or är nog minikrav faktiskt om dom skall orka sjunga ut.

Re: Tips, råd och fungeringar, 2150cc Rödmotor rallycross

Postat: tor okt 24, 2013 5:46 pm
av T Landholm
Tjena igen!

Håller fortfarande och spånar fram och tillbaka på vilken väg man skall gå.

Det jag är inne på just för stunden är att bygga på en b230Fk med oljekylda kolvar, måste vara en stor fördel?

Borrad till 97 mm samt med en billet stålvev som slår 72.8 mm.

165 mm H profil med låga fina kolvar 30.5 mm komphöjd.

Det blir inte det värsta och inte det dyraste men långt ifrån det billigaste.. Vad tror man om ett sådant koncept?

Har dessutom kollat upp detta angående sätesringarna och dom får bytas ut! :)

Re: Tips, råd och fungeringar, 2150cc Rödmotor rallycross

Postat: tor okt 24, 2013 6:29 pm
av Jens Gustavsson
Hej rätt byggt så är nog det det bästa konceptet! stora ventiler är alltid bra tycker jag. men du ska leja in nån med god erfarenhet som hjälper dig att räkna på area i topp, insug och grenrör mm och sen välja kam efter det då det blir lite annorlunda mot vanliga RC koncept om man inte vill köra med dåligt mellan register.
jag hade det också på att det var ok med större sätesringar, du tillför ju inget matreal.

mvh jens

Re: Tips, råd och fungeringar, 2150cc Rödmotor rallycross

Postat: fre okt 25, 2013 2:23 pm
av psa
T Landholm skrev: Borrad till 97 mm samt med en billet stålvev som slår 72.8 mm.

165 mm H profil med låga fina kolvar 30.5 mm komphöjd.
165/72,8=2,266 :shock:

Blir inte detta lite konfliktfullt, att ha stort borr för stora ventiler, men ha ett stak/slag förhållande bäst för små ventiler/kanaler?
Borde vara grunden för en Väldigt spetsig motor och eventuellt skapa problem med ventilfrigång.
Det blir nog lite svårt att få detta att lira bra med bensin också, utan att släppa på trycket på låga varvtal med kammen, vilket ger ytterligare mer spets på karaktären...

Ja ja, du får säkert bättre tips från andra här! :)